Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på å kjøpe meg hus og da trenger jeg 1,2 MNOK for å komme i mål, antagelig. Hva koster dette? Jeg har aldri lånt noe og er usikker på hvordan jeg går frem. Snakke med egen bank eller høre med mange?

Anonymkode: fbd98...c0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye er boligen verdt ?

Hvis du skal ha lån i sbanken på 1,2 mill og huset er verdt 3mill, koster det 6300 kr over 30 år. Eller 7800 over 20år. Eller 12600 over 10år.

De fleste banker har lånekalkulator. 

Anonymkode: 90951...486

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor langt er et tau?

Anonymkode: edef3...3b6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

La oss si du kjøper en leilighet til 5, og har 3,8 i egenkapital. Et lån på 1,2 vil koste i overkant av 7000 i måneden. 5,11% effektiv rente. 

Anonymkode: 95a1d...0ec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor langt er et tau?

11 meter.

Anonymkode: 12711...d22

• Hjerte 2
Skrevet

Hvor langt er et tau?

Jeg forstår hvor du vil, men her tar du feil. 

• Liker 1
Skrevet

Takk, visste ikke en gang boliglånskalkulator var en greie. Ca 6000 kr/mnd...det er så mye penger! Off!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk, visste ikke en gang boliglånskalkulator var en greie. Ca 6000 kr/mnd...det er så mye penger! Off!

Hvor mye koster det å leie en tilsvarende boenhet du vurderer å kjøpe der du skal bo?

Anonymkode: f9089...84f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Å ha 6k i boliglånsutgift er lite. Det koster langt mer å feks leie en tilsvarende bolig/leilighet. Og med 1,2 i lån, er man heller ikke veldig sårbar ved rentehevinger.

Anonymkode: cdbaa...fb6

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

6000 kroner i måneden er svært lite for boliglån, uavhengig av inntekt. De færreste med egen bolig har så lav månedlig betaling. Unntaket er om man er gjeldsfri eller har ekstremt mye egenkapital.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor mye koster det å leie en tilsvarende boenhet du vurderer å kjøpe der du skal bo?

Mye det samme faktisk. Distrikts-Norge er ikke veldig velfungerende, økonomisk sett.

• Liker 1
Skrevet

Mye det samme faktisk. Distrikts-Norge er ikke veldig velfungerende, økonomisk sett.

Da ville jeg vurdere å leie nå. Så slipper du renteøkninger og vedlikeholds kostnader på bolig 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hele summen er jo ikke en kostnad. Det er det kun rentedelen av dette som er. Resten er avdrag, dvs. en sparing. Husk at du også får igjen 22 % av rentekostnaden på skatten.

Anonymkode: 54da9...ce7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde drept for 6000, mitt er på 20 000 i mnd😂

Anonymkode: f2f24...2bb

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å ha 6k i boliglånsutgift er lite. Det koster langt mer å feks leie en tilsvarende bolig/leilighet. Og med 1,2 i lån, er man heller ikke veldig sårbar ved rentehevinger.

Anonymkode: cdbaa...fb6

Tja….så enkelt er det ikke. Å eie innebærer også forsikringer, kommunale avgifter, eiendomsskatt og tv/internett samt vedlikehold. Låneutgifter på 6000,- kan fint dobles i boutgifter som er inkludert i en husleie om man eier. 

Anonymkode: 063ca...cfd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja….så enkelt er det ikke. Å eie innebærer også forsikringer, kommunale avgifter, eiendomsskatt og tv/internett samt vedlikehold. Låneutgifter på 6000,- kan fint dobles i boutgifter som er inkludert i en husleie om man eier. 

Anonymkode: 063ca...cfd

+ strøm. Så enig i det du sier ja. Så enkelt som å si at det er 6000 er det ikke nei. 

Anonymkode: b3350...5e0

Skrevet

I teorien er "leie" billigere, men tror du utleiehaier trapper opp med en eneste gang du har problemer med huset? Nei.

Anonymkode: f0540...5b6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hele summen er jo ikke en kostnad. Det er det kun rentedelen av dette som er. Resten er avdrag, dvs. en sparing. Husk at du også får igjen 22 % av rentekostnaden på skatten.

Anonymkode: 54da9...ce7

Ah, godt poeng! Jeg har aldri hatt lån, dette er litt nytt for meg. 

Skrevet

Har 1,27 mill i lån. Kjøpte i slutten av 2021. Tok 30 års nedbetalingstid og har en fastrente i 5 år på 4,75% eff. Betaler ca 6700 kr/mnd i renter og avdrag.

Måtte nok ut med ca 10k/mnd for å leie noe tilsvarende i området. Så hadde nok vært billigere å leid. Med kommunale utgifter/fellesutgifter så blir det mer enn 10k i mnd for bolig. Så kommer vedlikehold/oppussing oppå det igjen. Men er deilig å ha egen bolig, så det er verdt det 😁.

Anonymkode: 1dc5f...b64

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...