Gå til innhold

Ble "tipset" om å leie i stedet for å eie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja er det noe godt råd da?

Kjøpte bolig for ca 3 år siden for en veldig billig penge.  Jeg gikk inn med 500 000 i ek, og har antageligvis over en million i EK nå, bare etter tre år som boligeier. Jeg elsker å bo her, men er litt langt unna jobb og alt annet som er viktig.

Min eks ( som har mistet sin EK og en god del av min, i div dumme investeringer)  rådet meg til å leie den ut og være på leiemarkedet i stedet. Er det noe lurt nå da å være på leiemarkedet? Jeg har egentlig bestemt meg for å aldri mer leie, fordi jeg har leiet av så mange utspekulerte luringer. Er det ikke fryktelig dyrt å leie nå i Oslo området?

Anonymkode: 054bf...3da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ta imot råd fra en som har mistet både sin egen og din EK...

• Liker 9
  • Nyttig 16
Skrevet

Som å ta datingråd for menn fra kvinneguiden....

Anonymkode: c1bd2...e76

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja er det noe godt råd da?

Kjøpte bolig for ca 3 år siden for en veldig billig penge.  Jeg gikk inn med 500 000 i ek, og har antageligvis over en million i EK nå, bare etter tre år som boligeier. Jeg elsker å bo her, men er litt langt unna jobb og alt annet som er viktig.

Min eks ( som har mistet sin EK og en god del av min, i div dumme investeringer)  rådet meg til å leie den ut og være på leiemarkedet i stedet. Er det noe lurt nå da å være på leiemarkedet? Jeg har egentlig bestemt meg for å aldri mer leie, fordi jeg har leiet av så mange utspekulerte luringer. Er det ikke fryktelig dyrt å leie nå i Oslo området?

Anonymkode: 054bf...3da

Klarer du å få høyere leie for boligen din enn man må ut for tilsvarende i Oslo? Det gir et pekepinn tenker jeg. Og husk at du må skatte hvis du ikke bor selv. Og at du må skatte av eventuelt salg hvis du ikke bor selv en periode og selger etterpå.. 

Anonymkode: 36de8...ccb

• Liker 1
Skrevet

Hva var begrunnelsen hans? Leie ut sin egen og leie hos en annen høres ut som et nullsumspill.

Anonymkode: d8b95...8f4

• Liker 1
Skrevet

En venninne eier leilighet i et attraktivt område i Oslo. Hun leier den ut, og leier selv en liten, rimeligere leilighet i et mindre attraktivt område. Hun tjener på det, og hun bor også nærmere jobben. 

Anonymkode: 8e222...114

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke ha tatt økonomisk råd fra en som ikke bare har tapt alle sine penger, men også mine. 

Men det er egentlig så enkelt som at du sjekker hva du kan få leid, og til hvilken pris, og så ser du hva du får leid ut din bolig for, og så har du regnestykket på hva som koster deg minst. 
Husk å ta høyde for økte utgifter til renovering/oppussing av eid bolig ved utleie. 

Anonymkode: 2097e...c01

• Liker 3
Skrevet (endret)

I de fleste tilfeller er det ikke lønnsomt. I tillegg må du forholde deg til både en leietaker og en utleier. Mye styr spør du meg. Tid er også en ressurs, det er ikke bare penger dette regnestykket handler om.

Se gjennom budsjettet ditt om ikke du kan øke sparingen, enten ved å betale fortere ned eller ved å legge pengene til sides. 

Når tiden er inne så vurderer du salg av boligen din og et kjøp nærmere jobb.

Følg med på jobbmarkedet. Dukker det opp jobber nærmere der du bor, så vurder å søke på de.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Skrevet

Om du elsker huset du bor i, og ikke vil miste det - men samtidig vil flytte nærmere jobb - så er jo utleie eneste muligheten. 

Du må se på hva du kan leie ut boligen for, og hva du må betale der du skal bo. Husk at du må betale 22% skatt av utleie.

Anonymkode: 16f35...fcc

• Liker 1
Skrevet

Om det lønner seg økonomisk må man jo nesten regne på i hvert tilfelle og kommer nok an på hvor høyt belånt leiligheten er i kombinasjon med leieprisene der du bor. Man må også pensle inn penger til vedlikehold/slitasje, skatt av leieinntektene og  ta høyde for at det kan kreve innsats og tid fra din side. Noen har flaks med sine leieforhold, andre blir oppringt ukentlig med beskjed om å fikse ditt og datt. 

Skal du selge på sikt må du også være klar over at du må skatte av fortjenesten dersom du ikke har bodd der selv det siste året, så det kan jo også være greit å tenke over i prosessen. 

Anonymkode: 0f92d...bfe

• Liker 1
Skrevet

Rådet du fikk var jo ikke å leie istedenfor å eie. 

Men derimot å gjøre begge deler. Om du er glad i eiendommen, men samtidig synes det er for langt unna jobb og alt mulig annet, så kan jo det være en løsning å vurdere for en periode. Er du heldig går du i null med utgifter til leiebolig og inntekter fra utleie, så det du tjener er tid - kortere reisevei til jobb og lettere tilgang på alt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...