Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Har lyst til å kjøpe en sekundærleilighet og leie ut til et familiemedlem. 
Eier selv en leilighet i blokk. Når man søker om lån i banken, så kan man jo ha maks 5x inntekt minus gjeld. Når jeg fikk lån til leiligheten min så måtte jeg ta med fellesgjelden i totalen på hvor mye jeg fikk i lån. Må man da ta med fellesgjeld på leiligheten jeg eier nå, eller ser banken bare på hva jeg har i boliglån nå totalt? 

Anonymkode: 77154...1f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De må non fortsatt ta hensyn til fellesgjelden, både med tanke på gjeld, og boligens belåningsgrad. 

Anonymkode: b86e1...0ee

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

For meg så hører det ikke ut som du har råd til en bolig til. Uansett om at du skal leie den ut. Hvor mye har du igjen i lån på leiligheten din nå da? Og hva er den verdt?

Anonymkode: c4847...2b0

• Liker 2
Skrevet

Selvom du leier ut så ser banken på hvor mye det er vanlig å ta i leie i området du tenker å kjøpe, og de tar som oftest ikke med mer enn leieinntekter for mnd, om det er familiemedlem du skal leie til eller ei.

Fellesgjelden telles også med.

Anonymkode: 1908d...8a3

• Liker 1
Skrevet

Om du skal leie ut til et familiemedlem, bør du tenke over at det kan være vanskelig om det blir problemer i leieforholdet . Hva om personen mister jobben og ikke betaler. Eller ikke klarer å forholde seg til ordensreglene?

Skrevet

5 ganger inntekt stemmer egentlig ikke, for du skal også tåle enda flere rentehevinger.

Fellesgjeld på begge leiligheter skal taes med i beregningen

Anonymkode: ddadb...b14

• Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke anbefalt å leie ut til folk du kjenner som venner og familie. 

Anonymkode: d633d...855

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...