Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen gravide her med OCD? Hvordan taklet/takler du graviditeten med OCD? Hvordan ble du kvitt det? 

Jeg har det sykt slitsomt nå, venter på behandling. Det jeg så for meg skulle bli en koselig graviditet ble en graviditet full av bekymringer og tvangstanker.

Anonymkode: 38fe1...f9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har autisme og ocd Både før, under og etter svangerskap. 

Fikk timer på hs og fvk for å snakke om ting, det hjalp :) MEN, det som kanskje hjalp mest var å klare å innstille hodet mitt på at graviditet var ikke den koselige rugetiden jeg hadde forestilt meg.

Anonymkode: 81065...0ee

Skrevet

Jeg hadde ikke så mye OCD før graviditet, men det ble ganske ille i løpet av graviditeten. På det verste sov jeg 4 timer på natten fordi jeg ikke fikk lagt meg pga tvangstanker og tvangshandlinger. Jeg snakket med jordmor om det og fikk hjelp hos psykisk helse i kommunen. Det hjalp litt så snart jeg begynte å gå til noen å snakke om det, men det varte ut graviditeten. Så snart babyen var ute ble det brått mye bedre. Og nå 3 måneder etter er det nesten helt borte. 

Jeg tror det er vanlig å kjenne på stress og angst i graviditet, og for noen blir det verre enn for andre. Det hjelper å snakke om folk. Jeg var også lei meg for at graviditeten ble litt ødelagt, men nå klarer jeg å legge det bak meg og bare være takknemlig for at jeg har en nydelig liten jente. 

Jeg ville prøvd å akseptere at ting er som det er akkurat nå, og prøvd å få så mye hvile som mulig. 

Anonymkode: f6482...143

Skrevet

Tusen takk for at dere svarer. Føler meg ganske ensom med dette. Får heldigvis god støtte av jormor og fastlege, men jeg må gjøre jobben selv og oppsøke ubehagelige situasjoner og det er veldig utfordrende. Jeg har hatt ocd tidligere og stått på medisiner, men det kan jeg ikke nå, i hvertfall ikke så mye som jeg hadde trengt. 

Hva gikk deres tvangstanker/handlinger ut på i graviditeten? Jeg er så redd for å gjøre/spise ting som kan skade fosteret. Og ja, det er overdrevent jeg ser det selv, men det er vanskelig å la være for sikkerhetsskyld.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tusen takk for at dere svarer. Føler meg ganske ensom med dette. Får heldigvis god støtte av jormor og fastlege, men jeg må gjøre jobben selv og oppsøke ubehagelige situasjoner og det er veldig utfordrende. Jeg har hatt ocd tidligere og stått på medisiner, men det kan jeg ikke nå, i hvertfall ikke så mye som jeg hadde trengt. 

Hva gikk deres tvangstanker/handlinger ut på i graviditeten? Jeg er så redd for å gjøre/spise ting som kan skade fosteret. Og ja, det er overdrevent jeg ser det selv, men det er vanskelig å la være for sikkerhetsskyld.

Ts

Bare så du ikke føler det er unaturlig: man må gjøre jobben selv med angst og tvangstanker. Ingen kan egentlig gjøre det for deg. 

Anonymkode: 40a8a...c62

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts

Jeg hadde det sånn i svangerskapet. Har ocd fra før, og fått hjelp for det. Men ble verre i graviditeten. Livredd for alt som kunne skade baby, var nesten bare hjemme, spiste kun alt som var godt stekt/kokt. Tvangshandlinger som vasking.. Var sykemeldt hele svangerskapet. 
Ble dessverre ikke bedre etter fødsel, da fikk jeg veldig mye tvangstanker om barnet :( men nå 7 mnd etter fødsel begynne alt å bli mye bedre!! 
uansett hvor ekstremt forsiktig jeg var på mat og andre ting i svangerskapet for at baby ikke skulle dø/bli syk, så var han faktisk det.  Ikke alvorlig, men lå lenge på sykehuset. Så har sagt til meg selv at hvis jeg blir gravid en gang til så skal jeg ALDRI kaste vekk tiden min på å tenke på alt jeg gjør eller spiser!  Så lenge vi følger det en skal i svangerskapet så går det bra! ❤️

jeg var med på 4 dagers behandling på dps for ocd. Så jeg vet hvordan jeg skal jobbe med det, men er ikke alltid så lett! 

lykke til og håper du får det bedre! Det er grusomt.

Anonymkode: d1389...ff6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde det sånn i svangerskapet. Har ocd fra før, og fått hjelp for det. Men ble verre i graviditeten. Livredd for alt som kunne skade baby, var nesten bare hjemme, spiste kun alt som var godt stekt/kokt. Tvangshandlinger som vasking.. Var sykemeldt hele svangerskapet. 
Ble dessverre ikke bedre etter fødsel, da fikk jeg veldig mye tvangstanker om barnet :( men nå 7 mnd etter fødsel begynne alt å bli mye bedre!! 
uansett hvor ekstremt forsiktig jeg var på mat og andre ting i svangerskapet for at baby ikke skulle dø/bli syk, så var han faktisk det.  Ikke alvorlig, men lå lenge på sykehuset. Så har sagt til meg selv at hvis jeg blir gravid en gang til så skal jeg ALDRI kaste vekk tiden min på å tenke på alt jeg gjør eller spiser!  Så lenge vi følger det en skal i svangerskapet så går det bra! ❤️

jeg var med på 4 dagers behandling på dps for ocd. Så jeg vet hvordan jeg skal jobbe med det, men er ikke alltid så lett! 

lykke til og håper du får det bedre! Det er grusomt.

Anonymkode: d1389...ff6

Så bra det går bedre med deg nå! Vet du hva som gjorde at det gikk over? Jeg har tidligere hatt behandling for Ocd, men venter nå på 4 dagers behandling. Jeg håpet jeg rekker det før fødsel, for er redd for at jeg også vil føre angsten videre til andre ting når det gjelder baby etter fødsel. 

Jeg er også mest hjemme, men klarer ikke å lage mat av rått kjøtt og fisk. Heldigvis ordner mannen middag. Jeg vet jo hva jeg ikke bør spise, men har utviklet seg til at jeg også er redd for å ta på "farlige" matvarer, at det er bakterier på andre ting i huset som jeg sliter med å ta på, vil ikke ha det på meg rett og slett. Mye vasking og unngåelser. Veldig slitsomt. Ja det er grusomt.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...