Gå til innhold

Wagner-sjefen er død.

Gjest SVK

Anbefalte innlegg

Gjest Refreng
3 hours ago, I Grosny said:

Utkin var et monster, og det illustreres mye bedre av dette skummelt lyssatte bildet.

Det er ikke samme person. De er ganske ulike på utseende. De er begge skallet og har litt utstående ører, men nese, øyne og munn er veldig ulike. Hodeskallene har heller ikke den samme formen. Studer bildene og se selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

StinkySocks skrev (23 minutter siden):

Det er vel helt umulig for oss å vite om han faktisk døde om bord på dette flyet nå, eller kanskje han ble tatt livet av temmelig kjapt etter det opprøret for ett par måneder siden? 

Men russiske myndigheter kan vel ha tatt livet av ham for lenge siden, og så holdt dette hemmelig frem til nå nylig. Dermed fikk de veldig mye tid på seg til å arrangere en "ulykke" av denne typen nå. Dersom en person hadde blitt henrettet umiddelbart etter opprøret, så kunne han kanskje blitt ansett som mer som en "martyr" enn det han kanskje gjør nå.

han vil ikke bli husket som martyr...landsforræder... krig og fred er to veldig forskjellige tilstander.. i fred kan vi mene og ytre osv , selv om man er i væpna styrker..i krig så gjelder autoritet, respekt og lojalitet..det er da du skal skyte for å beskytte det du alltid har trodd på..for Norge sin del så er det Konge Folk og Fedreland.. 

når man er i væpna strid så er det å bryte disse normene , reglene  , det samme som forræderi.. i det å vende seg mot sitt eget regime og myndigheter i en krig er høyforræderi..det straffes med døden , i de aller fleste land..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (14 minutter siden):

Det er ikke samme person. De er ganske ulike på utseende. De er begge skallet og har litt utstående ører, men nese, øyne og munn er veldig ulike. Hodeskallene har heller ikke den samme formen. Studer bildene og se selv.

Var det slik at Utkin i likhet med Putin og Prigoshin var storforbruker av dobbeltgjengere? Mulig det er en vanlig strategi i disse mijløene for å forlenge levealderen.

Når det er sagt, det er ikke sikkert at han var med på flyet.  Det kan ha vært en dobbeltgjenger.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke typisk russisk henrettelsesmetoden. Russerne driver mord på folk på en mer "stille" måte. Lite publisitet, mer i det skjulte. I og med at Prigozhin var på vei til Moskva så var der grenseløst med muligheter for å hjelpe han med å finne et hotellrom høyt opp med et løst vindu, der han ble plutselig deprimert, eller tilby han te som gjorde han dødelig syk. Å gjøre noe så her åpenlyst er ikke typisk russisk. Heller ikke typisk for fiender av Vova.

Det kan derimot fort vise seg å være noen som har lurt noe ombord som har gått av høyt der oppe. På filmen der jentene skriker er det tydelig at ene vingen mangler.

Qui bono? Ukraina. USA. Ingen har drept flere ukrainere enn Wagner. Hvem har gjort det? Det vet jeg ikke. Så hvorfor sier jeg at Ukraina og USA tjener på at han ikke er mer? Fordi de gjør det. Jeg vet at jeg ikke vet hvem som har drept Prigozhin. Men jeg vet at dette ikke er typisk russisk henrettelsesmetode. Jeg vet også at Ukraina tjener på dette. USA også, siden Wagner var med på å destabilisere Niger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (1 time siden):

Jeg vet også at Ukraina tjener på dette.

Tviler på at Ukrainasympatisører uten videre kan sette opp og operere et luftvernsystem rett utenfor Moskva. Det er flere folk i sving for å drifte et slikt system.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ltfutt skrev (1 time siden):

Tviler på at Ukrainasympatisører uten videre kan sette opp og operere et luftvernsystem rett utenfor Moskva. Det er flere folk i sving for å drifte et slikt system.

Siden det er mot regelverket her på KG å spekulere så er det selvfølgelig ingen som gjør det. Derfor går jeg ut fra at du kan vise kilde til påstanden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (18 timer siden):

Lurer på hva slags respons det kommer fra Wagner?

Tja, Wagner er vel plukket i fra hverandre og soldatene ansatt i flere nyopprettede firmaer med bestillinger fra Russlands forsvarsdepartement. Mange av dem skal visst være i Ukraina allerede. Hva Prigoshin gjør er ikke godt å vite, han kan bli begravet, eller han kan f.eks. dukke opp forkledd som diplomatfrue fra Uruguay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (2 minutter siden):

Siden det er mot regelverket her på KG å spekulere så er det selvfølgelig ingen som gjør det. Derfor går jeg ut fra at du kan vise kilde til påstanden din?

Det regelverket bør slakkes opp. Jeg har forresten massevis av innlegg som spekulerer på ditt og datt, men kan ikke huske at noen har blitt moderert bort.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PaperFlower skrev (13 minutter siden):

Det er litt forskjellige moralbegrep og æreskodekser ute å går. Putin representerer det fullstendig æresløse FSB, mens Wagner har massevis av banditter, og bandittene har en mye sterkere moral. Det er logisk at de ikke respekterer attentatet på sine ledere som ser ut til å ha vært på vei til den flyplassen som oftest brukes  når man skal besøke Putin. Å skyte ned sine gjester før ankomst er neppe akseptert moral blant banditter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (8 minutter siden):

Det regelverket bør slakkes opp. Jeg har forresten massevis av innlegg som spekulerer på ditt og datt, men kan ikke huske at noen har blitt moderert bort.  

Ikke uenig, men regelverket er slik det er. Og ingen har tenkt å bryte reglene, ikke sant?

image.png.e9566db6849433c77b5724eeca3d4097.png

https://forum.kvinneguiden.no/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (39 minutter siden):

Var det ikke du som startet spekulasjonene da? Hvor sannsynlig tror du det er at enheter mobilisert av Ukraina er dypt inne i Russland og bemanner et s-400 eller s-300 luftvernsystem?

Endret av ltfutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ltfutt skrev (42 minutter siden):

Var det ikke du som startet spekulasjonene da? Hvor sannsynlig tror du det er at enheter mobilisert av Ukraina er dypt inne i Russland og bemanner et s-400 eller s-300 luftvernsystem?

Vi spekulerer vel litt alle sammen. Og det vanligste er å spekulere på at usannsynlige ting ikke har skjedd. Dersom jeg hadde spekulert på at klimagasser er et problem så hadde jeg aldri i verden blitt moderert  for det. Men om jeg hadde spekulert på  om en navngitt  politiker hadde fremmet elektifisering av Melkøya pga korrupsjon så er det sannsynlig at moderatorer hadde grepet inn. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, I Grosny said:

Tipper konteksten har noe å si. Viktig at det ikke omhandler enkeltpersoner, eller informasjon som potensielt er farlig (som spekulasjoner om rase, medisiner, sykdommer, o.l). Å spekulere, eventuelt dele personlige tanker og ideer om noe så stort som dette (som er det samme, strengt tatt), må vel være lov? Ingen blir direkte skadet?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (4 timer siden):

Dette er ikke typisk russisk henrettelsesmetoden. Russerne driver mord på folk på en mer "stille" måte. Lite publisitet, mer i det skjulte. I og med at Prigozhin var på vei til Moskva så var der grenseløst med muligheter for å hjelpe han med å finne et hotellrom høyt opp med et løst vindu, der han ble plutselig deprimert, eller tilby han te som gjorde han dødelig syk. Å gjøre noe så her åpenlyst er ikke typisk russisk. Heller ikke typisk for fiender av Vova.

Det kan derimot fort vise seg å være noen som har lurt noe ombord som har gått av høyt der oppe. På filmen der jentene skriker er det tydelig at ene vingen mangler.

Qui bono? Ukraina. USA. Ingen har drept flere ukrainere enn Wagner. Hvem har gjort det? Det vet jeg ikke. Så hvorfor sier jeg at Ukraina og USA tjener på at han ikke er mer? Fordi de gjør det. Jeg vet at jeg ikke vet hvem som har drept Prigozhin. Men jeg vet at dette ikke er typisk russisk henrettelsesmetode. Jeg vet også at Ukraina tjener på dette. USA også, siden Wagner var med på å destabilisere Niger.

... og selvfølgelig Frankrike, som holder på å bli kastet ut av Vest-afrika nå fordi Wagner trener opp innbyggerne og væpner dem. De vil ikke lenger være de facto kolonier. Så vidt jeg vet kom Prigozhin fra Afrika.

Wagner boss Yevgeny Prigozhin claims to be making Africa 'freer' in unverified video | CNN

Dette er fra noen dager før, men det er også noe som hevdes andre steder. Tenkte også at dette var ganske lite typisk Putin, selv om han lett kunne drept ham. Prigozhin er en farlig mann å drepe, og Putin kom i hui og hast med sirener hjem fra Kursk (?) da dette skjedde, så han virket ikke veldig forberedt heller. Politi og sikkerhetsstyrker ble satt i høyberedskap etc.

Hvem vet, det kan jo selvfølgelig være skuespill, men høy risiko.

Det er funnet 10 lik men det er ikke endelig bekreftet at det var Prigozhin og Utkin siden likene er brent og i dårlig forfatning. Det var også et annet fly som tilhørte Prigozhin som ikke ble "skutt ned" som landet trygt like etter.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ltfutt skrev (56 minutter siden):

Hvor har du det fra at det er S400 eller S300 som står bak? For all del, kan være det, men hvor har du det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (4 timer siden):

Russland kan jo ha mye å tjene på at andre tror det ikke er dem som står bak.

Og i Russland er det jo også flere mulige aktører, alt fra Putin til de som helt sikkert planlegger å ta over for P den dagen han ikke styrer lenger, uansett hvorfor han da ikke gjør det.

Uansett synes jeg det er merkelig utaktisk av lederne i W-gruppen om det var flere av dem ombord i samme fly i Russland. Jeg får det ikke til å stemme, det blir for korttenkt og ulogisk. Men hvem vet...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (31 minutter siden):

Hvor har du det fra at det er S400 eller S300 som står bak? For all del, kan være det, men hvor har du det fra?

Russisk luftvern består hovedsaklig av disse to. Ellers leste jeg det på twitter, men finner ikke igjen tråden. Googler du
prigozhin s-300
så får du uansett fram artikler om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (53 minutter siden):

Vi spekulerer vel litt alle sammen. Og det vanligste er å spekulere på at usannsynlige ting ikke har skjedd.

Men det var jo ironisk at jeg ble beskyldt for å spekulere, da jeg svarte en annen person som gjorde nettopp dette. Det er vel ingen som forventer å få kalde fakta fra russland, så det blir jo uansett litt spekulasjoner. Noen hypoteser er uansett veldig usannsynlig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...