AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #1 Skrevet 23. august 2023 Som det står i overskriften så mister jeg min kone og mitt barn. Jeg skal prøve å ikke skrive så langt. Min kone er ikke norsk, men fikk oppholdstillatelse for en stund siden. Sa flyttet min kone og mitt barn på noen måneder hit til Norge. Jeg og kona har hatt en del diskusjoner, mange av dem er egentlig ingenting å diskutere, men det bare blir ett stort problem ut av det. Vi klarer tydeligvis ikke å prate normalt sammen. Kona har pratet mye med sin familie i sitt hjemland som ringer og sender meg meldinger om at jeg er både det ene og det andre. Mange ting som jeg tydeligvis har gjort, som overhodet ikke stemmer. Kona sier også mye til meg om ting som ikke stemmer. Og om jeg prøver å forklarer det at det ikke er riktig så vill ikke Kona høre. Jeg vet at ett av problemene til Kona er at henne føler seg litt aleine. Jeg prøver å gjøre det jeg kan for det. Har funnet ting Kona og ungen kan gjøre når jeg er på jobb. Funnet andre fra hennes hjemland som Kona kan prate med osv. Har fått min mor til å prøve å hjelpe til så mye som mulig også. Men angående min mor så har min kone en annen versjon om det. Min kone sier at det er alltid henne som kontakter moren min om å finne på noe. Men at moren min alltid sier nei. Min mor sier det annerledes at det er alltid henne som kontakter min kone. Vi bor ikke så langt fra hverandre, og min kone sa forleden dag at det er ofte dem kan ses i butikken, eller ute, men at moren min bare går forbi uten å si hei. Helt ærlig så tror jeg ikke min mor kunne gjort det, grunnet om det er noen henne kjenner så blir det alltid hei eller en prat. Kona har sagt at vi burde prate med noen som kan hjelpe. Jeg er helt enig i det, så jeg bestilte time. Da dagen kom, sa Kona at henne var syk og kunne ikke. Fikk bestilt en ny time, men samme skjedde da. Dette var hos private så jeg måtte betale for dette og vi har ikke så mye penger. Har nå bestilt time gjennom familievernkontoret, som er gratis men lang ventetid. Min kone har i så og si hele tiden sagt at hun vill dra tilbake til hjemlandet der folk bryr seg om henne. For det går nesten ikke en dag uten at jeg får ord som du er en dritt, den verste person jeg kjenner, du er ikke glad i meg og har aldri vært det. Du fortjener meg ikke, du er ikke glad i barnet ditt osv. Så da har henne sagt at skal dra tilbake og jeg vill aldri se mitt barn igjen. Dette har gått så langt at jeg ikke orker noe mer. Jeg er fortsatt veldig glad i min kone noe jeg har fortalt, og jeg vill ikke miste min unge. Men jeg klarer ikke mer, så jeg sa at jeg skal kjøpe billett til dem. Jeg fortalte at jeg ikke vill at dem skal dra. Men da svarte Kona at det var jeg som sa jeg skulle kjøpe billett til dem. Sånn har det alltid vært, om jeg ikke gjør noe så er det feil, om jeg gjør det så er det feil. Jeg orker ikke mer. Er så langt nede at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Anonymkode: a9848...acd 12
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #3 Skrevet 23. august 2023 Ok. Har du vurdert å flytte sammen med kona og ungen i det landet de kommer fra? Anonymkode: 0a56c...e57 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #4 Skrevet 23. august 2023 Du kan ikke kjøpe billett til henne hvis planen hennes er å ta med seg barnet ditt og stikke til hjemlandet for godt. Anonymkode: ba541...fb9 3 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #5 Skrevet 23. august 2023 Kontakt familievernkontoret i din kommune og fortell dem at det haster. Hvis du ikke orker å snakke, skriv ut dette og ta det med dit. Se om du kan komme litt framover i køen på den måten. Anonymkode: faf35...f66 6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #6 Skrevet 23. august 2023 Du er vel ikke norsk du heller Ts? Kommer dere fra samme landet? Kan du flytte med dem? Anonymkode: 51ce4...3df 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #7 Skrevet 23. august 2023 Huff, dette høres utrolig vondt ut. Er det gitt at din kone bare kan ta med seg barnet og dra? Har ikke barnet rett på en far, og kan det hende at du vil kunne passe like godt på barnet som henne? Hvis dere skal fortsette å bo sammen må dere begge gjøre en enorm innsats for å gjøre hva dere kan for at den andre skal ha det bra, dere må snakke med hverandre i positive ordelag og ta alt den andre sier og gjør i beste mening. Slik det er nå høres det ut som om dere ligger i hver deres skyttergrav. Anonymkode: 2ab4e...8e7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #8 Skrevet 23. august 2023 Du må gjøre det sim er best for ungen din her, og ut fra det du forteller er neppe din kone en god omsorgsperson. Vil hun dra så står hun fritt til å gjøre det, men legg for all del ikke opp til at hun får ta med seg ungen. Anonymkode: c5e03...8f1 7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #9 Skrevet 23. august 2023 Kontakt advokat Anonymkode: 8795e...747 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #10 Skrevet 23. august 2023 For å svare på noen av spørsmålene dere kommer med. Jeg er norsk. Norske foreldre, født i Norge. Sliter bare litt med rettskriving, spesielt nå. Nei, kan ikke flytte til hennes hjemland. Uten å gå nærmere hvor det er, så tipper jeg at alle her inne hadde sagt nei til å flytte dit. Ud fraråder også nordmenn å dra ditt. Jeg er langt fra perfekt, men det kan da ikke bare være meg som gjør feil hele tiden i dette forholdet. Grunnen for at jeg vill kjøpe billett er jo at jeg ikke klarer mer. Jeg har jo ikke noe lyst til å miste dem. Spesielt ikke mitt barn. Jeg tenker at ungen vill ha så mange flere muligheter i dette landet enn morens hjemland. Anonymkode: a9848...acd 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #11 Skrevet 23. august 2023 Med fare for at hun tar med barnet og drar, ville jeg ikke gitt tillatelse til det. Du bør snakke med familevernskontoret og få satt dere ned og pratet. At familien blander seg inn gjør aldri noen godt. Mulig hun mistrives så veldig så da ville jeg sett på muligheten til og kunne flytte dit hun er fra, men da bør dere også være på et godt sted i forholdet. Anonymkode: 4754c...281
lillevill Skrevet 23. august 2023 #12 Skrevet 23. august 2023 Dette handler jo om at hun ikke har nettverk og et liv her i norge og føler seg ensom alene og er sårbar. Det er ikke et liv å bare gå hjemme, og så bare krangle med mannen når han er hjemme. Det er nok utrolig ensomt. Kan være at hun opplever at din mor synes det er vanskelig å snakke med henne og at kona di ikke føler at det blir noe særlig god kontakt eller samtale utav det. Du må jo tenkte på barnet oppi dette da, som er vant med livet sånn det er nå. Du skriver ikke hvor gammel han er men han er så klart aller mest viktigst i denne suppa. Begge foreldre trenger å forstå at barnet kommer først og må få ha kontakt med dere begge. Hun flyttet til norge, hva ønsket hun av livet her? Dere som familie er så klart basen, men hva mer? Hva kan hun lære? Hun kan jo: utdanne seg. Hun kan begynne på et løp med en bachelor, feks. Hva med å foreslå det for henne? Og så kan dere se det an hvordan dere har det om tre år? Ila tre år så har hun lært seg norsk, hun har en skokk nye venner som hun har fått på skolen, og hun har store muligheter for et godt liv med en bachelor. Både her og i et annet land. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg sluttet å diskutere med henne ASAP. Og slutte å kritisere at det hun opplever ikke er "ekte" Du må ta henne på alvor, men foreslå at hun tar en utdanning.. 3 2
lillevill Skrevet 23. august 2023 #13 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, kan ikke flytte til hennes hjemland. Uten å gå nærmere hvor det er, så tipper jeg at alle her inne hadde sagt nei til å flytte dit. Ud fraråder også nordmenn å dra ditt. Jeg er langt fra perfekt, men det kan da ikke bare være meg som gjør feil hele tiden i dette forholdet. Grunnen for at jeg vill kjøpe billett er jo at jeg ikke klarer mer. Jeg har jo ikke noe lyst til å miste dem. Spesielt ikke mitt barn. Jeg tenker at ungen vill ha så mange flere muligheter i dette landet enn morens hjemland. Men allikevel har du lyst å gi opp og la henne ta med barnet til et liv i fattigdom? 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #14 Skrevet 23. august 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Du må gjøre det sim er best for ungen din her, og ut fra det du forteller er neppe din kone en god omsorgsperson. Vil hun dra så står hun fritt til å gjøre det, men legg for all del ikke opp til at hun får ta med seg ungen. Anonymkode: c5e03...8f1 Jeg vet ikke. Kona gjør en meget fin jobb med ungen. Veldig flink vill jeg si. Men synes kona har blitt litt ustabil i det siste. Går i mye roping, eller skriking, også rett foran ungen. Kan være i bra humør før det totalt bytter om iløpet av sekunder. Anonymkode: a9848...acd
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #15 Skrevet 23. august 2023 Du bør ikke skrive under på noen papirer som tillater at hun tar barnet ut av landet. Be om råd, slik at du kan hjelpe ditt barn. At du føler du selv ikke orker mer av forholdet, det kan jeg forstå, det er rimelig slik din kone er! Men du kan ikke tillate deg å ikke "orke" mer når det gjelder ditt barn! Din kone virker ikke som en god omsorgsperson, hun sprer løgner om barnets familie og deg - og det skader barnet ditt! Dette kan du ikke tillate! Så du må gjøre alt du kan for å sikre ditt barn, at barnet får bo i Norge hvor det kan få beholde en ekte kontakt med deg som far og din side av familien. Om du tillater henne å flytte med barnet vil hun fortsette som nå, trolig bare verre, og la barnet vokse opp med masse løgner om deg og din familie og gjøre barnet fiendtlig innstilt mot deg. Det vil være sårende for deg. Men det er skadelig og ødeleggende for barnet ditt, så det kan du ikke godta! Du må sørge for at barnet ditt blir boende i Norge! (pass på at du f.eks. har barnets pass, hvis barnet har pass!) Snakk gjerne med politi og adovkat! Anonymkode: 59cdb...c3b 5 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #16 Skrevet 23. august 2023 Men barnet ditt er altså født i dette andre landet? Anonymkode: 45e98...0d0
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #17 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke. Kona gjør en meget fin jobb med ungen. Veldig flink vill jeg si. Men synes kona har blitt litt ustabil i det siste. Går i mye roping, eller skriking, også rett foran ungen. Kan være i bra humør før det totalt bytter om iløpet av sekunder. Anonymkode: a9848...acd Hun gjør da ikke en god jobb når hun roper og skriker rett foran ungen! Ingenting av det du skriver her gir inntrykk av at hun er veldig flink, snarere tvert imot. Anonymkode: c5e03...8f1 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #18 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For å svare på noen av spørsmålene dere kommer med. Jeg er norsk. Norske foreldre, født i Norge. Sliter bare litt med rettskriving, spesielt nå. Nei, kan ikke flytte til hennes hjemland. Uten å gå nærmere hvor det er, så tipper jeg at alle her inne hadde sagt nei til å flytte dit. Ud fraråder også nordmenn å dra ditt. Jeg er langt fra perfekt, men det kan da ikke bare være meg som gjør feil hele tiden i dette forholdet. Grunnen for at jeg vill kjøpe billett er jo at jeg ikke klarer mer. Jeg har jo ikke noe lyst til å miste dem. Spesielt ikke mitt barn. Jeg tenker at ungen vill ha så mange flere muligheter i dette landet enn morens hjemland. Anonymkode: a9848...acd Her må du tenke i verste fall. Avlys billetten. Si til kona di at hun må gjerne skaffe seg en billett, men ungen drar ikke ut av landet. Det må hun bare glemme! Si at du vil ikke miste henne, og at du vil at hun skal bli, men dere må sammen finne løsninger. Ungen er norsk. Det virker som hun trenger en å snakke med, og da burde det kanskje være en psykolog og i tillegg familievernkontoret. OG denne gangen er det ingen som avlyser!! Si at hun har å møte opp! Det er ikke snakk om noe annet. Så tar du henne med til NAV, eller et vikarbyrå og finner en jobb til henne, slik at hun ikke går rundt og synes syned på seg selv. Er barnet i barnehage/skole? Anonymkode: 39a10...1bb 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #19 Skrevet 23. august 2023 Barnet mitt er ett halvt år, ikke født i Norge, men automatisk norsk grunnet jeg er norsk. Ungen har 2 pass. Norsk og morens hjemland. Har pratet med advokat. Advokaten sa at det kan lages utreideforbud for barnet. Men jeg har ikke kommet meg ditt enda. Derfor har jeg kontroll på ungens pass, noe Advokaten sa er helt lovlig. For å få fornyet oppholdstillatelse til kona så må kona igjennom norsk undervisning. Det skulle begynne nå, men kona gikk ikke grunnet bestemt allerede skal reise til sitt hjemland. Har sagt om du ikke går så vill det bli vanskelig å få oppholdstillatelse, det gjør ikke noe fikk jeg tilsvar. Anonymkode: a9848...acd
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #20 Skrevet 23. august 2023 IKKE gi henne tillatelse til å dra ut av landet med barnet. Er barnet norsk statsborger? ❤️❤️❤️ Anonymkode: 82b58...384 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå