Gå til innhold

Er dette manipulerende oppførsel av voksen dame? Er dette vanlig da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt litt obs på oppførselen til en dame jeg har blitt kjent med. Hun er mye sosial, og tar bilder av seg selv og venner og fester de er på, drinker osv. og så sender hun disse til venner på chat privat. Hun lager ikke offentlige stories på some, eller poster på veggen på FB, men sender altså privat. Feks om hun er på tur med en venninne, så får jeg bilder av venninnen selv om jeg ikke kjenner denne venninnen i det hele tatt. 

Jeg merker meg at om jeg er på tur med henne, så tar hun også bilder av meg, og sender til folk hun kjenner, som jeg ikke kjenner, uten å spørre. Jeg synes det er litt rart, og jeg har aldri gjort noe sånt selv. Tar jeg bilder av andre så sender jeg jo ikke disse til folk som de ikke kjenner. Men jeg legger kanskje ut en story av området der jeg er.  Og så spør jeg alltid om jeg kan ta bilder da.

Hun kan være veldig intens og ringer og melder hele arbeidsdagen, noe jeg har sagt jeg ikke orker mer av. I stedet så sender hun meg bilder på chat. Jeg har bare skrudd av chat nå slik at jeg kan se på de når jeg får tid. Men synes liksom det føles merkelig ut at jeg får sånne bilderapporter av hva hun driver med med folk jeg ikke kjenner. 

Anonymkode: 851e6...049

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun høres ut som ei dame med stort oppmerksomhetsbehov, men er lite bevandret for måten sosiale medier blir brukt. Alderen hennes kan jo bety at sosiale medier er noe som kom etter at hun ble voksen, og så er char det som er mest komfortabelt for henne å sende bilder på.

Ser lignende tendenser hos voksne slektninger, Facebook blir veldig flittig brukt til veldig hverdagslige og tullete ting hele dagen lang. Type 'Går tur med naboen og hunden, godt med frisk luft! Koteletter til middag senere.' og så 8 tilhørende bilder  😂

Greit å begrense dem litt ja, tror du gjør lurt i å stenge chatten. Hun mener nok ikke vondt, men ønsker oppmerksomhet.

Anonymkode: 54258...38a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har blitt litt obs på oppførselen til en dame jeg har blitt kjent med. Hun er mye sosial, og tar bilder av seg selv og venner og fester de er på, drinker osv. og så sender hun disse til venner på chat privat. Hun lager ikke offentlige stories på some, eller poster på veggen på FB, men sender altså privat. Feks om hun er på tur med en venninne, så får jeg bilder av venninnen selv om jeg ikke kjenner denne venninnen i det hele tatt. 

Jeg merker meg at om jeg er på tur med henne, så tar hun også bilder av meg, og sender til folk hun kjenner, som jeg ikke kjenner, uten å spørre. Jeg synes det er litt rart, og jeg har aldri gjort noe sånt selv. Tar jeg bilder av andre så sender jeg jo ikke disse til folk som de ikke kjenner. Men jeg legger kanskje ut en story av området der jeg er.  Og så spør jeg alltid om jeg kan ta bilder da.

Hun kan være veldig intens og ringer og melder hele arbeidsdagen, noe jeg har sagt jeg ikke orker mer av. I stedet så sender hun meg bilder på chat. Jeg har bare skrudd av chat nå slik at jeg kan se på de når jeg får tid. Men synes liksom det føles merkelig ut at jeg får sånne bilderapporter av hva hun driver med med folk jeg ikke kjenner. 

Har også opplevd at en bekjent gjorde dette. Var på besøk, middag med barna. Hun Tok bilder og selfies og la det ikke ut på stories men sendte til venner/bekjente/folk jeg ikke vet hvem er, uten å spørre om det var greit. 
De driver også og har alle telefonsamtaler på høyttaler uten å si fra. Jeg måtte bare kutte ut det bekjentskapet. Var andre ting som i tillegg til det bare ble altfor drøyt. Sosial intelligens er det stor mangel på hos enkelte…

Anonymkode: aef00...a27

Skrevet

Angående det at hun tar bilde av deg kan du ta opp med henne, si at du ikke synes det er greit.

Utover det så må du vel bare si at det ikke funker for deg og at du vil avslutte vennskapet. For jeg tror helt ærlig ikke du får dempet dama.

• Liker 1
Skrevet

Dette er nok veldig vanlig i den yngre generasjonen, har flere bekjente som holder på slik, og telefonen tar enormt mye tid. Om hun er født etter 95 vil jeg si det er vanlig. Om du ikke liker at hun sender bilder av deg må du jo si fra, uansett er det ufint å ta bilde uten å spørre først, det skulle man tro hadde blitt normal folkeskikk.

Utover det er det nok som noen over her sier at det er et stort oppmerksomhetsbehov hos vedkommende. 

Dialogen i arbeidsdagen må jo dere finne ut av. Jeg og mannen min ringes noen ganger fem ganger en arbeidsdag, andre ganger ingen, blir det forstyrrende får man si fra om det, noe du har gjort.

Uansett er kommunikasjon i et hvert forhold det viktigste. Snakk med hun da, nevn for henne at du synes hun bruker mye tid på telefonen, og heller ønsker hun skal være tilstede når dere er sammen. Kan hende hun blir å plages litt, skjerm er utrolig avhengighetskapende

Anonymkode: da092...df4

Skrevet

Alle har rett på sitt eget bilde og det er ulovlig å ta bilde av folk og legge det ut uten å be om tillatelse. Det har strafferamme på inntil 1 års fengsel. 

Det som er lovlig er å ta bilder av folkemengder i offentlig sammenheng som for eksempel på 17. mai. Der trenger man ikke be om tillatelse. 

Anonymkode: fb55f...7f3

• Liker 1
Skrevet

Stort behov for oppmerksomhet og ikke helt forståelse for hva og når man deler ting.

Men jeg klarer overhode ikke se hva du mener er manipulerende her?

Anonymkode: bf0b0...58e

• Liker 5
Skrevet

Løsningen, når man 'har blitt kjent med' en person som er sykt irriterende eller gjør ting man er ukomfortabel ved, er å kraftig revurdere bekjentskapet. 

Anonymkode: 1ed30...053

• Liker 1
Skrevet

Det du beskriver er litt merkelig, men jeg kan virkelig ikke se hvorfor du spør om det er manipulerende. Hva er det som eventuelt er manipulerende oppførsel?

Anonymkode: 586d8...e8e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det du beskriver er litt merkelig, men jeg kan virkelig ikke se hvorfor du spør om det er manipulerende. Hva er det som eventuelt er manipulerende oppførsel?

Anonymkode: 586d8...e8e

Nei jeg vet ikke. Men jeg kan feks si at jeg ikke har tid til å dra med henne hit og dit. Jeg er travel med jobb feks. Men så sender hun meg bilder av at hun og ennen venninne koser seg glugg i hjel på tur i stedet. 😆 

Skrevet

Altså, hun høres generelt litt slitsom ut. Men det med å kommunisere via privat chat, og ikke legge ut ting åpent på some, det er slik jeg og mange av mine venninner i 40-åra er vant til å kommunisere 😅. Vi kan sende hverandre oppdateringer på messenger, bilder av at vi er ute og går tur, bilder av folk vi henger med og slikt. Jeg ville ikke funnet på å publisert slikt til mange, men kan sende det privat til gode venner. Har aldri tenkt på at det er rart 🙈

Anonymkode: c612b...f31

Skrevet

Folk er forskjellige. De trenger ikke å være unormale bare fordi de har en personlighet som totalt kræsjer med din, og stjeler energien din.

Fortsett å kun lese/svare på meldingene hennes når du har tid og lyst. Gi også beskjed om at du ikke ønsker at bilder av deg sendes til andre.

Og kanskje du skal revurdere om dette er noen du passer sammen med.

Anonymkode: 037c0...4fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...