AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Del Skrevet 22. august 2023 Føler min jente på 4 år (fylte 4 i juli) kan så lite og henger mye etter. For eksempel så snakker hun veldig dårlig, kan flere ord men kun enstavelsesord, klarer sjeldent å svare ordentlig på noen spørsmål. Er dette innenfor normalen? Jeg vet at hun er forsinket med språket men hvor vanlig er det å være så forsinket? Erfaringer? Og dere som har eller hadde barn med forsinket språkutvikling, når begynte dem å snakke? Når løsnet det? Anonymkode: 240b4...24e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #2 Del Skrevet 22. august 2023 Er nok en del 4 åringer som ikke helt klarer å svare på spørsmål, dvs at man må gjenta spørsmålet. Så er det jo ikke sikkert at barnet vet svaret heller. Min fireåring, jente, er ganske moden for alderen synes jeg, og mestrer mye. Broren var mye tregere på samme alder. Spriket kan være veldig stort. Anonymkode: 11ef6...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #3 Del Skrevet 22. august 2023 Får du oppfølging fra helsestasjon? Anonymkode: e4b20...648 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #4 Del Skrevet 22. august 2023 Min 4 åring (født i mars, så straks 4,5 år) snakker nesten som en voksen og har gjort det lenge. Snakker i lange avanserte setninger. Men kan godt være din er innenfor normalområdet allikevel. Søsteren min har en 3 åring som henger etter språklig og hun har også begynt å snakke i setninger nå, men svarer ikke på spørsmål, gjentar bare ting hun hører eller sier navnet på ting hun ser. Det er mistanke om autisme hos henne og det skal startes utredning snart. Anonymkode: b6c8c...581 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #5 Del Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Føler min jente på 4 år (fylte 4 i juli) kan så lite og henger mye etter. For eksempel så snakker hun veldig dårlig, kan flere ord men kun enstavelsesord, klarer sjeldent å svare ordentlig på noen spørsmål. Er dette innenfor normalen? Jeg vet at hun er forsinket med språket men hvor vanlig er det å være så forsinket? Erfaringer? Og dere som har eller hadde barn med forsinket språkutvikling, når begynte dem å snakke? Når løsnet det? Anonymkode: 240b4...24e Tror det er sent ja. Vår er 3.5 og vi bekymrer oss liksom for at hen ikke har på plass k og g. Utenom disse to lydene så snakker han rimelig flytende som en voksen. Anonymkode: 1a1fa...1af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #6 Del Skrevet 23. august 2023 Det er faktisk spesielt uvanlig for jenter. Jeg ville gitt opptil 5 måneder til på å se om hun plutselig får et hopp i språkutviklingen før jeg ville innfunnet meg med at her er det vansker som varer ut barndommen. Hun trenger masse øving. Hun får sannsynligvis hjelp fra logoped i neste omgang, om ikke hun har det allerede. Der kan dere få hjelpemidler som er tilpasset hennes utfordringer. Anonymkode: 3e7e0...122 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #7 Del Skrevet 23. august 2023 Yngste på tre snakker i lange setninger og jeg har «normale samtaler» med henne, men hun sier ikke R og har noen lydfeil. Hun ligger ca 6 mnd bak søsteren når hun var på samme alder. Her har språket løsnet i bolker, gjerne i ferier. På avdelingen til yngste er det mange med dårlig språk. Har dere forresten sjekket hørselen hennes? Anonymkode: d9dbc...4b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #8 Del Skrevet 23. august 2023 Min jente blir 4 neste mnd og snakker i lange setninger som "en voksen" som flere skriver her. Husker godt hva som har hendt tidligere uken/skal skje. Sier R og S riktig, kan telle til over 20, osv osv. Så høres jo litt sent ut ja. Anonymkode: 9d78c...72d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #9 Del Skrevet 23. august 2023 Tenker det lureste er å følge med på om ditt barn utvikler seg og at det går fremover i eget tempo, istedenfor å sammenligne med andre. Men siden du spør: Min 4,5 åring snakker i lange setninger med god uttale. Tegner mennesker og kan konsentrere seg over tid. Hun kan kle på seg selvstendig (om hun vil er en annen sak). Hun har lært seg flere stedsnavn i nærområdet og vet veien til barnehagen, farmor osv. Når det kommer til emosjonell regulering derimot har hun store utbrudd hver dag, er impulsiv og svært viljesterk/egenrådig. Tuller/er sur ved matbordet og lytter sjelden til beskjeder hjemme. Starter ofte konflikt med søsken. De fleste har sitt i den alderen. Anonymkode: 76052...19c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #10 Del Skrevet 23. august 2023 Snakket i lange setninger fra 1,5 år. Er 4 år nå og har et formidabelt språk. Syklet på tohjuls uten støttehjul i fjor. Kan lese en del. Tegner detaljert. Skriver en del. Har mark i rompa, hører lite etter og er sta. Anonymkode: 27bca...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #11 Del Skrevet 23. august 2023 Snakker og deltar hun verbalt i lek/aktivitet med andre barn? Er det mangel på ord som gjør at hun ikke snakker så mye, eller at hun vegrer seg/ikke tør/ikke vil respondere verbalt på direkte spørsmål? Jeg har jobbet med barn jeg umiddelbart har tenkt at har behov for ekstra hjelp, men som etter nærmere observasjon var normalt sterke verbalt i helt uformelle situasjoner sammen med barn de var i aktivitet med. Anonymkode: 56188...995 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå