Gå til innhold

Wagner-sjefen er død.

Gjest SVK

Anbefalte innlegg

PaperFlower skrev (30 minutter siden):

Wow, hvem skulle ha trodd!

Synes fortsatt hele situasjonen med ham var veldig rar. Han skulle vise Putin hvem som var sjefen, også snudde han plutselig og liksom bare "neida, skal ikke gjøre noe likevel, hihi", også skulle han få flytte til Hviterussland/Belarus, også forsvant han i flere uker, også dukket han opp i Moskva (om jeg husker alt dette riktig); også nå er han død?

Lurer også på om han faktisk er død eller bare har gått i dekning. De i toppen i Russland liker jo å late som de lever i en action/spionfilm.

Jeg har hørt at Wagner trakk seg fordi barna til Prigoshin og flere andre offiserer hadde blitt tatt som gisler.

Prigoshin kan ha hatt en dobbeltgjenger på flyet og reist en helt annen reise med en av sine mange forkledninger.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melkebarten skrev (26 minutter siden):

Ryktes at også Dimitri Utkin også har lagt inn årene, hvis det stemmer så er jo dette en gigantisk gavepakke.

Nå skal det feires.

I beste fall så kan dette medføre at Wagner ikke kommer til å krige mer i Ukraina. Det betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (7 minutter siden):

Det mest overraskende er at det ikke har skjedd før nå. Alle som utfordrer Putin i Russland ender opp døde eller i fengsel. 

Akkurat dette er ikke overraskende. Hadde det skjedd allerede i juni eller kort tid etter at Wagner gruppen begynte toget til Moskva, så ville det vært for åpenbart at det var Putin.

Nå med litt avstand kan man ikke automatisk trekke slutningen at det var Putin, men egentlig så kan man det. Kreml trengte noen uker avstand, men han var død mann allerede i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (12 timer siden):

Lurer på hva slags respons det kommer fra Wagner?

Og jeg lurer på hvor det blir av resten av Wagner-leiesoldatene. Drar de til Afrika?  Blir de shanghaiet inn i Russlands arme? De kan til og med rømme til Ukraina og ta seg arbeid der. Eller kommer Wagner til å fortsette som før  med andre ledere?

Redigert, svar  på eget spørsmal: Jeg leste at Russland har opprettet flere andre leiesoldatfirmaer som rekrutterer Wagnersoldater.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (Akkurat nå):

Akkurat dette er ikke overraskende. Hadde det skjedd allerede i juni eller kort tid etter at Wagner gruppen begynte toget til Moskva, så ville det vært for åpenbart at det var Putin.

Nå med litt avstand kan man ikke automatisk trekke slutningen at det var Putin, men egentlig så kan man det. Kreml trengte noen uker avstand, men han var død mann allerede i juni.

Prigoshin har offentlig uttalt at han ville henrette forsvarsministeren i Russland og den største generalen. Så det kan liksågodt være deres verk. Men jeg gjetter at de har gjort det i forståelse med Putin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (7 minutter siden):

Prigoshin har offentlig uttalt at han ville henrette forsvarsministeren i Russland og den største generalen. Så det kan liksågodt være deres verk. Men jeg gjetter at de har gjort det i forståelse med Putin.

Jeg tror ikke sånne ting skjer uten Putins samtykke. I mindre skala kan det være sannsynlig at noen handler på egen hånd, men i denne skalaen - neppe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkebarten skrev (1 time siden):

Tid for Champagne med andre ord.

Hvit kvinne med lite kunnskap og erfaring..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg får helt mark når jeg ser samtlige av disse kjeltringene på skjermen. Putin fengsler og dreper alt av sine egne som piper litt i en annen retning. I stedet benådes de groveste drapsmenn og torturister for å på nytt få bli drapsmenn igjen(soldater.)

De er i dag ansett som helter i hjemlandet. Hele mordergjengen.

Jeg har faktisk lettere for å se hvorfor tyskere lot seg lede og lure av Hitler. Men dette vi opplever i dag tar virkelig kaka..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (21 minutter siden):

Og jeg lurer på hvor det blir av resten av Wagner-leiesoldatene.

Er ikke sikkert det er så mye wagner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biden om det som skjedde:

Edit:

Sitat

Tsargrad reports that the bodies of Yevgeny Prigozhin and Dmitry Utkin have been identified

Genetic testing will be carried out soon

Det blir også rapportert om at Prigozhin returnerte fra Afrika i dag, hvor Wagner er i en slags proxy-krig med Frankrike (og sikkert allierte).

Niger coup: Evacuated European nationals arrive in Paris and Rome - BBC News

Burkina Faso, Mali say military intervention in Niger would be 'declaration of war' (france24.com)

Endret av likestilling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Macro said:

Hvit kvinne med lite kunnskap og erfaring..?

Hvit mann med inngående kjennskap til landet og språket.

Hvorfor lurte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (5 timer siden):

Jeg har hørt at Wagner trakk seg fordi barna til Prigoshin og flere andre offiserer hadde blitt tatt som gisler.

Prigoshin kan ha hatt en dobbeltgjenger på flyet og reist en helt annen reise med en av sine mange forkledninger.

Er det ikke veldig merkelig at begge topplederne i W-gruppen var på samme fly? Det var jo en enorm risiko for dem å ta, og nesten oppskrift på å bli tatt av dage.

Men hvis barna deres har blitt tatt som gisler, da kan det kanskje forklare det hele.

Spørs om vi får hele sannheten om dette med det første.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Refreng skrev (2 timer siden):

Utkin var et monster, og det illustreres mye bedre av dette skummelt lyssatte bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere fra Wagner-ledelsen skal ha vært om bord på dette samme flyet.

Høres veldig tåpelig da, å ha flere av dem på samme sted til samme tid.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (8 timer siden):

Er det ikke veldig merkelig at begge topplederne i W-gruppen var på samme fly? Det var jo en enorm risiko for dem å ta, og nesten oppskrift på å bli tatt av dage.

Men hvis barna deres har blitt tatt som gisler, da kan det kanskje forklare det hele.

Spørs om vi får hele sannheten om dette med det første.

Dette tenkte jeg også. Melder om at hele toppledelsen var på flyet? De er da ikke amatører. Høres veldig rart ut for meg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (15 timer siden):

Wagner-sjef Jevgenij Prigozjin er blant ofrene etter en flystyrt nord for Moskva, ifølge russiske nyhetsbyråer. Ti mennesker skal ha omkommet i ulykken.

https://www.dn.no/utenriks/russiske-nyhetsbyraer-wagner-sjefen-blant-ofrene-i-flystyrt-nord-for-moskva/2-1-1505811?abtest=a

Putin har tidligere drept flere av sine fiender

å vende seg mot egne myndigheter i en krigstilstand er forræderi..det burde ledelsen for wagnergruppen vite..og forræderi straffes i krig med døden...jeg trodde han ville bli pågrepet like etterpå , og fått straffen, noe som ikke skjedde..uansett, en bizzarr måte å drepe noen på ..det er vel en advarsel for de i wagnergruppen som tenker tanker om å rette seg mot Kreml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (40 minutter siden):

å vende seg mot egne myndigheter i en krigstilstand er forræderi..det burde ledelsen for wagnergruppen vite..og forræderi straffes i krig med døden...jeg trodde han ville bli pågrepet like etterpå , og fått straffen, noe som ikke skjedde..uansett, en bizzarr måte å drepe noen på ..det er vel en advarsel for de i wagnergruppen som tenker tanker om å rette seg mot Kreml.

Det er vel helt umulig for oss å vite om han faktisk døde om bord på dette flyet nå, eller kanskje han ble tatt livet av temmelig kjapt etter det opprøret for ett par måneder siden? 

Men russiske myndigheter kan vel ha tatt livet av ham for lenge siden, og så holdt dette hemmelig frem til nå nylig. Dermed fikk de veldig mye tid på seg til å arrangere en "ulykke" av denne typen nå. Dersom en person hadde blitt henrettet umiddelbart etter opprøret, så kunne han kanskje blitt ansett som mer som en "martyr" enn det han kanskje gjør nå.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...