AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #1 Del Skrevet 23. august 2023 Når dere leser bokmål - hører dere østlandsk eller dialekt? Anonymkode: 2aa64...df3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #2 Del Skrevet 23. august 2023 Jeg er østlending med en tydelig dialekt, så jeg synes spørsmålet ditt er upresist. Jeg hører ikke noe bestemt talemål når jeg leser, verken når jeg leser bokmål eller nynorsk. Jeg leser og oppfatter ordene, men tenker verken dialekt eller "generell, nøytral østnorsk". Anonymkode: ffdb1...cf6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #3 Del Skrevet 23. august 2023 Hva er østlandsk? Østlandet er stort og mangfoldig og med et uttall tonefall. Når jeg leser bokmål, leser jeg "standard østnorsk", Søskenbarnet mitt i Tronheim leser med trøndermelodi. Anonymkode: bdf20...78c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #4 Del Skrevet 23. august 2023 Jeg «hører» bokmålsord i mitt tonefall, ikke østlandsk tonefall - hvis jeg kan si det sånn? Jeg oversetter ikke til dialektord i hode nei, feks «dere » blir ikke til «dykke», men heller ikke til «deje» (som jeg føler rulle-r høres ut som, ikke frekt ment - men for å illustrere forskjellene hil skarre-r). Anonymkode: 45e60...07c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #5 Del Skrevet 23. august 2023 Jeg forstår hva jeg leser, jeg hører ikke noen stemme i hodet mens jeg leser dersom det er det du spør om? Anonymkode: 70cba...7cf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #6 Del Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg «hører» bokmålsord i mitt tonefall, ikke østlandsk tonefall - hvis jeg kan si det sånn? Jeg oversetter ikke til dialektord i hode nei, feks «dere » blir ikke til «dykke», men heller ikke til «deje» (som jeg føler rulle-r høres ut som, ikke frekt ment - men for å illustrere forskjellene hil skarre-r). Anonymkode: 45e60...07c Jeg hører det som bokmål med skarre-r, egentlig identisk med sånn jeg prater. Anonymkode: 809c6...4f2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #7 Del Skrevet 23. august 2023 Snakker ikke alle dialekt? Anonymkode: 2361b...bf4 4 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #8 Del Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Snakker ikke alle dialekt? Anonymkode: 2361b...bf4 Korrekt. Standard Oslo-språk er også dialekt. Anonymkode: 24d1c...0fc 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #9 Del Skrevet 24. august 2023 Alle snakker en dialekt. Anonymkode: 7de7b...07c 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 24. august 2023 #10 Del Skrevet 24. august 2023 (endret) Jeg hører ikke det jeg leser. Bortsett fra når jeg leser et annet språk enn skandinaviske språk. Endret 24. august 2023 av MyMichelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #11 Del Skrevet 24. august 2023 Jeg leser på østlandsk, altså sånn det blir skrevet, bortsett fra noen endinger. Blir nok fort «leså» i stedenfor «leser» 😅 Sånne små ting. Anonymkode: 3e0e5...c64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #12 Del Skrevet 24. august 2023 Alle snakker dialekt. Det gjør du også, ts. Anonymkode: e147c...7ab 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #13 Del Skrevet 24. august 2023 Alle har dialekt, du også, selv om du åpenbart tror noe annet. Jeg leser både ny orsk og bokmål akkurat sånn som de står, men med mitt eget tonefall. Anonymkode: cdc7a...e9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #14 Del Skrevet 24. august 2023 For det første: alle snakker dialekt, Oslo-dialekt er også en dialekt. For det andre: kan det at noen sier de ikke hører en stemme når de leser henge sammen med forskjellene når det gjelder hvordan folk tenker? Undersøkelser viser at folk er delt i to på dette, noen tenker ved hjelp av en indre monolog, altså de hører ord når det tenker, mens andre ikke har indre monolog og ikke hører egne tanker i ord, men mer i følelser, bilder osv. Jeg sliter litt med å beskrive det siste siden jeg har indre monolog 😅 Men de som leser uten å høre en dialekt tilhører kanskje gruppen uten indre monolog? Anonymkode: 0e086...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 24. august 2023 #15 Del Skrevet 24. august 2023 dansk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #16 Del Skrevet 24. august 2023 Jeg hører ingenting når jeg leser inni meg. Om jeg leser høyt, hører jeg naturlig nok bokmål. Anonymkode: d0def...797 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #17 Del Skrevet 24. august 2023 Trønder bosatt på østlandet i over 20 år. «Hører» østlandsdialekt når jeg leser. Leser også høyt med østlandsdialekt, ikke med trøndersk tonefall. Anonymkode: f1970...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 24. august 2023 #18 Del Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Når dere leser bokmål - hører dere østlandsk eller dialekt? Anonymkode: 2aa64...df3 En leser det som står og det kommer inn i hodet, så kan dette lagres og kommer så ut som foreksempel riksmål skriftlig eller på dialekt muntlig. Eller på et annet språk om det er nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå