Tauriela Skrevet 23. august 2023 #1 Skrevet 23. august 2023 Ja, som overskriften sier så har jeg vondt i brystet når jeg puster inn. Legen mener det er stress, men jeg har nå da hatt dette problemet i ca 5-6 år i strekk.. Så kan jeg nevne (uten at jeg vet om det har noen sammenheng) at jeg har fibromyalgi og mye smerter rundt i muskler og ledd. Men fibrosmertene pleier jo å svinge litt. Denne pustesmerten er konstant.. Noen erfaringer eller råd om hvordan jeg kan bli kvitt smerten? 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #2 Skrevet 23. august 2023 Vært hos lungespesialist? Anonymkode: d61ce...73f
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #3 Skrevet 23. august 2023 Du får gjøre som legen sier, slutte å stresse. Har du historie med psykiatriske lidelser tidligere? Anonymkode: f0215...64b
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #4 Skrevet 23. august 2023 Jeg har hatt tilsvarende (ME), hvor brystmuskulaturen har vært så svekket at det ble vondt å puste ordentlig. Jeg dro til både kiropraktor og fysioterpeut for behandling for å løsne opp, samt jeg fikk et veldig lett treningprogram for å bygge muskulatur. Anonymkode: 30c8e...2da
Tauriela Skrevet 23. august 2023 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Vært hos lungespesialist? Anonymkode: d61ce...73f Nei, det har jeg ikke🤔 Men legen mener jo det er pga stress, så tviler på at han sender meg til lungespesialist pga det.. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hatt tilsvarende (ME), hvor brystmuskulaturen har vært så svekket at det ble vondt å puste ordentlig. Jeg dro til både kiropraktor og fysioterpeut for behandling for å løsne opp, samt jeg fikk et veldig lett treningprogram for å bygge muskulatur. Anonymkode: 30c8e...2da Jeg har også vært hos fysioterapeut, og fått yogaøvelser for tøying og avspenning i overkroppen, men har ikke hjulpet så langt.. kanskje hjelp til litt mere trening hadde vært bra, ja! AnonymBruker skrev (1 time siden): Du får gjøre som legen sier, slutte å stresse. Har du historie med psykiatriske lidelser tidligere? Anonymkode: f0215...64b Å stresse ned har vel vært en pågående prosess de siste 10 årene, uten at det tydeligvis hjelper så mye 😅 Ift psykiatriske lidelser, så har jeg lidd av ptsd, men tenker jo selv at jeg er frisk fra dette nå..🤷♀️ Endret 23. august 2023 av Tauriela
Honey Dew Skrevet 23. august 2023 #6 Skrevet 23. august 2023 Siden du er så stresset, kan det være angst og en annen ting: Har det blitt tatt ekg?
Tauriela Skrevet 23. august 2023 Forfatter #7 Skrevet 23. august 2023 Honey Dew skrev (2 timer siden): Siden du er så stresset, kan det være angst og en annen ting: Har det blitt tatt ekg? Hmm.. kanskje, men ville det da vært konstant over så lang tid? Det har ikke blitt tatt EKG, men det kjennes ikke ut som om smertene senteret seg rundt hjertet heller
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #8 Skrevet 23. august 2023 Tauriela skrev (2 timer siden): Nei, det har jeg ikke🤔 Men legen mener jo det er pga stress, så tviler på at han sender meg til lungespesialist pga det.. Jeg har også vært hos fysioterapeut, og fått yogaøvelser for tøying og avspenning i overkroppen, men har ikke hjulpet så langt.. kanskje hjelp til litt mere trening hadde vært bra, ja! Du må trene forsiktig styrke for å bygge opp muskulatur i tillegg til stretching. Anonymkode: 30c8e...2da
Tauriela Skrevet 23. august 2023 Forfatter #9 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må trene forsiktig styrke for å bygge opp muskulatur i tillegg til stretching. Anonymkode: 30c8e...2da Tusen takk for råd! Har du noen tips til nettside e.l. hvor jeg kan finne egnede øvelser?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #10 Skrevet 23. august 2023 Tauriela skrev (4 timer siden): Ja, som overskriften sier så har jeg vondt i brystet når jeg puster inn. Legen mener det er stress, men jeg har nå da hatt dette problemet i ca 5-6 år i strekk.. Så kan jeg nevne (uten at jeg vet om det har noen sammenheng) at jeg har fibromyalgi og mye smerter rundt i muskler og ledd. Men fibrosmertene pleier jo å svinge litt. Denne pustesmerten er konstant.. Noen erfaringer eller råd om hvordan jeg kan bli kvitt smerten? Det er helt normalt å ha smerter i brystet ved stress. G jeg vil utdype legen sitt svar. Kroppen skiller ikke mellom fysisk og psykisk stress. Den bare spenner seg. Så når du er fysisk stressa (aka syk) så må du lære å tvinge kroppen til å avspenne selv om den går i modus «stress». Dette er noe enhver som får en kronisk eller langvarig sykdom burde informeres om. Din før-sykdom rutine for psykisk avspenning må nå suppleres med fysisk avspenning. Som oppsummert er kunsten å ikke spenne muskler inn i eller gjennom smerte. Det kan læres, det har stor helsegevinst, det tar noe tid. Anonymkode: 875a9...69c
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #11 Skrevet 23. august 2023 Tauriela skrev (4 minutter siden): Tusen takk for råd! Har du noen tips til nettside e.l. hvor jeg kan finne egnede øvelser? Dette skulle strengt tatt fysioterapeuten din gitt deg. Hva slags behandling har du fått hos fysioterapeuten? Anonymkode: 30c8e...2da
Tauriela Skrevet 23. august 2023 Forfatter #12 Skrevet 23. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Dette skulle strengt tatt fysioterapeuten din gitt deg. Hva slags behandling har du fått hos fysioterapeuten? Anonymkode: 30c8e...2da Behandlingen jeg fikk var å få veiledning ift fibrodiagnosen, forståelse for smertetriggere osv og så 2 yogaøvelser. Så fikk jeg beskjed om at de generelle fibrosmertene mine var det ingen behandling som kunne fjerne, så uansett hvor mye jeg gikk i behandling så var det ikke så veldig mye han kunne gjøre. Han sa at han sa det for å være ærlig og at jeg ikke skulle tro at å fortsette å gå i behabdling og betale dyre dommer hos han skulle gjøre meg så veldig mye bedre. Dette var en manuellterapeut med revmatisme som interessefelt. Endret 23. august 2023 av Tauriela
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #13 Skrevet 24. august 2023 Tauriela skrev (12 timer siden): Behandlingen jeg fikk var å få veiledning ift fibrodiagnosen, forståelse for smertetriggere osv og så 2 yogaøvelser. Så fikk jeg beskjed om at de generelle fibrosmertene mine var det ingen behandling som kunne fjerne, så uansett hvor mye jeg gikk i behandling så var det ikke så veldig mye han kunne gjøre. Han sa at han sa det for å være ærlig og at jeg ikke skulle tro at å fortsette å gå i behabdling og betale dyre dommer hos han skulle gjøre meg så veldig mye bedre. Dette var en manuellterapeut med revmatisme som interessefelt. Altså en fysioterapeut kan ikke kurere fibrosmerter, åpenbart. Men har du snakket med han om pusteproblemene isolert? For går man med spente muskler i skuldre/bryst over tid, så låser det seg fast etterhvert. Og det bør behandles, ikke bare "stretches". Jeg (ME) har et veldig mildt treningsopplegg i tillegg til behandling, slik at den svekkede muskulaturen kommer seg igjen. I tillegg til dette, lær deg å fokusere på pust og avslapping. Dype, rolige innpust, holde pust, rolig ut. Gjenta, gjenta. Viktig for å stresse ned systemet, særlig viktig for oss syke. Når man går rundt og har vondt og er utslitt hele tiden, så spenner man kroppen, som skaper ekstra stress. Har du god madrass og hodepute, slik at du ligger riktig og får ordentlig støtte til nakke, rygg, hofter? Anonymkode: 30c8e...2da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå