AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #1 Skrevet 23. august 2023 Hei. Hva tenker dere om denne situasjonen? Og kan noe gjøres? Dame (70+) ba svigersønn om hjelp til å kjøpe ny bil. Dette er mulig ca 5 år siden. Hun betale i underkant av 100 000 av sine sparepenger. Hun er tydeligvis ikke helt med, da hun ikke fant ut før hun skulle kjøre den, at det er automat, og det tørr hun ikke/kan hun ikke kjøre. Hun har pga dette latt X bruke bilen, mot hjelp til å handle matvarer,kjøring til legetimer osv Hun har betalt all forsikring selv på bila inntil nylig(i år) også bompenger, ubetalte parkeringsavgifter osv, så og si alle utgifter på bilen har hun dekket inntil nylig (foruten drivstoff for X sin private kjøring). Nå er det oppstått konflikt og hun ønsker å selge/bytte inn bilen i en hun kan bruke. Det viser seg at det er bruksforbud på den pga manglende eu. Bilen er brukt av X etter vedtak om bruksforbud er utsendt. Hun finner også ut at svigersønnen har "lurt seg til" å være medeier på bilen da hun kjøpte den. Noe som hun ikke hadde fått med seg/visst, det var ikke snakket om eller avtalt at det var greit. Dette er jo så klart ting hun burde/kunne fått med seg på et eller annet tidspunkt de siste årene, men er tydelig at hun ikke får med seg noen ting pga at alt har skjedd elektronisk, og det kan hun ikke noe med. Har hatt tillit til svigersønn og datter som har hjulpet henne de siste årene. Hun visste ikke at hun hadde altinn før i dag feks, da jeg hjalp henne. Er dette noe som kan ordnes opp i? Så hun kan få bila i sitt navn og bli kvitt dette problemet? Vil han kunne kreve 1/2 verdi av bilen i så tilfelle, hvis han skulle gå med på salg? Anonymkode: 4c43b...b54
TBergh Skrevet 23. august 2023 #2 Skrevet 23. august 2023 (endret) Hei. Det eneste jeg umiddelbart ser er å spore betalingen for bilen. Hvis damen har betalt hele kjøpesummen vil det fremstå som mer enn merkelig at svigersønnen skal være medeier i bilen. Damen vil ikke ha noen fordel ved å la svigersønnen stå som medeier. Hadde hun hatt fordel av at svigersønnen stod som medeier, da vil det være vanskeligere å fremsette påstanden om det ulogiske og merkelige ved at svigersønnen er medeier. Dette blir ytterligere forsterket av at svigersønnen tydeligvis ikke har betalt noen utgifter. Vet datteren hennes om dette? Hvem står oppført i vognkortet? Slik jeg har forstått det kan ikke to personer være oppført som eiere i et vognkort. Hva er det som gjør at svigersønnen er medeier. Et dokument? Registrering i Brønnøysundregisteret. Tinglyst dokument. Kan svigersønnen begrunne sitt eierskap? Med vennlig hilsen TBergh Endret 23. august 2023 av TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #3 Skrevet 23. august 2023 Nå har ikke jeg sett vognkortet da damen ikke har tilgang til bilen eller nøklene,dermed heller ikke vognkortet. Men det bekreftes vel at hun står som eier, ved at alle utgifter knyttet til bilen sendes direkte til henne? feks parkeringer som ikke er betalt sendes med sms-link rett til henne. Hun fikk også innkalling til eu, vedtaket om bruksforbud osv rett i sin altinn. Enig med deg, at det ikke finnes grunn til at han skal stå som medeier, det har ingen fordeler/er ikke noe "vits" for henne. Jeg har ikke noe kommunikasjon med datteren, så vet ikke hva hun vet dessverre, men han har i hvert fall ikke betalt en eneste utgift på denne bilen før nå i sommer. Tror neppe han kan begrunne eierskapet, da det ikke finnes noe grunn.. Iom at det ikke er kommunisert på noe tidspunkt at han skal være medeier, så har han bare bestemt seg for dette helt av seg selv tror jeg. Det jeg ser for meg,er at hun har fått hjelp av han, til den elektroniske signeringa når bila ble kjøpt og at han da har lagt til seg selv uten at hun var klar over det. Anonymkode: 4c43b...b54
Snublefot62 Skrevet 23. august 2023 #4 Skrevet 23. august 2023 Her tror jeg nok at jeg ville tatt kontakt med advokat. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #5 Skrevet 23. august 2023 Hvem er du i dette? Anonymkode: 57ef9...094
TBergh Skrevet 23. august 2023 #6 Skrevet 23. august 2023 Hei. Det skal være 2- to vognkort. Det ene skal oppbevares utenfor bilen. F.eks. i sitt eget hjem. Du vil trenge begge vognkortene ved salg. Kan det hende at damen har det andre vognkortet i sitt hjem. Hvordan vet du at svigersønnen har satt seg som medeier? I og med at svigersønnen er en "luring" kan du prøve med en bløff. Du kan be om å få kopi av det tinglyste dokumentet som bekrefter at han er medeier, som skal være signert av begge parter, på papir. Eller en annen type bløff, for å se hva han da sier eller gjør. Med vennlig hilsen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #7 Skrevet 23. august 2023 TBergh skrev (7 minutter siden): Hei. Det skal være 2- to vognkort. Det ene skal oppbevares utenfor bilen. F.eks. i sitt eget hjem. Du vil trenge begge vognkortene ved salg. Kan det hende at damen har det andre vognkortet i sitt hjem. Hvordan vet du at svigersønnen har satt seg som medeier? I og med at svigersønnen er en "luring" kan du prøve med en bløff. Du kan be om å få kopi av det tinglyste dokumentet som bekrefter at han er medeier, som skal være signert av begge parter, på papir. Eller en annen type bløff, for å se hva han da sier eller gjør. Med vennlig hilsen TBergh Det ble sjekka i dag hvilken forsikring det er på bilen (ble usikker om det var forsikring,når bilen plutselig sto uten godkjent EU og med bruksforbud og hun fortalte at X skulle forsikre bilen tidligere i år), Snakket med Trafikkforsikringsforeningen, som utsteder dagsbøter i tilfeller det ikke er aktiv forsikring. De sa at forsikringa sto i hans navn og var aktiv. Jeg sa at det var jo litt merkelig, da hun står som eier og man kan ikke forsikre bil i andre sitt navn enn eier(med få unntak). Da sa de at han sto som medeier, og derfor kunne tegne forsikring. Sjekka på vegvesen.no nå, og der står hun som eier og ingen medeier, så forstår ikke dette. Sjekka også en bil der jeg vet 100% sikkert at det er medeier som har godkjent, og det står oppført på vegvesen.no korrekt. Er det mulig å lyve til forsikringsselskapet å si man er medeier uten å være det og få det gjennom? For forsikringa står i hans navn i følge TFF, men bilen i hennes. Anonymkode: 4c43b...b54
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #8 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvem er du i dette? Anonymkode: 57ef9...094 Ser ikke helt hvordan det er relevant for spørsmålet mitt? Men jeg er noen som er glad i denne dama, og ønsker å hjelpe henne, hvis jeg kan og så langt jeg kan. Om så bare å finne svar på spm hun har, da hun ikke har så mange å henvende seg til. Anonymkode: 4c43b...b54
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #9 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det ble sjekka i dag hvilken forsikring det er på bilen (ble usikker om det var forsikring,når bilen plutselig sto uten godkjent EU og med bruksforbud og hun fortalte at X skulle forsikre bilen tidligere i år), Snakket med Trafikkforsikringsforeningen, som utsteder dagsbøter i tilfeller det ikke er aktiv forsikring. De sa at forsikringa sto i hans navn og var aktiv. Jeg sa at det var jo litt merkelig, da hun står som eier og man kan ikke forsikre bil i andre sitt navn enn eier(med få unntak). Da sa de at han sto som medeier, og derfor kunne tegne forsikring. Sjekka på vegvesen.no nå, og der står hun som eier og ingen medeier, så forstår ikke dette. Sjekka også en bil der jeg vet 100% sikkert at det er medeier som har godkjent, og det står oppført på vegvesen.no korrekt. Er det mulig å lyve til forsikringsselskapet å si man er medeier uten å være det og få det gjennom? For forsikringa står i hans navn i følge TFF, men bilen i hennes. Anonymkode: 4c43b...b54 Den som står oppført i vognkortet er eier punktum. Om du lurer så sjekk opp reg nr på bilen så får du fort svar på det. Anonymkode: e6e11...083
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #10 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den som står oppført i vognkortet er eier punktum. Om du lurer så sjekk opp reg nr på bilen så får du fort svar på det. Anonymkode: e6e11...083 Hun står som eier alle plasser jeg har sjekka opp mot reg nr. Spm er hvor problematisk det er hvis han står som medeier (uten hennes samtykke), hvis hun vil selge og få tak i en annen bil, hvis han nekter å signere på salget? Anonymkode: 4c43b...b54
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #11 Skrevet 23. august 2023 TBergh skrev (1 time siden): Hei. Det eneste jeg umiddelbart ser er å spore betalingen for bilen. Hvis damen har betalt hele kjøpesummen vil det fremstå som mer enn merkelig at svigersønnen skal være medeier i bilen. Damen vil ikke ha noen fordel ved å la svigersønnen stå som medeier. Hadde hun hatt fordel av at svigersønnen stod som medeier, da vil det være vanskeligere å fremsette påstanden om det ulogiske og merkelige ved at svigersønnen er medeier. Dette blir ytterligere forsterket av at svigersønnen tydeligvis ikke har betalt noen utgifter. Vet datteren hennes om dette? Hvem står oppført i vognkortet? Slik jeg har forstått det kan ikke to personer være oppført som eiere i et vognkort. Hva er det som gjør at svigersønnen er medeier. Et dokument? Registrering i Brønnøysundregisteret. Tinglyst dokument. Kan svigersønnen begrunne sitt eierskap? Med vennlig hilsen TBergh Det er fullt mulig å stå som medeier i vognkortet. Samboeren min har stått som medeier i vognkortet til våre biler siden vi kjøpte den første felles bilen i 1996. Men jeg er usikker på om det er søkbart i motorvognregisteret. Anonymkode: 0ffe2...634
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå