AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Skrevet 22. august 2023 Heisann ! hva er deres beste råd når det kjem fra å gå fra en til to 🙈 nr en er snart 4 år og andre mann kjem og veldig snart! Har dåke noen tips som hjalp dere ? Hva gjorde dere eventuelt « feil» osv!! Tar i mot alt av råd! på grunn av en del komplikasjoner denne graviditeten også er det snakk om igangsettelse og eller keisersnitt. Noen som har erfaring rundt dette? Hvordan var det å bli satt i gang og hvordan var tiden etter keisersnitt ( hadde selv sturtfødsel med første og en del komplikasjoner) noen som sleit med amming på grunn av igangsettelse eller keisersnitt ? tusen takk for alle råd!! Anonymkode: cc7e7...582
Tanuki Skrevet 22. august 2023 #2 Skrevet 22. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Heisann ! hva er deres beste råd når det kjem fra å gå fra en til to 🙈 nr en er snart 4 år og andre mann kjem og veldig snart! Har dåke noen tips som hjalp dere ? Hva gjorde dere eventuelt « feil» osv!! Tar i mot alt av råd! på grunn av en del komplikasjoner denne graviditeten også er det snakk om igangsettelse og eller keisersnitt. Noen som har erfaring rundt dette? Hvordan var det å bli satt i gang og hvordan var tiden etter keisersnitt ( hadde selv sturtfødsel med første og en del komplikasjoner) noen som sleit med amming på grunn av igangsettelse eller keisersnitt ? tusen takk for alle råd!! Anonymkode: cc7e7...582 Går fra 1 til 2 selv, så har ikke så mange råd rundt akkurat det. Blir 9 års forskjell i alder. Men vi har forberedt eldste mye og snakket om hvordan det blir med spedbarn i hus. Ble satt i gang med min første, 10 dager før termin, det endte med KS pga null progress og fostervannsforgifting. Kom meg veldig fint etter KS, og arret et knapt synlig, men slet veldig med ammimgen. Tok 1 uke før melken kom, så ble til at jeg pumpet og gav mme, etter noen uker valgte jeg å bare gi mme.
Hirka89 Skrevet 23. august 2023 #3 Skrevet 23. august 2023 Gikk fra 1 til 2 nå nylig. Har en på 4 år og en på 3 mnd nå. Ble satt i gang, endte med akutt keisersnitt for min del, men det var på grunn av at han var stjernekikker og satt fast. Jeg var raskt på beina og i form etter snittet da. Men på grunn av snitt og gulsott/sugesvak baby så fikk jeg ikke nok melk denne gangen (fullammet førstemann). Var noen uker med mye amming og pumpestyr. Men til slutt valgte jeg å lande på delamming sånn at jeg kunne fungere best mulig for begge barna. Veldig fornøyd med det valget og trives med det. Her har mannen tatt hovedansvar for eldstemann etter fødsel. Fikk hjelp til levering/henting i barnehagen første ukene av besteforeldre så jeg fikk mest mulig ro, siden man skal begrense bevegelse etter snitt i starten. Har ikke så mange tips ellers egentlig. Vi var heldig å fikk en enkel baby nå, så synes overgangen fra 1 til 2 var enklere enn overgangen fra 0 til 1. Man har jo erfaringen fra før, er mer avslappet/fortrolig med mammarollen. Og man er vandt til en hektisk hverdag fra før 😅 Ellers senk nivåene når det kommer til husarbeid osv.
Tjoheiii Skrevet 23. august 2023 #4 Skrevet 23. august 2023 Jeg fikk andremann nå i sommer. Mitt beste råd er å ta imot all hjelp som blir tilbudt når det gjelder barnepass av eldstemann. Vi er heldige å ha besteforeldre på begge sider i nærheten, og de har passet eldste (som nå er blitt to år) noen helger så vi har fått hodet over vannet igjen. Lillesøster er heldigvis et sovedyr, men det er uansett gull å få litt avlasting fra besteforeldre (evt. tanter, onkler eller andre du og barnet ditt er trygge på)❤️ Etterhvert når dere får litt rutiner på ting (jenta vår er snart tre måneder og det er først nå rutinene begynner å komme på plass for oss ), anbefaler jeg å prøve å legge dagens siste dupp i det tidsrommet eldstemann kommer hjem fra barnehagen, slik at du får gitt hen fullt fokus en liten stund❤️ dette tror jeg har reddet oss fra mye søskensjalusi! Jeg triller lillesøster for å hente storebror i barnehagen ca. 15.30 og da sover hun gjerne en stund etter at vi har kommet hjem sånn at jeg har tid til å kose og leke med storebror alene🥰
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #5 Skrevet 23. august 2023 Gikk fra 1 til 2 i fjor våres. Eldste var da 2 år og 7 mnd. Gikk veldig fint og var heldig med relativt rolig baby som sov bra på dagtid. Det gjorde overgangen mindre brå, da baby sov i vogn ved henting og levering i barnehagen som regel og vi forsatt kunne leke og bruke tid hjem sammen osv. Syns overgangen fra 0 til 1 var større. MEN nå er minste 15 mnd, løper rundt og krever mye mer, har også nå en snart 4 åring som er i en veldig "selvstendighetsalder" (som det så fint heter) Så må si det er ganske hektisk og krevende periode nå. Mye letter da baby bare ble ammet og sov og lå stille på gulvet. Merker også mye mer til søskensjalusi (begge veier) nå enn i starten. Gjorde liksom ikke så mye at mamma eller pappa bar på en liten klump, men eldste reagerer mye mer på nå at vi tuller/bærer og leker med lillesøster osv. Her fortsatte vi egentlig rutinene med nr 1 ganske likt som før baby kom. Greide å fortsette med annenhver kveld med legging/gå på badet osv. Jeg ønsket gjerne å forsette å gjøre dette og ikke at "far tok alt med nr 1" som mange sier. Jeg syns jo det var en liten "hjertesorg" i starten å skulle dele meg på 2 barn. Så jeg satt veldig pris på at far tok baby så jeg fikk lest bok og lagt nr 1 annenhver kveld og fortsatt fikk kvalitetstid med eldste. Men de første ukene/mnd så ble det gjerne at far tok de større utfluktene med nr 1 i helgene, og jeg var hjemme med baby. Men allerede da baby var 5 uker, pumpet jeg meg og tok en "hel dag" med nr 1 uten pappa og nr 2 (sykkeltur, stranden osv i 5 timer) Men mye komme vel an på baby og formen din. Men kommer nok til å gå helt supert Anonymkode: dc1c1...e39 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå