Gå til innhold

Leanus i tommelen! Hele tommelen beveger seg. Flere som har hatt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg måtte filme det, er en synlig muskel rykning å se. Jeg har jobbet med ALS pasienter og ble for 2år siden utredet for ALS grunnet små rykninger i kroppen.  De kunne utelukke denne sykdommen kjapt. 

Men hv i alle dager, hva får de rykningene til å oppstå? Leanus i øyet er normalt men jeg har det i låret, armen og nå tommelfingeren. 

Anonymkode: f0596...a40

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg måtte filme det, er en synlig muskel rykning å se. Jeg har jobbet med ALS pasienter og ble for 2år siden utredet for ALS grunnet små rykninger i kroppen.  De kunne utelukke denne sykdommen kjapt. 

Men hv i alle dager, hva får de rykningene til å oppstå? Leanus i øyet er normalt men jeg har det i låret, armen og nå tommelfingeren. 

Skrev visst leaNUs. 

Skrevet

Leamus er veldig vanlig. Stresser du mye?

Anonymkode: f7ed4...500

Skrevet

https://nhi.no/symptomer/hjerne-og-nervesystem/leamus/

Sitat

Ved leamus antas det at en liten nervetråd, til en liten del av en muskel, er overfølsom eller irritert. Når nervetråder er overfølsomme, kan de utløse falske eller unødvendige impulser, som igjen fører til en unødvendig muskelsammentrekning. 

Det er ikke funnet noen entydig årsak til at leamus oppstår. Men det er holdepunkter for at for lite søvn, for mye stress, eller for mye kaffe kan øke sannsynlighten for leamus. Noen mener også å ha observert at leamus forekommer hyppigere hos røykere, og etter alkoholbruk.

Mer informasjon i lenken.

Anonymkode: e1788...37e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Leamus er veldig vanlig. Stresser du mye?

I hodet, ja... 

Skrevet

Alle har vel litt leamus fra tid til annen. Tommel og legg er gjengangere her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I hodet, ja... 

Jeg har ofte leamus i tommelen uten at det er noe farlig ved det. I den muskelen som er nedover tommelen inni hånda.

Skrevet

Kan være du trenger mer b-12 eller magnesium. 

Anonymkode: b02bb...7b6

Skrevet

Jeg har ubalanse i div. mineraler, og kan få leamus de merkeligste steder i kroppen.

Stress kan forresten tappe deg for div. mineraler og vitaminer (f.eks. B-vit. som trengs for å ta opp flere mineraler).

Anonymkode: b3a37...1cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er leamus et tegn på denne sykdommen? Jeg har stadig rykninger og leamus, ofte nå etter en psykisk påkjenning. Kjente ble litt redd nå..

Anonymkode: 42e08...453

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er leamus et tegn på denne sykdommen? Jeg har stadig rykninger og leamus, ofte nå etter en psykisk påkjenning. Kjente ble litt redd nå..

Leamus kan være tegn på flere ting, veldig ofte pga stress, ofte pga for lite magnesium og b12 i kroppen. Jeg hadde konstante rykninger i øyet som forsvant da jeg fikk mer av dette i kroppen (blodprøve viste forøvrig ok). Mer b-12 fra rødt kjøtt og fet fisk, og tilskudd av magnesium. 

Anonymkode: b02bb...7b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fra lenken jeg la inn i innlegget mitt litt ovenfor:

Sitat

Dersom man googler ufrivillige muskelrykninger, kan man komme til å lese om amyotrofisk lateralsklerose, forkortet ALS. Dette er en alvorlig nevrologisk sykdom med muskelsvakhet og lammelser, og i tillegg rykninger i muskler mange steder på kroppen, ofte flere steder samtidig, og vedvarende over lang tid. ALS har ingen sammenheng med leamus, og skillet mot leamus er enkelt. 

Anonymkode: e1788...37e

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ts her. Leamus er er i seg selv et tegn nei. Ta det helt rolig 🙂 Det skjer som regel sent i sykdomsforløpet. Du har garantert ikke ALS, de fleste merker første symptom som nummenhet, kraftløshet osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...