Gå til innhold

Hvorfor er jeg sånn, og hvordan kan jeg endre meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier ikke filter. Blir også fort irritert. Mens det går over med et blaff fra min side så gjør jo det at filteret mitt mangler at det ikke gjør det for andre. 

Jeg blir fort lei meg når folk viser tydelig at de ikke bryr seg, det gjelder stort sett familie. Jeg har problemer med vennskap og sosiale settinger. 

Jeg har vokst opp med en mamma som var lik. Jeg lovet meg selv at jeg ikke skulle bli sånn, og jeg jobbet hardt for å skape meg et liv med gode venner. Som jeg hadde lenge. Samme venner i mange år, og jeg var så glad i dem ❤️

Så ble jeg sammen med mannen min (som ikke er så opptatt av venner osv), fikk barn og er nå blitt til min mor. Bortsett fra at jeg jobber da. Jeg er rar og jeg har det ikke bra. Jeg har nesten ingen venner igjen, og de jeg har, hatt jeg beholdt fordi vi bor i forskjellige byer.

Jeg er så ensom nå.

Anonymkode: 8159d...827

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ha ADHD? Jeg har en voksen svoger som nylig har fått diagnosen, han har akkurat de samme problemene

Anonymkode: edb7e...d3f

Skrevet

Mange av oss har vansker med å skape nye vennskap etter 20-årene, og når noen flytter eller man mister kontakten så blir det få venner igjen.

Jeg har veldig mye filter, men kjenner meg igjen i problemet ditt. Jeg har endel bekjentskap fra jobb, skolen til barna mine og naboer, men har vanskelig for å ta det videre til vennskap.

Anonymkode: f344f...acc

Skrevet

Du høres litt ut som min datter. 

Jeg gikk uten diagnose i mange år. Det resulterte i mange ødelagte relasjoner. Inkludert den jeg hadde med min datter. Og som jeg jobber for å få tilbake. 

Det jeg har endret på, etter å ha mistet "alt", er at jeg jobber med å forandre måten å tenke på. Før fikk jeg panikk dersom jeg følte at jeg mistet kontrollen. Nå vet jeg at det er greit å slippe kontrollen og la andre overta. Selv om de ikke gjør ting slik jeg ville gjort det, er det helt greit. For det de gjør, er jo riktig for dem. 

Gi beskjed når ting topper seg. Lær å kjenne igjen tegnene på når du kommer til å "eksplodere". Si at du må ta en "time out" og gå fra situasjonen. Venner og familie håndterer det veldig bra. 

Lær deg å kjenne igjen følelsene. Er du egentlig sinna eller er du skuffet, såret eller trist/lei deg? 

Avvisning problematikken du kjenner på, vil du mest sannsynlig ha fra din dårlige relasjon til mor. Si til deg selv at du tillater deg å kjenne på den følelsen. Men si til deg selv at resten av familien og dine venner ikke er som din mor. Husk også på at din mor har gjerne sitt reajsjonsmønster fra sin mor igjen osv. (Dette kjenner jeg godt til) 

Tillat deg å tilgi de som sårer deg. Det betyr ikke at du skal glemme. Men det kan bidra til at du får en bedre, indre ro. 

Hilsen mamma med ADHD, ptsd og andre diagnoser knyttet opp til et liv med mishandling og overgrep i både barndom og voksen alder. 

Anonymkode: bab83...9df

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ha ikke filter og jeg har adhd. Er så impulsiv, bare måååååå si det teite greiene som jeg vet jeg blir flau av etterpå. 

Anonymkode: 9a97d...e31

Skrevet

Høres ut som at foreldrene dine aldri lærte deg hvordan du skal håndtere (kontrollere) følelsene dine. Da blir du lett overbelastet slik at det renner over. En psykolog kan lære deg å kjenne igjen følelser, og lære deg å håndtere dem. 

Anonymkode: 9f760...fed

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...