AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Skrevet 22. august 2023 Er gravid i uke 38 nå, så kan i prinsipp føde når som helst fra nå og 4-5 uker fremover. Jeg har tidligere fått påvist herpes. I det siste har jeg hatt sviende sår/sprekker der nede, og det er sånn utbrudd pleier å være hos meg. Jeg behandler det med zovirax salve som legen har gitt meg. Er det noen som har erfaring med å ha herpesutbrudd under fødselen? Skal til jordmor denne uka, bør jeg nevne det for henne? Har lest at det er førstegangsutbrudd som er farligst for baby å bli smittwt av, men finner også artikler hvor det står at fødende med flergangsutbrudd før få en behandling i forkant av fødselen…??! Jeg er nesten litt redd for å fortelle jordmor om dette, for vil absolutt ikke ha keisersnitt! På forhånd, takk for svar!! Anonymkode: 76983...fa2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #2 Skrevet 22. august 2023 Det er bedre å ta keisersnitt enn å smitte baby med herpes… si ifra til jordmor!! Anonymkode: afee8...ca7 17 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #3 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er bedre å ta keisersnitt enn å smitte baby med herpes… si ifra til jordmor!! Anonymkode: afee8...ca7 Ja enig i det…! Men av hva jeg kan lese så er det kun ved førstegangsutbrudd de da vurderer keisersnitt? Lurer på hvilke rutiner som er vanlig når det ikke er det? Anonymkode: 76983...fa2
Fighter83 Skrevet 22. august 2023 #4 Skrevet 22. august 2023 Tenker at det er greit å holde det for deg selv men går du i fødsel med dette så MÅ du si i fra. Det er ikke bra for barnet å fødes på normalt vis om du har herpesutbrudd nedentil tror jeg. Du kan jo spørre jordmor hva som skjer om du har herpessår og går i fødsel?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #5 Skrevet 22. august 2023 De flesta av oss har herpesviruset i kroppen, desverre så får du utbrudd. Synes du skal snakke med jordmor om det. Anonymkode: 95aab...5b8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #6 Skrevet 23. august 2023 Du MÅ nevne dette både til jordmor og til fødeteamet for din og babyens sin skyld. Forstår at det er skummelt med KS, men likevel. Anonymkode: 6c389...a7a 2 1
Rotemor Skrevet 23. august 2023 #7 Skrevet 23. august 2023 Fighter83 skrev (1 time siden): Tenker at det er greit å holde det for deg selv men går du i fødsel med dette så MÅ du si i fra. Det er ikke bra for barnet å fødes på normalt vis om du har herpesutbrudd nedentil tror jeg. Du kan jo spørre jordmor hva som skjer om du har herpessår og går i fødsel? Hvorfor skal hun holde dette for seg selv? Det er viktig å gi beskjed og ingenting å skamme seg for. 12 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #8 Skrevet 23. august 2023 Si det! Det er jo superviktig info! Anonymkode: 02086...303 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #9 Skrevet 23. august 2023 Dette MÅ du nevne! Anonymkode: 51bba...22d 3 1
Qwe Skrevet 23. august 2023 #10 Skrevet 23. august 2023 Du bør nevne det. Jeg har hørt at de skriver ut noe i tablettform for de som er plaget med dette når det nærmer seg fødsel? Det bør du jo i så fall få, men snakk med jordmor om det 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #11 Skrevet 23. august 2023 Start med å ta det opp med jordmor, og så tar du det der i fra. Plutselig går du til uke 40, utbruddet er over og alt er fint. Kanskje jordmor sier at det kun er fare ved førstegangsutbrudd, så ingen problem. Kanskje jordmor sier om du har utbrudd når fødselen skjer så blir det keisersnitt. Det er ikke godt å vite hva som vil skje. Jeg ville begynt med å informere jordmor om dette og så tar du det der i fra. Anonymkode: 15ec2...282 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #12 Skrevet 23. august 2023 Jeg tar til vanlig én tablett med valtrex daglig for å forebygge utbrudd. Når jeg var gravid økte jeg dosen til to tabletter de siste fire ukene før termin. Utbrudd trigges (i alle fall hos meg) av for eksempel hormoner og stress. Synes det er rart at legen har gitt deg salve og ikke tabletter. Kanskje du kan ringe legen i dag og be om tabletter? Ved å begynne på dem, vil utbruddet være borte i løpet av få dager. Jeg ville også ha fortsatt på pillene til barnet er ute. Anonymkode: 6edc7...eff 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #13 Skrevet 23. august 2023 Dette må du si, ja. Om babyen blir smittet kan det bli alvorlig, det er ikke noe å ta lett på. Heldigvis vet du om det! En venninne av meg visste ikke at hun hadde det, babyen ble smittet under fødsel og ble veldig dårlig. Det gikk bra med babyen til slutt men fikk en kjip start på nyfødt intensiv og medisiner i lang tid. Anonymkode: 87294...97d 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #14 Skrevet 23. august 2023 Du MÅ si fra om dette! I verste fall kan utbruddet hos deg smitte babyen, som kan få en infeksjon som leder til alvorlig hjerneskade. Selvfølgelig sjeldent, men jeg vet om ett tilfelle, og det har vel vært minst ett mediaoppslag/intervju med en annen familie der dette skjedde. Ikke verdt risken, da er keisersnitt bedre, tross alt. Det er en medisinsk vurdering, så ikke hold dette for deg selv. Anonymkode: 70125...5f9 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #15 Skrevet 23. august 2023 Her trumfer babyens helse din redsel gitt. Så du må nok bare si det til jordmor. Plutselig kan jo dette gå over før fødselen begynner å, så ikke ta sorgene på forskudd. Anonymkode: e4e44...531 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #16 Skrevet 23. august 2023 Som flere sier, dette må du informere jordmor om. Vår gutt fikk munnherpes da han var rundt 2 år. Var og er en sunn og frisk gutt, men ble skikkelig dårlig under 1.gangsutbruddet. Ikke slik at vi trengte legetilsyn, men han var utslått med feber og dårlig allmenntilstand i mange dager. Anonymkode: b772f...b4b 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #17 Skrevet 23. august 2023 Si fra! Og ikke vær redd for keisersnitt. Jeg hadde hks i fjor og det var en veldig god opplevelse. Er selvfølgelig kjipt med litt lengre tid å hente seg inn igjen men det går bra. Det viktigste er å tenke på babyens beste. Anonymkode: 7eb49...446 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #18 Skrevet 23. august 2023 Du må si det. Jeg visste ikke at jeg hadde herpes før jeg var gravid i 36. uke eller noe sånt. Det ble masse oppstyr, jeg fikk komme på sykehus og de gravde frem gamle blodprøver for å se om jeg hadde viruset allerede i begynnelsen av graviditeten. Om babyen smittes kan den i verste fall få alvorlig hjerneskade. Jeg slapp KS da det viste seg å ikke være første gang + at utbruddet var over da jeg fødte. Men heller ks ti ganger enn syk baby. Anonymkode: 6583b...6da 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #19 Skrevet 23. august 2023 Får du ikke Zovirax tabletter? Venninna mi bruker det når det nærmer seg fødsel for ikke å få utbrudd når hun skal føde. Det har ingenting å bety om det er førstegangsutbrudd eller ikke - baby kan smittes uansett og bli alvorlig syk. Jeg har selv herpes og ønsker å føde naturlig når den tid kommer, men får jeg utbrudd rett før fødsel, så nøler jeg ikke med å ta keisersnitt. Anonymkode: 4bc8d...265 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #20 Skrevet 23. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Du MÅ si fra om dette! I verste fall kan utbruddet hos deg smitte babyen, som kan få en infeksjon som leder til alvorlig hjerneskade. Selvfølgelig sjeldent, men jeg vet om ett tilfelle, og det har vel vært minst ett mediaoppslag/intervju med en annen familie der dette skjedde. Ikke verdt risken, da er keisersnitt bedre, tross alt. Det er en medisinsk vurdering, så ikke hold dette for deg selv. Anonymkode: 70125...5f9 1 hour ago, AnonymBruker said: Du må si det. Jeg visste ikke at jeg hadde herpes før jeg var gravid i 36. uke eller noe sånt. Det ble masse oppstyr, jeg fikk komme på sykehus og de gravde frem gamle blodprøver for å se om jeg hadde viruset allerede i begynnelsen av graviditeten. Om babyen smittes kan den i verste fall få alvorlig hjerneskade. Jeg slapp KS da det viste seg å ikke være første gang + at utbruddet var over da jeg fødte. Men heller ks ti ganger enn syk baby. Anonymkode: 6583b...6da Nyfødte kan vel i verste fall dø av herpes? Selv munnherpes? Er en grunn til at man ikke skal kysse nyfødte i ansiktet.. Snakk med jordmor eller lege med en gang TS det er jo tiltak de kan gjøre så du unngår at baby blir smittet Anonymkode: 1cf70...208 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå