Gå til innhold

Hvordan tjene mest mulig i tillegg til uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går man frem for å tjene mest mulig i tillegg til uføretrygd, uten at den reduseres? Selvsagt kun lovlige ting.

Anonymkode: 1d545...9a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan går man frem for å tjene mest mulig i tillegg til uføretrygd, uten at den reduseres? Selvsagt kun lovlige ting.

%

Endret av Topsi
Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

%

Prosent?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prosent?

Jeg sletta innlegget mitt, tror du sikta til noe annet enn jeg gjorde

Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

Jeg sletta innlegget mitt, tror du sikta til noe annet enn jeg gjorde

Åja, ok.

Skrevet

Dette lurer egentlig jeg også på så jeg følger tråden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan bli ansatt et sted på timeslønn og tjene opp til fribeløpet (per nå rundt 44K).

Du kan ta på deg oppdrag hos privatpersoner i deres hjem og tjene 6000,- fra hver person per år (dett er også skattefritt). 

Du kan også ha et ENK eller et AS om du har feks en tjeneste eller produkt du kan selge. 

Anonymkode: c8141...856

Skrevet
Forundret.. skrev (2 minutter siden):

Dette lurer egentlig jeg også på så jeg følger tråden.

Bra. Har du noen tips?

Skrevet

Du kan bli ansatt et sted på timeslønn og tjene opp til fribeløpet (per nå rundt 44K).

Du kan ta på deg oppdrag hos privatpersoner i deres hjem og tjene 6000,- fra hver person per år (dett er også skattefritt). 

Du kan også ha et ENK eller et AS om du har feks en tjeneste eller produkt du kan selge. 

Takk, gode tips.

Skrevet

De fleste jobber svart. Men siden du kun vil ha lovlige tips. 

Skaff deg inntekt som ikke er arbeidsinntekt. Det er kun arbeidsinntekt som fører til reduksjon av uføretrygden. Har du f.eks kapitalinntekter er det ingen grense for hvor mye du kan tjene. 

Er du avhengig av arbeidsinntekt så er grensen rundt 40-50 000 per år. Og det skal skattes av dette beløpet. 

Merk at det gjelder arbeidsinntekt. Det er ikke avgjørende om du er ansatt i et selskap eller ikke. 

Anonymkode: a3009...735

• Liker 1
Skrevet

Skaff deg inntekt som ikke er arbeidsinntekt. Det er kun arbeidsinntekt som fører til reduksjon av uføretrygden. Har du f.eks kapitalinntekter er det ingen grense for hvor mye du kan tjene. 

Er du avhengig av arbeidsinntekt så er grensen rundt 40-50 000 per år. Og det skal skattes av dette beløpet. 

Merk at det gjelder arbeidsinntekt. Det er ikke avgjørende om du er ansatt i et selskap eller ikke. 

Hvis man flipper ting, blir det å telles som arbeidsinntekt?

Skrevet

Hvordan kan en få inntekt som ikke er arbeidsinntekt da?

Anonymkode: f2996...912

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, 0.4g etter fradrag. Greit med ENK her, bedre enn ansatt, da fradragene er færre der.

Skrevet
TomHm skrev (1 minutt siden):

Tror det kan telle som næringsinntekt, om omfanget blir stort nok.

• Liker 1
Skrevet
TomHm skrev (Akkurat nå):

Det kommer an på omfang og struktur. Skatteetaten kan fort betrakte dette som arbeidsinntekt dersom det er gjort i et omfang og systematikk som tilsier at det er arbeidsinntekt.

Det er forskjell på om man selger én bil på Finn. Kontra å å kjøpe og selge 40 biler i måneden. Inntekten du får kan plutselig anses av skatteetaten som arbeidsinntekt. Det er ikke avgjørende om man er ansatt eller ikke. Og hvis skatteetaten har lignet inntekten som arbeidsinntekt, så vil nav justere uføretrygden. (Ja, skatteetaten og NAV snakker sammen).

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det ikke 6000 til sammen og ikke per person? 

Anonymkode: 13d66...6b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan kan en få inntekt som ikke er arbeidsinntekt da?

Anonymkode: f2996...912

Mener du pensjonsgivende inntekt? Feks småtjenester for andre - kan tjene 6000.- per person per år. Alt fra handle for dem, barnevakt, klippe plen, luke, vaske osv

Skrevet

60000 tilsammen, men max 6000 pr pers.

Skrevet

Nei, per person. Man kan visst fint gjøre dette hos 10 ulike privatpersoner og tjene 60K skattefritt i følge en eller annen avis som skrev om dette en gang.. 

Skrevet

Hittil i tråden er det altså arbeidsinntekt opp til 0.4g, etter evn fradrag.

60000 på skattefrie småjobber

Alt av kapital og renteinntekter. Herunder er vel noe utleie av eiendom også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...