Gå til innhold

Jeg tok ny utdanning fordi jeg ikke maktet å stå i den gamle jobben, men jeg får ikke jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke hva jeg gjør galt. Noen ganger kommer jeg til andregangsintervju, men får beskjed om at de ga jobben til en søker med mer erfaring. Det virker som det er en dupp i markedet, men i en tid med høye renter er jeg avhengig av å tjene penger. Jeg orker ikke å stå i denne situasjonen lenger

Anonymkode: c64da...97e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags utdanning har du, hva slags jobber søker du på og hvor i landet søker du på jobber?

Anonymkode: 1fd20...021

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er litt dupp i markedet nå. Vet ikke hva utdanning du har men det er massevis av feks tjenestedesignere som er nyutdannet og ikke går jobb. Det er fordi bedriftene ikke tør å starte opp nye prosjekter. Men de trenger erfarne designere til å holde apper og lignende i gang.

Anonymkode: 60b30...91c

Skrevet

Jeg har gjort liknende som deg ts... kjipe greier, føler med deg.

Anonymkode: 03577...c1a

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hva jeg gjør galt. Noen ganger kommer jeg til andregangsintervju, men får beskjed om at de ga jobben til en søker med mer erfaring. Det virker som det er en dupp i markedet, men i en tid med høye renter er jeg avhengig av å tjene penger. Jeg orker ikke å stå i denne situasjonen lenger

Du gjør jo ikke noe galt når de velger en med mer erfaring.

Anonymkode: 2ba81...ad8

Skrevet

Har du prøvd å få jobb gjennom bemanningsbyrå? Da får du i hvert fall erfaring.

Hvis det heller ikke er aktuelt, er det vel bare å ta den jobben du KAN få som er minst fjernt fra utdanningen din, kun for inntektens del.

Skrevet (endret)

Det er det som er med et marked med høyere renter så er arbeidsgiverne mere forsiktig med å ansette nye folk. Spesielt folk uten erfaring i feltet. Når man søker utdannelsen så kan den være veldig attraktivt, men når man er ferdig utdannet kan situasjonen ha snudd seg. De som styrer landet vil ha høyere arbeidsledighet for å lempe på prisveksten, men har dessverre ikke noen positive ord til situasjonen utenom å smøre seg med tålmodighet eller prøve i en annen bransje som er enklere å få seg jobb.

Endret av Intervence
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva skal man svare til dette, uten å vite noe som helst om verken yrke/bransje, erfaring eller utdanning?

Det har vært et veldig godt marked for jobbsøkere en god stund, og selv om det er en "dupp" så er det ikke i nærheten av normale tider.

I vår bransje har vi tre stillinger ute akkurat nå. Og LinkedIn-profilen min får meldinger flere ganger i uken fra ulike firma som ønsker kontakt vedr. div. stillinger.

Anonymkode: 10ea9...0de

• Liker 4
Skrevet

Jeg søker både på jobber innen business intelligence og ux. Jeg har studert informatikk og skrevet her før. Jeg vet ikke hvor lenge jeg orker dette her. Ikke kan jeg søke om dagpenger heller siden jeg allerede har en utdanning som sikrer jobb fra før av

Skrevet

Det høres kjipt ut. Hvis det er mangel på erfaring du får tilbakemelding om at er problemet, må du gjøre noe med det. Tenk kreativt rundt om du kan skaffe deg relevant erfaring andre steder. Kanskje du må sikte lavere, kan du flytte og akseptere lavere lønn, fancy stillingstittel osv. i første jobb som nyutdannet.

Anonymkode: 00564...a24

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres kjipt ut. Hvis det er mangel på erfaring du får tilbakemelding om at er problemet, må du gjøre noe med det. Tenk kreativt rundt om du kan skaffe deg relevant erfaring andre steder. Kanskje du må sikte lavere, kan du flytte og akseptere lavere lønn, fancy stillingstittel osv. i første jobb som nyutdannet.

Ops, "mindre fancy stillingstittel", skulle det stå.

Skrevet

Ofte kan det være lurt å starte hos en start up for å få erfaring! Men det er et dårlig marked nå innen IT nå,så det kan være vanskelig å få en relevant jobb innen det for tiden.

Har du bachelor eller master? 

Og sjekk ut om du kan få en jobb hos et konsulentselskap. Dem finnes det en del av i IT :)

Anonymkode: 2fa63...000

Skrevet

Kan jeg spørre hva du jobber før som? Tok du bachelor eller fagskole?

Jeg er selv dritlei av hva jeg jobber med, og ønsker å studere IT. Som er noe helt annet enn hva jeg har jobbet med (butikkmedarbeider). Er livredd for å plutselig stå uten jobb selv 😬

Anonymkode: dbac3...3e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg søker både på jobber innen business intelligence og ux. Jeg har studert informatikk og skrevet her før. Jeg vet ikke hvor lenge jeg orker dette her. Ikke kan jeg søke om dagpenger heller siden jeg allerede har en utdanning som sikrer jobb fra før av

Kan du ikke søke om dagpenger? Er du ikke arbeidsledig?

Anonymkode: 03577...c1a

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Både i min kommune og nabokommunen er det IT-stillinger med krav til bachelorgrad. Har du studert informatikk har du de nødvendige kvalifikasjonene. I nabokommunen har de utlyst stillingen for andre gang, fordi det var ingen passende søkere.

Kanskje du bare sikter litt høyt? Det er absolutt IT-stillinger der ute. Selv følger jeg firmaer som Atea på Finn, og får da varsel når de legger ut nye stillinger. Jeg vil anslå at det skjer en gang i uken, kanskje litt sjeldnere - men det er ett av mange firmaer.

• Liker 1
Skrevet

Ta en jobb i det yrket du har fra før, bare for å ha en jobb og inntekt?

Anonymkode: cfeed...a28

Skrevet

Helt uhørt å ikke kunne lande jobb med bachelorgrad i informatikk. Hvilken by søker du?

Anonymkode: c8780...be7

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Helt uhørt å ikke kunne lande jobb med bachelorgrad i informatikk. Hvilken by søker du?

Anonymkode: c8780...be7

Det er helt merkelig, jeg tviler på at vi får hele historien servert her.

Kanskje vi snakker en liten kommune med 500 mennesker og evigheter til en arbeidsplass? Ev. at graden ikke er ferdig, karakterene horrible eller lignende. Og selv det pleier ikke være et stort hinder, egentlig. Nevnte det kanskje tidligere, men vi ansatte akkurat en med en bachelorgrad i informatikk, uten å sjekke karakterer. Og stadig søker vi ytterligere to IT-personer, en med gode nettverkskunnskaper og en programmerer til.

Det er flust med IT-jobber på Østlandet i hvert fall! Ikke like mange som for et par år siden, men såpass mange at vi sliter med å ansatte så mange vi ønsker. Hadde akkurat en samtale med leder, kommunalsjef og HR om dette, for det er et reelt problem for oss etter at flere ansatte har gått av med pensjon.

Stillingene ligger ute. Nabokommunen er såpass desperat at de nå annonserer i medier som Digi.no ol. Det var ikke nødvendig før, og jeg har sjeldent sett kommunale IT-stillinger annonser på den måten. De blir som regel besatt raskt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg søker i Oslo og omegn, har svak B i snitt og strålende referanser. Når jeg blir kalt inn til intervju sier de i ettertid at jeg gjorde en god figur eller løste oppgavene på en god måte, men at de ansatte noen med mer relevant erfaring. De ringer aldri referanser og jeg blir kalt inn til intervju på kanskje en av femten stillinger 

Skrevet

Samme her. Jeg tok det også opp på KG, men fikk så mange rare og nedbrytende svar, til slutt var det noen som spurte om jeg var rusa. Spør et annet sted enn KG om du skal komme videre. 

Anonymkode: 3196d...ae6

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...