Gå til innhold

Suksessterte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å lage en slik kake til et familieselskap i nærmeste framtid. Og mange liker jo denne kaken! Problemet er at det er ikke alle som liker nøtter. Vet dere om det finnes noen lignende kake uten nøtter..............?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo kanskje ha fyllet på en annen bunn enn nøttebunnen? Selv om det umulig kan bli det samme, nøttebunnen er jo halve moroen....

Men kanskje som fyll i et paiskall? Sukkerbrød blir vel litt kjedelig... Eller på utkjevlet butterdeig? Eller kanskje på en tynn sjokoladekakebunn? Eller ostekakebunn, sånn med knuste kjeks og smør? Tenker bare litt høyt her nå jeg...

Skrevet
eller ostekakebunn, sånn med knuste kjeks og smør?

Det må jo være en god idé, det nærmeste jeg også kan tenke meg en nøttebunn liksom. Ellers så har jeg også sett marengsbunner med slik eggekrem som på suksessterten, ofte med pisket krem i tillegg...

Skrevet

Denne er ment for allergikere, men passer vel like godt for de som bare ikke liker nøtter. Jeg har ikke prøvd den selv, men har hørt at den passer spesielt godt til suksessterte.

"Nøttebunn" for nøtteallergikere

125 g corn flakes

3,5 dl havregryn

3 dl havrekli

220 g melis

4-5 eggehviter

Pisk melis og eggehviter stivt, hell i resten og fordel i to bakepapirkledte 22 cm former. Stek på nederste rille ved 180 grader i 20 minutter.

Skrevet

Min bestemor bruker å lage denne kaka med bunn av kokosmasse, eggehviter og melis (og kanskje noe mer?). Det blir som en stor, ganske tykk og seig kokosmakron med den gule kremen oppå. Kjempegodt! Har dessverre ikke den nøyaktige oppskrifta.

Skrevet

Hey! Takk for tips. Skal se hva jeg roter opp... Jeg liker forøvrig nøttebunn selv, men ikke alle som sagt. Spennende! :)

Gjest LoisLane
Skrevet

I min oppskrift er det mandler, og ikke nøtter, hvis det hjelper?

Skrevet

min oppskrift har også mandler....:

Evelinas fabelaktige suksessterte

Bunner :

300 g melis

300 g malte mandler

hvitten fra 6 store egg

Pisk hvittene stive, bland i melis og mandler. Del røren i to like store deler og stek to like bunner i ca 24 cm springform. Husk bake papir !

180 grader i ca 20 minutter. Avkjøl.

Fyll :

6 eggeplommer

1 dl kremfløte

125 gram sukker

150 gram margarin

1 ts vaniljesukker

Rør sammen fløte, eggeplommer, vaniljesukker og sukker i en kjele og varm det forsiktig opp til det tykner. Det skal ikke koke. Avkjøl noe, og ha i margarin, la det smelte sammen. Avkjøl til rom temperatur.

Legg ca 40 % av den gule kremen oppå den ene kakebunnen, legg den andre kakebunnen oppå der igjen og dekk kaken med resten av den gule kremen.

Dekk hele kaken med mandelspon, pynt med marsipanroser.

Kaken kan fryses i sin helhet, dog uten marsipanrosene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...