Gå til innhold

Innsett i dag. Spise spekeskinke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde innsett i dag. Vi er invitert på middag i dag, og får servert spekeskinke. Ville dere spist det i dag? 

Anonymkode: 0905c...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja 👍 ingen problem.. 

For det første vet du ikke om du er gravid enda - egget er ikke festet - tar dermed ingen skade

For det andre så er det anbefalinger basert på førevar prinsippet under graviditet og betyr ikke at man blir syk av spekeskinke under svangerskapet. Jeg har spist det i begge mine svangerskap. Med beskjed fra lege at det er helt ufarlig så lenge det er i Norge, og at den er fersk og ikke avskåret fra bein som henger fremme. 

Anonymkode: 0b506...cdb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, klinikkene gir beskjed om å leve som om man er gravid fra innsettdato og da gjelder alt man drikker og spiser. Spekemat er nei mat for gravide

Anonymkode: 136e5...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egget fester seg ikke i løpet av noen timer. Så du er ikke gravid. Men det er det jeg hadde tenkt og gjort, man må føle på hva som er riktig for en selv. 

Anonymkode: 179ed...389

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hvis noe går galt vil du tro det var fordi du spiste skinke. Jeg tror egentlig ikke det er noe problem, men man fungerer ikke sånn da.

Anonymkode: 98799...6c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Hvis noe går galt vil du tro det var fordi du spiste skinke. Jeg tror egentlig ikke det er noe problem, men man fungerer ikke sånn da.

Anonymkode: 98799...6c4

Om hun spiser spekeskinke nå har på ingen måte noe som helst med Om det går galt nå eller ei.. Mat inntak kan ikke påvirke noe som bokstavligtalt bare flyter rundt inni livmoren.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du føler for å spørre her tenker jeg du uansett har sterke følelser rundt dette. Innsett er en viktig dato og en milepæl, om det går godt eller dårlig. Jeg ville sikret meg best mulig og heller hoppet over skinken. Det blir flere anledninger❤️

Anonymkode: a283e...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nettopp om temaet i går, og en infeksjon av listeria eller toxoplasma like før en graviditet kan gi samme konsekvenser som mens du er gravid. Embryoet kan altså ta skader av en infeksjon du fikk rett før du ble gravid.

Nå er heldigvis slike bakterier veldig uvanlige i Norge, men de forekommer jo likevel. Jeg ville derfor latt være, bare fordi konsekvense for fosteret er fatale dersom uhellet skulle vært ute.

Anonymkode: 4663d...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om hun spiser spekeskinke nå har på ingen måte noe som helst med Om det går galt nå eller ei.. Mat inntak kan ikke påvirke noe som bokstavligtalt bare flyter rundt inni livmoren.. 

Dette stemmer dessverre ikke: https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/toksoplasmose-i-svangerskapet/

«Blir du smittet som gravid eller like før graviditeten oppsto, kan parasitten overføres til fosteret og påføre skade»

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette stemmer dessverre ikke: https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/toksoplasmose-i-svangerskapet/

«Blir du smittet som gravid eller like før graviditeten oppsto, kan parasitten overføres til fosteret og påføre skade»

Så det vil si at spekeskinken jeg spiste på mandag kunne skadet embryoet jeg satte inn i går? Da tenker jeg at det ikke gjorde noe at jeg spiste spekeskinke i går også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så det vil si at spekeskinken jeg spiste på mandag kunne skadet embryoet jeg satte inn i går? Da tenker jeg at det ikke gjorde noe at jeg spiste spekeskinke i går også.

Ekstremt liten sjanse for det, da, men teknisk sett - ja. Og jo tidligere i svangerskapet, jo mindre sjanse for å snitte fosteret dersom du skulle bli smittet selv (men til gjengjeld er de mulige konsekvensene mer alvorlige tidligere i svangerskapet, som spontanabort og hjerneskade). 

Det hjelper jo lite hvis den første spekeskinken du spiste var helt fint, og den andre du spiste inneholdt listeria eller toxoplasma. Nå er du jo ikke bekreftet gravid enda, og det er som sagt lite sannsynlig med disse bakteriene i utgangspunktet, så det går mest sannsynlig helt fint! Jeg forstår likevel ikke helt at man ønsker å ta risikoen når det er så lett å la være, når det potensielt er så skadelig/dødelig for fosteret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal unngå alt som potensielt kan skade under prøving/tidlig svangerskap/graviditet så lever man ganske begrenset.

I tillegg til å unngå alkohol og nikotin
Skal man da unngå:

Rakfisk
Røkt fisk
Sushi (med mindre fisken er helt fersk )

Selkjøtt
Blåkveite
Ferskvann fisk over 25cm
Ørret hvis den er tyngre enn 1kg
All ferskvannsfisk man fanger selv
All eksotisk fisk (hai, sverdfisk, fersk tunfisk)
Fiskelever og produkter med fiskelever

Spis kun kjøtt som er gjennomkokt eller gjennomstekt. Kjøttet skal ikke være rosa og kjøttkraften skal være klar.

Unngå rått kjøtt som
spekemat/spekepølse
gravet kjøtt
biff tartar
roastbeef

Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg bør spises godt innenfor holdbarhetsdato.

Vilt skutt med blyholdig ammunisjon kan inneholde rester av bly. Hvis du er gravid eller planlegger å bli gravid, bør du unngå viltkjøtt hvor det er risiko for blyrester fra jaktammunisjonen

Oster og andre melkeprodukter du bør unngå:

myke oster og muggost som brie, camembert, gorgonzola, chèvre og roquefort. Dette gjelder både for oster av upasteurisert og pasteurisert melk

Halvfaste oster av upasteurisert melk

kittost som Vacherol, taleggio, mmunster, Saint Albray, Livarot, Pont-l'Evêque, Le Vieux Pané. Dette gjelder både for oster av upasteurisert og pasteurisert melk

ferskoster og andre myke oster av upasteurisert melk

upasteurisert (rå) melk) og produkter laget av slik melk som ikke er varmebehandlet. Upasteurisert melk og produkter av slik melk bør varmebehandles

Urteteer, rooiboste, kamillete, peppermyntete, grønn te og ammeteer kan inneholde plantegifter (pyrrolizidinalkaloider) som kan ha helseskadelige effekter. 

Du bør unngå upasteurisert (rå) melk og produkter laget av slik melk.

Unngå lakris og ingefær ( uvist hvor stor menge som er potensielt skadelig) 

I tillegg til dette sier de veldig tydelig i helserådene at
Sannsynligheten for å bli smittet av listeriabakterien er svært lav. Og mengdene av den del av stoffene/matvarene finnes ikke forskning på hvor store eller små mengder som potensielt kan være skadelig.
Det gjøres også klar at det er i aller verste tilfelle at inntak av alle disse produktene kun i verstefall kan føre til skader eller abort.
Toxoplasma kan man også få av uvasket frukt og grønnsaker. Listeria finnes naturlig i vann, jord og råvarer og som kan smitte gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet.

Produkter som hårspray, neglelakk, White sprit, flekkfjerner, drivstoff og spraybokser inneholder også løsemidler man da bør unngå fra prøvestadiet og til etter fødsel.
Samt  potetgull og andre svært saltholdige matvarer bør spises minimalt av

Fetaost og lignende salatoster på glass er trygge men kun dersom glasset nylig er åpnet.. Hva er nylig åpnet og hvor lenge er det nylig åpnet?
I Norge meldes det om totalt 20- 30 tilfeller av smitte grunnet Listeria årlig..

I Norge er 80–90 % av fertile kvinner mottagelige for smitte. Kun 0,2 % av de som er mottagelige, smittes med toksoplasmose under svangerskapet.

20-30 tilfeller totalt i Norge av Listeria, 0.2% av de som er mottagelig for Toksoplasmose blir smittet.. Og enda færre av disse opplever skader på foster eller abort grunnet smitte... Så jeg vil påstå at den potensielle skaden av å spise spekeskinke eller andre produkter på denne listen er minimal. Man kommer langt med sunn fornuft og sørge for at maten er behandlet rett og er fersk. 

Skal man se katastrofalt på alt så er vanlig skivet kokt skinke like farlig om den ikke er langt innenfor holdbarhetsdato. 

Det er forskjell på anbefalinger (for sikkerhetsskyld ) og forbud (direkte påviste farer) . Oddsen er faktisk større for å bli påkjørt eller falle i dusjen og man tar skade av det enn matinntak med sunn fornuft. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...