Gå til innhold

Wagner-sjefen er død.

Gjest SVK

Anbefalte innlegg

I Grosny skrev (4 timer siden):

Her er bevis for at Prigoshin lever: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0Q7d0J/nekter-for-aa-ha-drept-prigozjin

Peskov sier at Russland ikke har skutt ned flyet, ergo må det være Prigoshin selv som har rigget hendelsen for å dekke over sin egen flukt. Kritiske røster kan imidlertid hevde at Peskov lyver, men at en framstående politiker skal lyve er vel omtrent like urealistisk som at ei tørst ku skulle gått ned i bekken for å drikke vann.

Jeg betviler ikke at flyet ble skutt ned/sprengt/what ever.

Jeg bare lurer på om det er bekreftet at Mer eller mindre hele Wagner ledelsen var ombord? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sicario skrev (34 minutter siden):

Jeg betviler ikke at flyet ble skutt ned/sprengt/what ever.

Jeg bare lurer på om det er bekreftet at Mer eller mindre hele Wagner ledelsen var ombord? 

USA er visst helt sikre på hvem som var ombord og det var i tillegg til Wagnertopper noen forretningsmenn. De var invitert av Putin for å diskutere fordeling av ressurser i Afrika. Egentlig er det rart at Prigoshin var så uforsiktig, men han ble muligens blindet av forestilling om rikdom. Mange andre høytstående Wagneroffiserer er arrestert andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (På 24.8.2023 den 20.29):

Vel. Du nevner hvem som har motiver, men først så avskriver du russland fordi metoden ikke stemmer. Hele innlegget ditt er jo bare spekulasjoner. Dessuten så eksploderer fly også når de blir truffet av luftvern missiler.

De har funnet vingen nå, hele vingen rett av. Den ble funnet 3 km fra flyet, og med mine begrensede kunnskaper om luftvernsmissiler (spesielt S300 og lignende) kan jeg si at det ikke var det, og at det var en liten eksplosjon fra plantede eksplosiver nær flykroppen i den ene vingen.

Her er én video men jeg har tre, de to andre viser egentlig mer.

Ikke lett å finne en s-300 som treffer et fly, men massen på disse missilene er 1500kg+ og de har ikke klinisk presisjon, det er vanskelig å rive en vinge rett av slik uten større ødeleggelser. Jeg tror eksplosjonen kom innenfra, men vi får se.

Et annet fly knyttet til Prigohzin skal ha flydd til Baku dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (15 timer siden):

men vi får se.

Tviler på det egentlig. Det kommer vel en forklaring, men om den er troverdig er heller tvilsomt. Det er selvsagt ikke sikkert at det var luftvern som skøyt ned flyet heller. Dette var en av de første teoriene jeg så, og det var en "uoffisiell" kilde som hadde opplyst om dette. Noen holder fortsatt på denne historien, mens andre tror det var en bombe om bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (På 24.8.2023 den 21.56):

Det står også dette i artikkelen
“Not far from the president’s residence in Valdai, there are four divisions of S-300 PMU1s [missile defence systems] guarding the sky,” the source said. “On June 24 – a march on Moscow. And on August 24 – two missiles …

“Look how it was falling– it was shot down just like that. The plane just fell out of the sky,” the source added.

Intressant at dette er spekulativt, mens dette ikke er det.

"Qui bono? Ukraina. USA. Ingen har drept flere ukrainere enn Wagner. Hvem har gjort det? Det vet jeg ikke. Så hvorfor sier jeg at Ukraina og USA tjener på at han ikke er mer? Fordi de gjør det. Jeg vet at jeg ikke vet hvem som har drept Prigozhin. Men jeg vet at dette ikke er typisk russisk henrettelsesmetode. Jeg vet også at Ukraina tjener på dette. USA også, siden Wagner var med på å destabilisere Niger."

Hva er forresten sannsynligheten for at Ukrainske sympatisører får tilgang til en russisk flyplass, opplysninger om flyruter, og så får sneket en bombe om bord, hvis du mener dette er din hovedteori?

Hva står det her?

https://www.aftenposten.no/verden/i/vePB1L/eksplosjonen-i-wagner-flyet-skyldtes-trolig-en-bombe-paa-innsiden

Hva står det i denne artikkelen? Alt annet er spekulasjoner.

Redigert: Og bare sånn, apropos den skråsikkerheten. Folk var like skråsikre på at det var Russland som sto bak sprengingen av Nord Stream-gassrørledningene.

https://www.aftenposten.no/verden/i/eEv3AK/direktestudio-krigen-i-ukraina?pinnedEntry=83946

Endret av Gugglo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (4 minutter siden):

Hva står det i denne artikkelen? Alt annet er spekulasjoner.

Lol. Får ikke lest hele artikkelen. -Men det første som slår meg i headinga er at det står "trolig". -Greit nok. Jeg hørte først at det "trolig" var luftvern. Hvis det nå er mest sannsynlig med en bombe så er jeg uansett ikke i tvil om hvem som står bak. I så måte er du fortsatt den største spekulanten i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gugglo skrev (22 minutter siden):

Redigert: Og bare sånn, apropos den skråsikkerheten. Folk var like skråsikre på at det var Russland som sto bak sprengingen av Nord Stream-gassrørledningene.

og dette er hva jeg skreiv om rørledningene i en annen tråd

"Jeg sier ikke at Ukraina står bak. Jeg sier bare at jeg hadde hatt forståelse hvis det var dem. Dessuten har jo Russland strupt gassleveransene flere ganger til europa uten at noen har kalt dette for terror, så dette blir jo meget hykleriske påstander. Disse rørledningene var ikke en gang tatt i drift. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gugglo said:

Det er ikke sånn at det er bevist at ikke de gjorde det. Nyere undersøkelser av tyske RTL og NTV tyder på at det er falske spor skapt av personer med tilhørighet til Russland.

https://www-n--tv-de.translate.goog/politik/Nord-Stream-Sprengung-Die-Spur-fuehrt-nach-Moskau-article24250566.html?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (2 timer siden):

Lol. Får ikke lest hele artikkelen. -Men det første som slår meg i headinga er at det står "trolig". -Greit nok. Jeg hørte først at det "trolig" var luftvern. Hvis det nå er mest sannsynlig med en bombe så er jeg uansett ikke i tvil om hvem som står bak. I så måte er du fortsatt den største spekulanten i mine øyne.

Vel...

Sitat

Flere har spekulert på om flyet kan ha blitt skutt ned med et missil. Dette gikk imidlertid USAs forsvarsdepartement Pentagon raskt ut og sa at de ikke indikasjoner på.

Det er ingen ting som tyder på det, og skadene er langt fra det man forventer med f.eks. S300. Ikke andre typer som jeg vet om heller, og husk at flyet var høyt oppe.

Pentagon er den mest pålitelige kilden hittil, så vi får holde oss til det og ikke rykter, med mindre du har noe bedre. Hvem som har plantet bomben er mer interessant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (24 minutter siden):

Vel...

Det er ingen ting som tyder på det, og skadene er langt fra det man forventer med f.eks. S300. Ikke andre typer som jeg vet om heller, og husk at flyet var høyt oppe.

Pentagon er den mest pålitelige kilden hittil, så vi får holde oss til det og ikke rykter, med mindre du har noe bedre. Hvem som har plantet bomben er mer interessant...

Det med bombe passer jo litt med teori om at Wagner har regissert sitt eget forsvinningsnummer. Bombe er det andre aktører enn Russland som kan stå bak, til og med bestemor til en gutt som har blitt drept av Wagner. Men sannsynligheten for at Russland står bak anser jeg allikevel som høyest, og dersom de har gjort det med bombe så tåkelegger de sporene til en viss grad.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (47 minutter siden):

Nå har jeg ikke tidsforløpet foran meg. Som sagt så var det mange som trodde det var luftvern, og fortsatt tror det. For meg er det ett fett hva som er årsaken til styrten. Jeg tror fortsatt det er samme folka som står bak. På tidspunktet jeg først skreiv innlegget var det uansett dette som var den hovedteorien jeg hadde fått med meg. Ser du forresten på vestlige kilder ala. pentagon som troverdige? Det var jo et fremskritt!

Endret av ltfutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nyere teori går ut  på at Prigoshinflyet hadde  dobbeltgjengerne til Utkin og Prigoshin ombord og at de var uforsiktige fordi de trodde de ikke var i fare fordi Russland hadde drept Prigoshin og Utkin for en måned siden. Det finnes en nyere video av Prigoshin som skal være fra Afrika, men han er iført fullt militærutstyr på et tidspunkt da det var 52 varmegrader, hvilket tyder på at videoen er innspilt på annen tid eller  sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror og ser det skrev (På 23.8.2023 den 20.06):

Kommer ikke til å savne han ! Drept av sine egne. Får håpe resten av Kreml tar livet av hverandre raskt. 

spørs jo ikke om han der var den ene som kunne kanskje stoppet den øverste. men pytt pytt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om  Prigoshin har vist livstegn etter flystyrten? Og om han kommer til å stille til presidentvalget i Russland? Det er mistanke om at den aller nyeste videoen som angivelig skulle vært tatt opp etter hans død der han kjører rundt i en bil i Afrika er falsk, og at landskapet utenfor bilvinduet liksågodt kan være Belarus.

Hans kone og datter møtte ikke opp i hans begravelse eller ved han grav, og  skal visstnok befinne seg på en badestrand i India. Men kona til hans dobbeltgjenger har blitt sett ved graven hans. Det er ikke kjent  hvor sønnen til Prigoshin er.

Det er uklart om det er militære eller FSB som har drept Prigoshin, og om hvor mange dobbeltgjengere som har blitt avlivet. Det kan være at alle dobbeltgjengerne har blitt drept for å være på den sikre siden.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gugglo skrev (På 24.8.2023 den 12.42):

Dette er ikke typisk russisk henrettelsesmetoden. Russerne driver mord på folk på en mer "stille" måte. Lite publisitet, mer i det skjulte. I og med at Prigozhin var på vei til Moskva så var der grenseløst med muligheter for å hjelpe han med å finne et hotellrom høyt opp med et løst vindu, der han ble plutselig deprimert, eller tilby han te som gjorde han dødelig syk. Å gjøre noe så her åpenlyst er ikke typisk russisk. Heller ikke typisk for fiender av Vova.

Det kan derimot fort vise seg å være noen som har lurt noe ombord som har gått av høyt der oppe. På filmen der jentene skriker er det tydelig at ene vingen mangler.

Qui bono? Ukraina. USA. Ingen har drept flere ukrainere enn Wagner. Hvem har gjort det? Det vet jeg ikke. Så hvorfor sier jeg at Ukraina og USA tjener på at han ikke er mer? Fordi de gjør det. Jeg vet at jeg ikke vet hvem som har drept Prigozhin. Men jeg vet at dette ikke er typisk russisk henrettelsesmetode. Jeg vet også at Ukraina tjener på dette. USA også, siden Wagner var med på å destabilisere Niger.

Åpenbart at Putin ville sende en klar beskjed. Ingen andre hadde mulighet til å skyte ned flyet.

Og ellers er det ustyrtelig morsomt å se deg og andre som var så skråsikre på at hele kuppforsøket var 4D-sjakk fra Putin og Prigozhin for å flytte Wagner inn i Belarus og ta Kyiv derfra. LOL.

Cope mer du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Åpenbart at Putin ville sende en klar beskjed. Ingen andre hadde mulighet til å skyte ned flyet.

Og ellers er det ustyrtelig morsomt å se deg og andre som var så skråsikre på at hele kuppforsøket var 4D-sjakk fra Putin og Prigozhin for å flytte Wagner inn i Belarus og ta Kyiv derfra. LOL.

Cope mer du.

Gerasimov kunne ha skutt det ned. Han må jo ha blitt irritert når Prigoshin dro mot Moskva for å henrette han og Shoigu. Eller det kan ha vært FSB som plantet en bombe i flyet , mest sannsynlig på Putins ordre, men man kan aldri vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...