Gå til innhold

Er jeg dumsnill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne høre andres synspunkter på denne saken.
Min datter begynte akkurat i 3. klasse.
Hun har ofte med seg klassevenninner hjem, og det synes jeg er superhyggelig da alternativet hadde vært en jente som kom hjem alene hver dag. Hos oss har det fra 1.klasse vært litt sånn åpent hus og jeg sier kun nei og vi en sjelden gang har planer.
Min problemstilling blir nå, det er spesielt to barn som ofte er med hjem. Flere dager i uken. En uke var det faktisk man-fre.
Det blir som regel alltid servert middag/mat/id /drikke til barna.
Noen av foreldrene er også ( fra mitt ståsted) så sleipe å til og med spør om jeg kan kjøre hjem barnet deres.
Jeg har nå sett meg lei på dette her. Alt går kun en vei.
Jeg er alenemor, vært syk i lange tider og er for øyeblikket på AAP.
Matpriser er høye.
Jeg vil jo ikke nekte mitt barn å ha meg seg barn hjem da jeg synes dette er veldig hyggelig. Hvordan evt legge dette frem for foreldre. Jeg synes det er frekt hvertfall ettersom ett av barna spiste middager her man-fre en gang. Jeg hjelper også barna med lekser.
Noen som har noen synspunkter her☺️På forhånd takk☺️

Anonymkode: 66f09...8d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes du er hakket dumsnill her.. 

Men hva sier foreldrene til disse barna da? Eller er de ikke tilstedet for barna sine? 

Anonymkode: eade3...e0d

• Liker 3
Skrevet

Du driver faktisk gratis luksus-SFO.....

Hva med at de er med hjem, men drar før middag?

Anonymkode: c587b...ade

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er dumsnill, ja. Og noen vet å utnytte dette til det fulle.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at du kan si at de får komme en time etter at barnet ditt har kommet hjem for eksempel og må hentes før dere spiser middag - evt komme etter middag og være frem til en time før leggetid.. Det betyr at det ikke er slutt på besøk men det er slutt på gratis pass og foring av andres barn - og det må være helt greit, evt får foreldrene sende med ekstra matpakke og hente til middag - at du skal kjøre andres unge rhjem er bare frekt om det er en dagligdags ting de har fått for seg. 

• Liker 3
Skrevet

Om barna fortsatt skal komme, så kan du endre tidspunktet for middag til siste måltidet for døgnet. Da kan du heller servere brødskiver eller tilsvarende.

Du kan også sende melding til foreldrene at de må hente barnet (pga dere har planer) eller at barnet må komme seg hjem for egen maskin om mulig, før du begynner med matlaging.

Det er fint med besøk, men ikke absolutt hele tiden liksom...

Anonymkode: 726e3...eab

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun har ofte med seg klassevenninner hjem, og det synes jeg er superhyggelig da alternativet hadde vært en jente som kom hjem alene hver dag. Hos oss har det fra 1.klasse vært litt sånn åpent hus og jeg sier kun nei og vi en sjelden gang har planer.
Min problemstilling blir nå, det er spesielt to barn som ofte er med hjem. Flere dager i uken. En uke var det faktisk man-fre.
Noen av foreldrene er også ( fra mitt ståsted) så sleipe å til og med spør om jeg kan kjøre hjem barnet deres.
Matpriser er høye.
Jeg vil jo ikke nekte mitt barn å ha meg seg barn hjem da jeg synes dette er veldig hyggelig. Hvordan evt legge dette frem for foreldre. Jeg synes det er frekt hvertfall ettersom ett av barna spiste middager her man-fre en gang. Jeg hjelper også barna med lekser.

Jeg som ufør, syk og mer enn nok med mine barn. Hadde alltid åpent hjem og alltid var det en eller flere med hjem. De ble aldri bedt om å komme hjem, de spiste hoss oss, både middag og kvelds.. Gjorde lekser her og lekte. Helgene ringte de på før folk stod opp. 1 og 2 jiledag var de på døren kl.8.... Og ville være her hele dagen.  1 julrdsg sa jeg nei da vi ventrt besøk og barna fremdeles sov.  Syns det er vanskelig å si nei eller sende hjem barna. Vil jo at de skal få lov å ha med venner hjem, åpent hus og vite hvor de er. Så de senere i ungdomstiden kanskje er her. Virker somnen del barn ikke vil hjem. De sier de får ikke ha besøk, eller lite besøk, foreldrene kommer sent hjem, de sier foreldrene er sure osv. Ikke lett å sende hjem barn heller da.

Ja jeg vet barn sier mye for å manipulere, men det er no tilfelle her hos de fleste vet jeg.

Tenker no når barna er store at jeg burde satt ned foten, og sendt de hjem til middag osv. 

Ikke lett å være alene og alltid skal ha råd til å fore andre sine barn hver dag heller!

Og når du er syk kreves det veldig mye av deg av besøk med små barn hele tiden!

Eller ta de med på ting.

Lurer jo på hvorfor noen får barn i det hele tatt..

Og det går jo aldri andre veien!

Eier ikke folk skam?

Er det så vanskelig å be barna komme hjem til middag? holde de vekke til etter 10-12 i helgene og ikke sende de bort i helligdager som juletid feks?

Tror du bare må bli flinkere til å si nei. Barna lærer dette og. Det er viktig å faktisk sette ned foten!

Det er godt med åpent hjem, er nok mange barn som sitter pris på det og ikke har det så godt hjemme!

Snakk med foreldrene eller rett og slett send hjem barna. Be foreldre hente sine egne barn!

Anonymkode: aae29...947

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånn er det her også. Alltid et eller flere barn på besøk. For oss er det en fin og viktig investering der vi har sjansen til å bli godt kjent med barna og at vi har et hjem andre vil besøke. Klart det koster litt ekstra med maten, men vi lager mye billig og sunn kost. Ingen som klager i alle fall😅 Min mann og jeg er enige om at dette er riktig for vår familie. Kjører ingen hjem da, med mindre de skal på felles trening og annet er avtalt. 

Anonymkode: bb9d2...a5d

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg som ufør, syk og mer enn nok med mine barn. Hadde alltid åpent hjem og alltid var det en eller flere med hjem. De ble aldri bedt om å komme hjem, de spiste hoss oss, både middag og kvelds.. Gjorde lekser her og lekte. Helgene ringte de på før folk stod opp. 1 og 2 jiledag var de på døren kl.8.... Og ville være her hele dagen.  1 julrdsg sa jeg nei da vi ventrt besøk og barna fremdeles sov.  Syns det er vanskelig å si nei eller sende hjem barna. Vil jo at de skal få lov å ha med venner hjem, åpent hus og vite hvor de er. Så de senere i ungdomstiden kanskje er her. Virker somnen del barn ikke vil hjem. De sier de får ikke ha besøk, eller lite besøk, foreldrene kommer sent hjem, de sier foreldrene er sure osv. Ikke lett å sende hjem barn heller da.

Ja jeg vet barn sier mye for å manipulere, men det er no tilfelle her hos de fleste vet jeg.

Tenker no når barna er store at jeg burde satt ned foten, og sendt de hjem til middag osv. 

Ikke lett å være alene og alltid skal ha råd til å fore andre sine barn hver dag heller!

Og når du er syk kreves det veldig mye av deg av besøk med små barn hele tiden!

Eller ta de med på ting.

Lurer jo på hvorfor noen får barn i det hele tatt..

Og det går jo aldri andre veien!

Eier ikke folk skam?

Er det så vanskelig å be barna komme hjem til middag? holde de vekke til etter 10-12 i helgene og ikke sende de bort i helligdager som juletid feks?

Tror du bare må bli flinkere til å si nei. Barna lærer dette og. Det er viktig å faktisk sette ned foten!

Det er godt med åpent hjem, er nok mange barn som sitter pris på det og ikke har det så godt hjemme!

Snakk med foreldrene eller rett og slett send hjem barna. Be foreldre hente sine egne barn!

Dette er folk som jobber og grei inntekt, og lar en ufør stå for oppvarting, mat og pass.. Noen eier ikke skam..!

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Matpriser er høye.

Jeg synes det er sleipt at andre spør om du kan kjøre barnet deres hjem. De har selv skaffet seg barn og da får de ta mer ansvar og ikke skyve ansvaret over på andre. Hvis de ikke forstår at du er alene med barn og at mat er dyrt i disse dager så er det noe galt med dem. Si litt oftere nei. 

• Liker 4
Skrevet

Dette er folk som jobber og grei inntekt, og lar en ufør stå for oppvarting, mat og pass.. Noen eier ikke skam..!

Enig. Det er aldri ok å utnytte andre men mange tenker ikke sånn dessverre 

Skrevet

mitt barn er også enebarn og jeg synes det er viktig at han får ha med venner hjem, MEN jeg er "flink" til å spørre de andre foreldrene iblant om sønnen min kan være med hjem etter skolen, og det er aldri noe problem, og stort sett får besøket middag, både her og hos dem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns du skal endre middag til etter de har gått.

Anonymkode: 005e2...86a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sånn er det her også. Alltid et eller flere barn på besøk. For oss er det en fin og viktig investering der vi har sjansen til å bli godt kjent med barna og at vi har et hjem andre vil besøke. Klart det koster litt ekstra med maten, men vi lager mye billig og sunn kost. Ingen som klager i alle fall😅 Min mann og jeg er enige om at dette er riktig for vår familie. Kjører ingen hjem da, med mindre de skal på felles trening og annet er avtalt. 

Anonymkode: bb9d2...a5d

Greit nok om dere har råd, men her er ts langtidssyk med AAP. Da er det begrenset hva man har råd og kapasitet til. Så i ts sitt tilfelle mener jeg det blir for mye å skulle dele middag i 5 dager i uka med andre barn. Tviler på at alle deres foreldre også er syke. 

Anonymkode: 2b5af...4ac

• Liker 1
Skrevet

Her må du endre på saker og ting. Man må selvsagt bytte på å ha besøk.
Kanskje trappe ned til 1-2 faste dager i uka hvor hun får ha med besøk hjem?

Det er vel fritidsaktiviteter og slikt som starter også, så ses de der.

Anonymkode: 59d62...1f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uhm hallo ? 

Så du driver gratis sfo og taxi liksom ? 

Er lov å si nei når folk spør om du kan kjøre barna deres hjem, og du kan til og med skrive: "Hei, etter en hel ettermiddag med barnepass så har jeg ikke overskudd til å kjøre ut på kveldene for å levere kids. Kom å hent. "

Når det kommer til maten så skjønner jeg veldig godt at det blir dyrt i lengden. Men samtidig så sier du jo selv at du ønsker å holde et åpent hus. Alternativet kan kanskje være å sette fram noe rimelig "etter-skole" mat, eks: suppe, brødmat, ris og noe grønnsaker etc etc, så sender du alle hjem rundt 18 (jeg vet ikke har ikke små barn) og har ordentlig middag etter det ? 

Anonymkode: 7267c...c15

• Liker 1
Skrevet

Du får si fra til foreldre at du kommer til å sende de hjem/ de må hente de før dere skal spise fordi du ikke har råd til å brødfø de hver dag. Du kan heller ikke kjøre de rundt. 

Anonymkode: cb26a...c97

Skrevet

Lag semifaste avtaler med ditt barn og si det til vennene, for eksempel mandager  er det helt greit og koselig at barnet har med en venninne hjem som kan spise middag og gjøre lekser. Er det to eller flere samtidig, må hun spørre først (og du kan si nei), andre dager må hun spørre (og du sier lett nei hvis de var hos dere dagen før), eller barna får ikke mat og må gå hjem kl.16 før dere spiser middag. Eller de kan komme etter middag. 

Anonymkode: 60bc8...01d

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Synes det høres ut som at de andre foreldre utnytter deg :( men skjønner godt at det er vanskelig å si nei til besøk også. Jeg ville absolutt byttet om på middag og kveldsmat de dagene dere har besøk, så kan du bare lage f.eks. et ostesmørbrød til barna etter skolen. Jeg ville også gitt beskjed til de andre foreldrene at de må hente barna sine selv klokken 18:00, for da skal barnet ditt gjøre lekser og spise kveldsmat. Det er ikke riktig at du skal ha ansvaret for å hjelpe alle jentene med lekser. Når de er på besøk bør det være for å leke, andre ting skal ikke du være nødt til å følge opp. Du høres for øvrig veldig koselig ut, skjønner godt at jentene vil være hos deg🥰 men ikke la deg utnytte!

Endret av Tjoheiii
  • Liker 2
Skrevet

Folk utnytter dessverre andre i stor skala. Sett grenser!

Å spørre om du kjører barna hjem er så ufattelig frekt hvis det ikke er en gang i året og alle ting går begge veier.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...