Gå til innhold

Wagner-sjefen er død.

Gjest SVK

Anbefalte innlegg

Frisk Frosk skrev (30 minutter siden):

Uansett synes jeg det er merkelig utaktisk av lederne i W-gruppen om det var flere av dem ombord i samme fly i Russland. Jeg får det ikke til å stemme, det blir for korttenkt og ulogisk. Men hvem vet...

Akkurat spektakulært idiotiske og dårlig gjennomtenkte beslutninger, fremstår nærmest som et russisk genetisk trekk

Vi har en tidligere KGB agent som går til angrep på naboland, en opposisjonspolitiker som blir forgiftet av sine myndigheter i utlandet, og reiser tilbake så fort han blir frisk nok til å gå. Utallige personer i risikoposisjoner som ser sine kollegaer falle ut av vinduer og fortsatt ikke vurderer at det er flytte tid, og da denne gjengen som løper rundt med konstant lasersikte på seg og finner ut de skal ut å fly i fiendeland. 

Rasjonell og logisk fundert dømmekraft ser ikke ut å være normalen.

Men det hadde vært kult om Pirogsyn plutselig kom i video fra Afrika og sa «Peek a boo- dere må følge med bitches!»

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ltfutt skrev (3 timer siden):

Var det ikke du som startet spekulasjonene da? Hvor sannsynlig tror du det er at enheter mobilisert av Ukraina er dypt inne i Russland og bemanner et s-400 eller s-300 luftvernsystem?

Nei. Jeg sa hvem som har mest å tjene på Prigozhins død. Du sier at flyet er skutt ned. Vittne forteller flyet eksploderte i luften.

https://tv.vg.no/video/272289/vitne-om-wagner-styrten-jeg-sa-flyet-eksplodere-i-luften

Hvor har du denne kilden? Bare så ingen tror du spekulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (12 minutter siden):

Nei. Jeg sa hvem som har mest å tjene på Prigozhins død. Du sier at flyet er skutt ned. Vittne forteller flyet eksploderte i luften.

https://tv.vg.no/video/272289/vitne-om-wagner-styrten-jeg-sa-flyet-eksplodere-i-luften

Hvor har du denne kilden? Bare så ingen tror du spekulerer.

Vel. Du nevner hvem som har motiver, men først så avskriver du russland fordi metoden ikke stemmer. Hele innlegget ditt er jo bare spekulasjoner. Dessuten så eksploderer fly også når de blir truffet av luftvern missiler.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (11 minutter siden):

Vel. Du nevner hvem som har motiver

Nei, hvem som tjener på. Veldig forskjell. Jeg vet ikke hvem som har motiver. Jeg vet hvem som tjener på. Jeg trenger ikke spekulere i hvem som tjener på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (12 minutter siden):

Hele innlegget ditt er jo bare spekulasjoner.

Rapporter i så fall. Hvor er kilden din til at flyet ble skutt ned?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Putimir Vladin
Example skrev (23 timer siden):

Det mest overraskende er at det ikke har skjedd før nå. Alle som utfordrer Putin i Russland ender opp døde eller i fengsel. 

Nå synes jeg du er både populistisk og svært generaliserende.. Du kan jo selvfølgelig være uenig, men...

Endret av Putimir Vladin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (21 minutter siden):

Rapporter i så fall. Hvor er kilden din til at flyet ble skutt ned?

Konkrete kilder kommer man vel aldri til å få. Noe er uansett mye mer sannsynlig enn andre ting. (som f.eks hvem som "tjener" på dette attentatet)
Det er bare å google, så får en fram artikler som denne
https://www.aljazeera.com/news/2023/8/24/russia-keeps-mum-on-prigozhins-mysterious-death-amid-rising-suspicion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (9 minutter siden):

Konkrete kilder kommer man vel aldri til å få. Noe er uansett mye mer sannsynlig enn andre ting. (som f.eks hvem som "tjener" på dette attentatet)
Det er bare å google, så får en fram artikler som denne
https://www.aljazeera.com/news/2023/8/24/russia-keeps-mum-on-prigozhins-mysterious-death-amid-rising-suspicion

Og der står det:

Sitat

The Wagner-linked Grey Zone Telegram channel claimed the plane had been shot down by the Russian military’s air defence systems, but this information could not be verified.

Så hvor er din bekreftede og ikke-spekulerende kilde? Googlet du denne? Da spekulerte du når du skrev at flyet ble skutt ned.

Endret av Gugglo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (33 minutter siden):

Så hvor er din bekreftede og ikke-spekulerende kilde? Googlet du denne? Da spekulerte du når du skrev at flyet ble skutt ned.

Det står også dette i artikkelen
“Not far from the president’s residence in Valdai, there are four divisions of S-300 PMU1s [missile defence systems] guarding the sky,” the source said. “On June 24 – a march on Moscow. And on August 24 – two missiles …

“Look how it was falling– it was shot down just like that. The plane just fell out of the sky,” the source added.

Intressant at dette er spekulativt, mens dette ikke er det.

"Qui bono? Ukraina. USA. Ingen har drept flere ukrainere enn Wagner. Hvem har gjort det? Det vet jeg ikke. Så hvorfor sier jeg at Ukraina og USA tjener på at han ikke er mer? Fordi de gjør det. Jeg vet at jeg ikke vet hvem som har drept Prigozhin. Men jeg vet at dette ikke er typisk russisk henrettelsesmetode. Jeg vet også at Ukraina tjener på dette. USA også, siden Wagner var med på å destabilisere Niger."

Hva er forresten sannsynligheten for at Ukrainske sympatisører får tilgang til en russisk flyplass, opplysninger om flyruter, og så får sneket en bombe om bord, hvis du mener dette er din hovedteori?

Endret av ltfutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (14 timer siden):

... og selvfølgelig Frankrike, som holder på å bli kastet ut av Vest-afrika nå fordi Wagner trener opp innbyggerne og væpner dem. De vil ikke lenger være de facto kolonier. Så vidt jeg vet kom Prigozhin fra Afrika.

Wagner boss Yevgeny Prigozhin claims to be making Africa 'freer' in unverified video | CNN

Dette er fra noen dager før, men det er også noe som hevdes andre steder. Tenkte også at dette var ganske lite typisk Putin, selv om han lett kunne drept ham. Prigozhin er en farlig mann å drepe, og Putin kom i hui og hast med sirener hjem fra Kursk (?) da dette skjedde, så han virket ikke veldig forberedt heller. Politi og sikkerhetsstyrker ble satt i høyberedskap etc.

Hvem vet, det kan jo selvfølgelig være skuespill, men høy risiko.

Det er funnet 10 lik men det er ikke endelig bekreftet at det var Prigozhin og Utkin siden likene er brent og i dårlig forfatning. Det var også et annet fly som tilhørte Prigozhin som ikke ble "skutt ned" som landet trygt like etter.

Hvis Putin ikke var forberedt så kan det tyde på at noen andre sto bak, f.eks. Gerasimov eller Shoigu. Det kan også ha vært en dekkoperasjon fra Prigoshin selv for  å forsvinne. Er det noen som vet hvor Prigoshins kone og barn er akkurat nå?
Og hva har skjedd med general Surovikin?

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Druid said:

Akkurat spektakulært idiotiske og dårlig gjennomtenkte beslutninger, fremstår nærmest som et russisk genetisk trekk

Ikke uvanlig at bedriten politikk følges av tarvelig rasisme. 

Men, fint du viser hvem du er🤮

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SVK skrev (På 23.8.2023 den 19.57):

Wagner-sjef Jevgenij Prigozjin er blant ofrene etter en flystyrt nord for Moskva, ifølge russiske nyhetsbyråer. Ti mennesker skal ha omkommet i ulykken.

https://www.dn.no/utenriks/russiske-nyhetsbyraer-wagner-sjefen-blant-ofrene-i-flystyrt-nord-for-moskva/2-1-1505811?abtest=a

Putin har tidligere drept flere av sine fiender

Vet vi at han er død!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyldig eller ikke, Putin holder seg nok på landjorda en stund fremover nå . . .

Farlig med åpne vinduer, farlig å gå i trappa, farlig å drikke te, og nå farlig å være i fly . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (39 minutter siden):

Ikke uvanlig at bedriten politikk følges av tarvelig rasisme. 

Men, fint du viser hvem du er🤮

Siden russere er samme rase som meg, blir det litt å gjøre meg selv sårbar. 

Men det sier litt når du klarer gjøre disse eksemplene rasjonelle. Det betyr at alle disse fortjente hva de får. Og DET vil JEG kalle bedriten politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
19 hours ago, likestilling said:

Dette er fra noen dager før, men det er også noe som hevdes andre steder. Tenkte også at dette var ganske lite typisk Putin, selv om han lett kunne drept ham. Prigozhin er en farlig mann å drepe, og Putin kom i hui og hast med sirener hjem fra Kursk (?) da dette skjedde, så han virket ikke veldig forberedt heller. Politi og sikkerhetsstyrker ble satt i høyberedskap etc.

Han måtte vært bra dum hvis han helt åpenlyst oppførte seg som om han visste at det kom til å skje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embraer Legacy 600 , for spesielt interesserte... et privatjetfly med T-tail og vært ofte brukt av Wagnergruppens ledere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embraer er mer kjent for sin Brazilian , turboprop...uansett , svært lit ulykker med Embraer...svært gode fly...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (2 timer siden):

Vet vi at han er død!

Her er bevis for at Prigoshin lever: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0Q7d0J/nekter-for-aa-ha-drept-prigozjin

Peskov sier at Russland ikke har skutt ned flyet, ergo må det være Prigoshin selv som har rigget hendelsen for å dekke over sin egen flukt. Kritiske røster kan imidlertid hevde at Peskov lyver, men at en framstående politiker skal lyve er vel omtrent like urealistisk som at ei tørst ku skulle gått ned i bekken for å drikke vann.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...