Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg flyttet akkurat ut av leiligheten  jeg har leid i 2 år.  Jeg hadde gjennomgang med med utleier og broren min( moralsk støtte) Utleier godkjente vasken men ville ha litt tid på å se om det var noe mer skader som ikke var åpenbare på kvelden vi hadde gjennomgang.  Hun sa at hun har 2 uker på seg som jeg syntes var litt merkelig men broren min mente dette var riktig. Er litt redd for at utleier kan komme med krav på skader jeg ikke er ansvarlig for. Hun ville heller ikke signere utflyttningsprotokol enda. Dette er en kjeller leilighet som har vært preget av en del skader gjennom årene. Inkludert  noen fukt problemer etter Hans.  Det jeg da lurer på er hva skal jeg gjøre og hvilke rettigheter  har jeg? Skulle gjerne hatt de pengene til den nye leiligheten jeg leier

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver utflyttingsprotokoll. Er dette via noe firma/selskap eller lignende eller er det en egen en som utleier har laget?

Jeg finner ingen lov som sier noe med at utleier har 2 uker på seg til å skrive under på dette. 

Anonymkode: 3cdfa...1b4

Skrevet
amaliaaa skrev (22 minutter siden):

Hei, Jeg flyttet akkurat ut av leiligheten  jeg har leid i 2 år.  Jeg hadde gjennomgang med med utleier og broren min( moralsk støtte) Utleier godkjente vasken men ville ha litt tid på å se om det var noe mer skader som ikke var åpenbare på kvelden vi hadde gjennomgang.  Hun sa at hun har 2 uker på seg som jeg syntes var litt merkelig men broren min mente dette var riktig. Er litt redd for at utleier kan komme med krav på skader jeg ikke er ansvarlig for. Hun ville heller ikke signere utflyttningsprotokol enda. Dette er en kjeller leilighet som har vært preget av en del skader gjennom årene. Inkludert  noen fukt problemer etter Hans.  Det jeg da lurer på er hva skal jeg gjøre og hvilke rettigheter  har jeg? Skulle gjerne hatt de pengene til den nye leiligheten jeg leier

Utleier kan / skal ikke gå gjennom leiligheten etter du har flyttet ut uten deg til stede. Utleier har rett til å klage på utvask, skader osv innen rimelig tid, som er 2 uker. Men da skal dette være ting som blir påpekt når dere går gjennom leiligheten sammen, kan ikke komme etterpå og "finne på ting".

Anonymkode: e4e22...439

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du skriver utflyttingsprotokoll. Er dette via noe firma/selskap eller lignende eller er det en egen en som utleier har laget?

Jeg finner ingen lov som sier noe med at utleier har 2 uker på seg til å skrive under på dette. 

Anonymkode: 3cdfa...1b4

Vi hadde med oss og hun godkjente utvask men ville ikke signere noe der og da da hun følte at hun ikke kunne komme med krav senere om hun oppdaget  noe annet dagen etter da det var mer lys(som jeg kunne godt forstå der og da. Men jeg fant heller ikke noe annet på nett en att utleier kan komme med krav etter 2 uker men at det er utleiers plikt å bevise at jeg har forårsaket  noen skader.  Dette er et ektepar som leier ut en byleilighet. Ikke et større selskap. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Utleier kan / skal ikke gå gjennom leiligheten etter du har flyttet ut uten deg til stede. Utleier har rett til å klage på utvask, skader osv innen rimelig tid, som er 2 uker. Men da skal dette være ting som blir påpekt når dere går gjennom leiligheten sammen, kan ikke komme etterpå og "finne på ting".

Var dette jeg også stusset litt på men de har vært relativt  greie å ha med å gjøre. Hun pekte på noen skraper og sånt på gulvet men det var der fra før. Viste henne bilder fra dagen vi signerte kontrakt. 

Skrevet
amaliaaa skrev (4 minutter siden):

Var dette jeg også stusset litt på men de har vært relativt  greie å ha med å gjøre. Hun pekte på noen skraper og sånt på gulvet men det var der fra før. Viste henne bilder fra dagen vi signerte kontrakt. 

Det kan hende jeg tok litt feil der. Men når man har gått gjennom leiligheten sammen så virker det rart om man skal komme etterpå og klage. Annerledes hadde det vært om du bare hadde levert fra deg nøklene uten at leiligheten ble sjekket samtidig.

Uansett, det er de 2 ukene (innen rimelig tid) som er viktigst her.

Men depositumet,  er det et depositum som står på utleierens egen konto, eller på ditt navn i bank?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan hende jeg tok litt feil der. Men når man har gått gjennom leiligheten sammen så virker det rart om man skal komme etterpå og klage. Annerledes hadde det vært om du bare hadde levert fra deg nøklene uten at leiligheten ble sjekket samtidig.

Uansett, det er de 2 ukene (innen rimelig tid) som er viktigst her.

Men depositumet,  er det et depositum som står på utleierens egen konto, eller på ditt navn i bank?

Anonymkode: 

Hun sa at hun skulle sette opp en depositum  konto.  Og gå oss kontonummeret. Er ikke samme vi betaler leie til. Vet ikke hvordan man sjekker om den står i mitt navn

Skrevet (endret)
amaliaaa skrev (2 minutter siden):

Hun sa at hun skulle sette opp en depositum  konto.  Og gå oss kontonummeret. Er ikke samme vi betaler leie til. Vet ikke hvordan man sjekker om den står i mitt navn

Du skal ha vært med i banken når konto ble opprettet. Det er i praksis din konto men du får ikke disponere pengene. Utleier skal betale for opprettelse, og rentene skal du ha.

Så her har ikke utleier ordnet med lovlig depositumskonto og du kan kreve utbetaling (med renter) nå i sin helhet uavhengig av hva hun finner ut av skader eller slitasje.

Altså du trenger ikke være fysisk med i banken, men du må "være med". Dvs identifisere deg ovenfor banken.

Endret av Snublefot62
  • Liker 2
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Du skal ha vært med i banken når konto ble opprettet. Det er i praksis din konto men du får ikke disponere pengene. Utleier skal betale for opprettelse, og rentene skal du ha.

Så her har ikke utleier ordnet med lovlig depositumskonto og du kan kreve utbetaling (med renter) nå i sin helhet uavhengig av hva hun finner ut av skader eller slitasje.

Jeg fikk bare tilsendt  et kontonummer og fikk beskjed  om at det står i mitt navn men aner ikke hvilken bank det er snakk om. 

Skrevet
amaliaaa skrev (5 minutter siden):

Hvis den hadde stått i ditt navn så hadde du funnet den på skattemeldingen din. Dette høres ut som en ulovlig depositumskonto som hun har all kontroll på.

• Liker 3
Skrevet
amaliaaa skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk bare tilsendt  et kontonummer og fikk beskjed  om at det står i mitt navn men aner ikke hvilken bank det er snakk om. 

Da har du blitt lurt.

Du hadde måttet legitimere deg ovenfor banken for at den skulle stått i ditt navn.

Så det er altså et ulovlig depositum utleier sitter på. Jeg ville kanskje drøyd det litt med å kreve det utbetalt for å se hva de finner av "skader" å klage på, og dersom de klager på noe vurdert å kreve hele beløpet utbetalt uavhengig av det de krever. De vil naturligvis ikke utbetale alt, men du får da resten og kan kreve utleier for resten med å ta ut forliksklage (tar tid).

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (10 minutter siden):

Da har du blitt lurt.

Du hadde måttet legitimere deg ovenfor banken for at den skulle stått i ditt navn.

Så det er altså et ulovlig depositum utleier sitter på. Jeg ville kanskje drøyd det litt med å kreve det utbetalt for å se hva de finner av "skader" å klage på, og dersom de klager på noe vurdert å kreve hele beløpet utbetalt uavhengig av det de krever. De vil naturligvis ikke utbetale alt, men du får da resten og kan kreve utleier for resten med å ta ut forliksklage (tar tid).

Så jeg burde bare vente til hun kommer med noe? .fristen på 2 uker er på søndag  så ikke så lenge å vente. Jeg har alltid leid av selskaper tidligere så da har jeg hatt digital signering. Tenkte ikke noe over det. Sjekket skattemelding  nå og ser ikke noen kontoer utenom de jeg har.... 

Skrevet
amaliaaa skrev (2 minutter siden):

Så jeg burde bare vente til hun kommer med noe? .fristen på 2 uker er på søndag  så ikke så lenge å vente. Jeg har alltid leid av selskaper tidligere så da har jeg hatt digital signering. Tenkte ikke noe over det. Sjekket skattemelding  nå og ser ikke noen kontoer utenom de jeg har.... 

Jeg hadde ventet med å lage helvette til jeg vet om utleier har tenkt å være vanskelig.

Men jeg hadde ikke ventet med å purre. Dersom de bare ville ha dagslys osv for å sjekke bedre så har de hatt den muligheten nå og det er lov å spørre om fremgang.

• Liker 3
Skrevet

Jeg får post fra DnB hvert år der jeg får beskjed om hvor mye renter jeg har fått på depositumskonto. Men jeg ville avventet og sett her, ikke vits i å lage problemer der det ikke er noen.

Skrevet

Når fristen for 2 uker er utløpt så etterspør du om alt var ok og at depositumet blir utbetalt.

Hvis ikke dette skjer,  så send et krav til utleier om at depositumet utbetaltes innen en angitt frist , hvis ikke så tar du det videre til husleietvistutvalget. 

Når / hvis du melder inn sak til HTU, så husk å krev forsinkelsesrenter på beløpet også. Du har krav på forsinkelsesrenter fra datoen du satte inn beløpet.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Snublefot62 said:

Altså du trenger ikke være fysisk med i banken, men du må "være med". Dvs identifisere deg ovenfor banken.

For min del satte huseier opp depositumkontoen i sin egen bank. Alt jeg gjorde var å signere med bankid, samt føre over pengene.

Så basert på den lille informasjonen som har kommet frem kan det klart være en lovlig tilnærming etter hva jeg leser.

Anonymkode: 7c327...41e

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

For min del satte huseier opp depositumkontoen i sin egen bank. Alt jeg gjorde var å signere med bankid, samt føre over pengene.

Så basert på den lille informasjonen som har kommet frem kan det klart være en lovlig tilnærming etter hva jeg leser.

Med det sagt, den står selvsagt i mitt navn - men det var altså huseier som ordnet alt sammen, så det ble en veldig sømløs prosess for min del.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja men forskjellen er at du identifiserte deg. Det har ikke TS gjort. Da kan ikke kontoen stå i hennes navn heller. Ergo ulovlig.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er allerede informasjon som har kommet fram at TS ikke har signert for noen bank konto, ei heller framkommer kontoen på skattemeldingen,  så tilnærmingen er ikke lovlig nei.

• Liker 2
Skrevet

Lurt å ta bilder av leiligheten når du flytter inn og når du flytter ut. Tips til neste gang. 

Anonymkode: 7b9f2...5c4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...