AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #1 Skrevet 23. august 2023 Jeg skal ha hund til våren, og prøver å sette meg inn i belønningsbasert trening. Er ikke så veldig erfaren med hund, så ønsker å være trygg på ting før jeg får den. Til dere som er gode på det, kan dere prøve å gi meg noen konkrete eksempler på hvordan dere ville løst bjeffing? Anonymkode: eb062...0ee
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #2 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skal ha hund til våren, og prøver å sette meg inn i belønningsbasert trening. Er ikke så veldig erfaren med hund, så ønsker å være trygg på ting før jeg får den. Til dere som er gode på det, kan dere prøve å gi meg noen konkrete eksempler på hvordan dere ville løst bjeffing? Anonymkode: eb062...0ee Hvis du ikke har fått deg hund ennå, men vet at du ikke ønsker en hund som bjeffer mye, så er mitt beste tips å se etter en rase som ikke er kjent for å bjeffe så mye. Altså ikke skaffe deg en hund med vokterinstinkt. Ikke helt det du spurte om, jeg vet. But still Anonymkode: 15467...630 2 2
Gremlin Skrevet 23. august 2023 #3 Skrevet 23. august 2023 Bjeffing er ikke bare bjeffing. Hvordan man håndterer dette kommer derfor an på hvorfor hunden bjeffer. Er den glad? redd? Vil den ha oppmerksomhet? Det som er viktig å ta hensyn til er om bjeffingen er viljestyrt (bjeffer for å oppnå noe) eller følelsesutløst (f.eks bjeffer fordi den er redd). Dersom hunden for eksempel bjeffer for å få oppmerksomhet, er det nok lurest å sørge for at hunden ikke oppnår dette ved å bjeffe. Hunder gjør det de har lært at lønner seg, og dersom hunden har lært at den må bjeffe for å få oppmerksomheten din, vil den naturligvis fortsette med det. Oppmerksomhetsbjeffing kan det derfor være lurt å ignorere. Fortsett med det du holdt på med eller eventuelt gå til et annet rom. Vær rask til å belønne når hunden er rolig og ikke bjeffer. Hunden erfarer på denne måten at for å få oppmerksomhet fra deg, lønner det seg ikke å bjeffe. La den også erfare at gode ting skjer når den er rolig – utnytt øyeblikkene hunden er avslappet til å ta den med på noe gøy! Bjeffer hunden derimot av andre årsaker, for eksempel fordi den er redd, er derimot ikke ignorering en god måte å håndtere dette på. Her er det lurt å jobbe med desensitivisering og motbetinging. Et annet ord for desensitivisering er gradvis tilnærming. Dette går altså ut på å gradvis venne hunden til stimuliene. Dersom hunden for eksempel er redd for en bestemt lyd, kan man begynne å spille av denne lyden med så lavt volum at hunden ikke reagerer. Når dette går greit kan volumet gradvis økes. (Husk at dette alltid må foregå på et nivå hunden takler. Reagerer den med frykt har du gått for fort frem). Dette gjøres samtidig som man driver med motbetinging, noe som går ut på å endre de følelsene hunden har til denne lyden (eller alle andre skumle ting). Man kobler altså den skumle lyden med noe hunden liker (ofte godbiter), slik at hunden etterhvert forbinder denne lyden med noe godt. Husk at når det er snakk om frykt, er det ikke mulig å forsterke denne ved å gi trøst eller godbiter. Man blir ikke mer redd av å oppleve gode ting. Derfor kan du trygt fortsette å være raus med godbitene selv om hunden skulle finne på å bjeffe i slike tilfeller. (Om hunden er i stand til å bry seg om godbiter når den først har blitt redd er en annen sak. Da er det best å rett og slett få hunden bort fra det som er skummelt). Bjeffingen her er en ukontrollert respons på følelser, og det er tross alt følelsene (årsaken) vi først og fremt jobber med når det kommer til frykt, ikke selve bjeffingen (symptomet). Når hunden ikke lenger føler seg redd når den utsettes for det den før syntes var skummelt, vil den heller ikke ha grunn til å bjeffe. Man kan skrive langt og mye om bjeffing, så dette ble noen få, konkrete eksempler. Så for å oppsummere: dersom hunden står og ser på deg mens den bjeffer, vil den sannsynligvis ha oppmerksomhet. Slik bjeffing kan forsterkes. Om det ikke er tilfellet vil det jeg skrev om desensitivisering og motbetinging som regel gjelde. Godbiter vil ikke forsterke slik bjeffing. En god idé kan også være å lese om sladretrening, noe som i bunn og grunn går ut på det samme. Og husk – det vil aldri ha noe godt for seg å straffe bjeffing (eller noe som helst egentlig), det er tross alt bare kommunikasjon og en naturlig del av hundens språk. Derfor kan det også være veldig lurt å ta hensyn til hvilken rase du velger, og da ikke velge raser som er avlet for å varsle eller vokte, slik brukeren over meg skriver. Det vil jo være veldig urettferdig å forvente komplett stillhet fra en hund som bare gjør det vi mennesker har avlet den for å gjøre. Håper noe av dette var til hjelp!😊 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 Tusen takk til deg over her for du tok deg tid! Anonymkode: eb062...0ee
Jytte Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 (endret) Jeg lærte hunden å ikke bjeffe når det ringte på døra, det var ikke min hund, men på den tiden bodde jeg i en leilighet med litt "tvilsomme" naboer, ikke tvilsomme, men noen kunne finne på å ringe på når de var litt brisen. Det jeg gjorde når det ringte på var å hviske til hunden og si ssshhh. (hysj). Samtidig tok jeg pekefingeren opp til munnen. Den var voksen og lærte lett. Liten hund, minnes godt vi satt i sofaen sammen og "ble enige om å være stille." Når eier skulle hente hunden sin ringte hen på døra, men siden det ikke kom noe bjeffing trodde hen at vi var gått hjem dit de bodde. Avtalen var jo at hen skulle hente, men endte med at jeg måtte levere hunden. edit. brukte ikke godbiter. Men hunden kjente og stolte på meg og den var voksen. Ganske raskt forsto den det med pekefinger til munnen. Endret 24. august 2023 av Jytte 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #6 Skrevet 26. august 2023 Jeg har en typisk bjefferase. Så jeg var obs på å ikke forsterke det. Det jeg gjorde var å alltid være forberedt når det ringte på. Fulgte med i vindu når noen skulle komme, og sto klar og åpnet. Da skjønner hunden at du har kontroll og den trenger ikke varsle fordi du allerede vet. Valpen bjeffet når den skulle ha mat. Da ventet jeg til den var stille. Alltid. Den lærte seg at det heller lønner seg å sitte pent å vente. Veldig lite bjeffing på den nå. Du må lære den hva den SKAL gjøre, det er mye lettere enn hva den IKKE skal gjøre. Anonymkode: daf04...6c6 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #7 Skrevet 27. august 2023 Tusen takk for svar Anonymkode: eb062...0ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå