Gå til innhold

Veldig vanskelig for å bruke penger på meg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt noe dyrt, jeg var svært heldig og fant noe som opprinnelig ville kostet meg over 30.000 nytt, i svært god stand. Så det er en veldig bra kjøp. Og jeg har pengene.

Jeg måtte åpne en flaske vin i går da betalingen fant sted, jeg fikk nerver og nesten angst av å bruke så mye på meg selv. Jeg har vært slik hele livet. Hadde en dårlig oppvekst med rus og alkohol hos foreldre, det ble bråk hver gang jeg ba om penger til klær eller andre nødvendige ting. Jeg våknet i dag med dårlig samvittighet og tvil. 

Dessverre har jeg tatt det med meg i voksenlivet, har veldig få ting, og gamle eller billige klær. Det er ikke noe feil med det, men jeg kjenner på stress når jeg skal unne meg nødvendigheter, og det er feil. Hvis venninna mi hadde brukt de pengene så hadde jeg feiret det med henne og sagt hun gjorde et røverkjøp.

Andre her som sliter med å kjøpe noe til seg selv?

Anonymkode: 94229...52c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei har ikke problemer med det 

Anonymkode: 8a2e2...e9f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei har ikke problemer med det 

Anonymkode: 8a2e2...e9f

Det er bra, jeg skal jobbe mer mot det og. 

Skrevet

Ja. Veldig. Og ikke bare dyre ting, kan ha store problemer med å kjøpe typ en genser til 399. Vokst opp med en mamma som alltid sutret høylytt over hvor dårlig samvittighet hun fikk av å kjøpe ting til seg selv, gjemte ting for pappa for at han skulle tro hun hadde hatt det lenge osv. Tror jeg har dradd det med meg.

Anonymkode: 0c3e9...4f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Veldig. Og ikke bare dyre ting, kan ha store problemer med å kjøpe typ en genser til 399. Vokst opp med en mamma som alltid sutret høylytt over hvor dårlig samvittighet hun fikk av å kjøpe ting til seg selv, gjemte ting for pappa for at han skulle tro hun hadde hatt det lenge osv. Tror jeg har dradd det med meg.

Anonymkode: 0c3e9...4f6

Moren min var noe av det samme, laget bråk om det hvis jeg trengte noe, men også hun selv, innlegget ditt fikk meg til å huske. Trist at du også føler det slik, jeg synes også 399 ville vært for dyrt, men hadde ikke hatt vansker med å unne en venninne det

Skrevet

Jeg og er slik. Kan fint bruke 1000 kroner på noe gaming greier til barna men står og overtenker en genser til 199 til meg selv. :P Det er jo helt tåpelig egentlig men sånn er det.

Anonymkode: 44563...1d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg og er slik. Kan fint bruke 1000 kroner på noe gaming greier til barna men står og overtenker en genser til 199 til meg selv. :P Det er jo helt tåpelig egentlig men sånn er det.

Anonymkode: 44563...1d9

Samme her. Og noen ganger har jeg latt være å ta et godt kjøp og dratt hjem og angret fordi det både var rimelig og nødvendig. Mens til andre tenker jeg ikke over det egentlig. Kjøper alltid fine bursdaggaver.

Skrevet

Vokst opp med mildt sagt ikke rike foreldre, og ja, det sitter. Men, jeg velger å se positivt på det, sparer jo masse penger. Jeg klarer ikke, og ønsker ikke, å tvinge meg selv til å bruke masse penger på meg selv. Jo mindre det er helt nødvendig da. Man finner fine klær også på loppemarked og bruktbutikker. Og jeg kan heller bruke pengene på det jeg vil, som opplevelser, hobby og barna.

Anonymkode: ec579...01c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vokst opp med mildt sagt ikke rike foreldre, og ja, det sitter. Men, jeg velger å se positivt på det, sparer jo masse penger. Jeg klarer ikke, og ønsker ikke, å tvinge meg selv til å bruke masse penger på meg selv. Jo mindre det er helt nødvendig da. Man finner fine klær også på loppemarked og bruktbutikker. Og jeg kan heller bruke pengene på det jeg vil, som opplevelser, hobby og barna.

Anonymkode: ec579...01c

Ja jeg har som følge av dette en del penger, og kanskje jeg skal gjøre som deg bare og ikke tvinge meg selv. Brukte klær er jo fine klær sant. Men jeg bruker ikke så mye på opplevelser heller. Har ikke vært på ferie på 6 år. Tenker at jeg kunne tatt meg en skikkelig fin uke i syden feks, men så får jeg dårlig samvittighet for å tenke tanken. Jeg må få mer balanse i dette så jeg ikke lar meg styre av dette tror jeg

Skrevet

Har det også slik. Jeg kjøper mest brukt, ikke for å være miljøvennlig men fordi jeg klarer ikke betale full pris i butikken uten dårlig samvittighet. Er jo ulogisk, noen må jo kjøpe det nytt slik at andre kan kjøpe brukt, og jeg har god inntekt og har egentlig råd. Jeg vokst opp i et hjem med foreldre som tjente helt vanlig men som var elendig med økonomi. Pappa kunne finne på å gå ut for å handle melk og komme tilbake med en duppedings til flere tusen kroner, såklart på avbetaling.

Min mann har ikke slike kvaler, han kjøper det han har lyst på. Siden jeg har lav forbruk er det alltid bra med penger på konto. Så det er dumt av meg å være så gjerrig for pengene blir jo brukt, bare ikke på meg!

Anonymkode: 732e0...bfb

Skrevet

Jeg er lik. Hater å bruke penger på meg selv (men også egentlig ungene, bare at de får likevel da). Handler om at jeg vokste opp i fattigdom og en mamma som ikke ante hvordan hun skulle styre penger. Hun brukte mye penger på seg selv, ingen/lite på oss. 

Heldigvis er jeg ute av sirkelen og har fått meg en jobb. Jeg jobber og står på. Bor i greit hus osv. Men tenker ofte at vi burde solgt huset og bodd i en annen og billigere bydel. Tenker ofte at jeg burde klart å leve på mindre penger, og betalt hardere ned på lånet. Enda jeg knapt går til frisøren, ikke bruker penger på hudpleie, ikke kjøper nytt tøy mer enn en gang i året.

Anonymkode: 4583f...0b0

Skrevet

Greier å kjøpe ting, men jeg har en greie med å spare på klær. Har ikke dyre klær men er redd for å bruke de som er litt finere. 

Anonymkode: 478c9...477

Skrevet

Jepp. Har hatt dårlig råd hele livet frem til de siste årene. Det hender med jevne mellomrom at jeg har en åpenbaring og innser at jeg har jo råd, så dersom jeg har lyst, så kan jeg!

Så i dag dro jeg til byen og kjøpte meg en nytt headsett FØR det gamle takka for seg. Det var riktignok ikke spesielt dyrt, men teknisk sett var det ikke noe jeg trengte akkurat nå, så jeg fikk likevel et snev av sommerfugler når jeg gikk til kassa.

Anonymkode: 9fd47...a52

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg liker ikke å bruke penger. Har gått flere uker å kjøpe mat fordi jeg hater å bruke penger, det gjør meg nervøs.

Anonymkode: b7414...654

Skrevet

Det hjelper ikke akkurat å henge på KG, der alt innen økonomi er en konkurranse i å være mest mulig skinnhellig. Eier du mer enn et par sokker og en truse, eller hvis du  (gud forby) går til frisør eller betaler for streaming blir du shamet og hengt ut som selvforherligende overklassesnobb.

La fortiden ligge, kjenn på hva som gir deg glede, og så kjøper du det med god samvittighet❤️

Anonymkode: 82808...31c

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, men jeg har en herlig mann som sier "vil du ha den, så kjøp den", og fortsetter å insistere hvis han ser at det er noe jeg virkelig vil ha, selv om det er dyrt. Det er verre med han selv da ;) 

Anonymkode: efb6d...793

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...