Gå til innhold

Hvor lenge kan jeg være i Frankrike uten jobb/turist visa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det maks 90 dager for en med norsk pass å være i Frankrike av gangen? Ville man fått problemer hvis man for eksempel er der halve året? Hvis man ikke jobber, men har spart opp en god del penger. Er det problematisk i forhold til Norge å være så lenge borte? Vet at det er enkelt siden det er fritt å reise mellom landene i Schengen. Men vil gjøre ting på lovlig vis i forhold til begge land. Ville tilbrakt mye tid hos venner og noe på hotell

Anonymkode: 86be4...c0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Frankrike er det 6 måneder som gjelder. 

Anonymkode: 77a5d...994

Skrevet

Så lenge du vil om du har midler til å forsørge deg selv.

Anonymkode: 6e046...692

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

I Frankrike er det 6 måneder som gjelder. 

Anonymkode: 77a5d...994

Ok, det gjør det jo enda enklere! Takk for svar

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så lenge du vil om du har midler til å forsørge deg selv.

Anonymkode: 6e046...692

Takk for svar :)

Skrevet

Om du skal være der i et halvt år flere år på rad, kan du miste medlemskapet i folketrygden, men ikke for ett opphold på seks måneder.

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/rettigheter-i-folketrygden-opphold-i-utlandet

(Og nei, man kan ikke bare bli frivillig medlem fordi man har lyst)

Anonymkode: d4e05...ebb

• Liker 1
Skrevet

Ellers må du vurdere hva slags reiseforsikring du trenger.  De fleste gjelde bare for reiser under 60-90 dager, noen enda mindre.

Anonymkode: 8755c...d41

Skrevet

Takk for gode råd og perspektiv. Det med reiseforsikring er viktig, skal sjekke hvilken type som kan passe best for min situasjon. Ønsker ikke å gjøre dette over flere år. Kanskje to år. Kommer nok alltid til å reise til Frankrike senere, men da for en kortere periode (type 1mnd ferie). 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for gode råd og perspektiv. Det med reiseforsikring er viktig, skal sjekke hvilken type som kan passe best for min situasjon. Ønsker ikke å gjøre dette over flere år. Kanskje to år. Kommer nok alltid til å reise til Frankrike senere, men da for en kortere periode (type 1mnd ferie). 

Seks måneder i året to år på rad er nok til å miste medlemskapet i folketrygden.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Seks måneder i året to år på rad er nok til å miste medlemskapet i folketrygden.

Seks måneder er akkurat innafor, det er om du overstiger seks måneder at du får problemer. Det beste er derfor å planlegge akkurat litt mindre enn seks måneder, så du har litt sikkerhetsmargin.

Når det gjelder reiseforsikring, har alle norske forsikringsselskap en begrensning på kortere tid enn dette. Noen har 10 uker og noen har 90 dager eller noe lignende. Skal du utvide, blir det fort flere hundrelapper per uke. Jeg anbefaler derfor å heller å bruke et internasjonalt forsikringsselskap. Jeg vet at en del av de nordmennene (typisk pensjonister og uføre) som oppholder seg i utlandet halve året bruker AXA. De gangene jeg har oversteget de 10 ukene som mitt forsikringsselskap har som begrensning, har jeg kjøpt en engangsforsikring hos et utenlandsk selskap for den resterende perioden. Dette har vært mye billigere. Bare pass på at du setter deg inn i vilkårene, slik at du vet hva som dekkes.

Anonymkode: 93041...2d1

Skrevet

Men hvordan fungerer det om man mister medlemskapet i folketrygden? Er det basert på om du registrerer at du er i utlandet? Hva hvis man har adresse i Norge og bare oppholder deg i utlandet over lengre perioder og kommer tilbake? Vet de det ut fra hvor telefonen din oppholder seg? Igjen, vil ikke gjøre noe galt her, men er nysgjerrig. Og hvis man skulle miste medlemskapet, er det lett å bli registrert tilbake?

Skrevet

TS igjen. Kom nå over at man kan søke og være frivillig medlem av folketrygden. Ikke helt sikker på hva det betyr da, men kanskje det er lurt for å være på den sikre siden.

Noen som vet om det er vanskelig å være frivillig medlem?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS igjen. Kom nå over at man kan søke og være frivillig medlem av folketrygden. Ikke helt sikker på hva det betyr da, men kanskje det er lurt for å være på den sikre siden.

Noen som vet om det er vanskelig å være frivillig medlem?

Frivillig medlemskap kan gis for gitte tilfeller. Disse finner lett på NAV sine nettsider, eller du kan bare google det. Hvis du er innenfor en av disse, må du søke i god tid og melde flytting til Frankrike. Jeg synes det virker som veldig over kill bare for å sikre seg, når du uansett bare tenker å være der seks måneder i året.

Medlemskapet i Folketrygden får du tilbake den dagen du melder flytting tilbake til Norge. Men det er en del ting du må være obs på. F. eks. om du blir syk senere og må over på AAP eller ufør, kan du få avkortning fordi du ikke har bodd i Norge denne tiden.

Jeg vet ikke om du jobber eller er ufør eller noe annet, men ut ifra situasjonen din kan det være andre ting du må passe på. Om du f. eks. har en jobb i Norge og tenker at du skal ha "hjemmekontor'" i Frankrike, må du sette deg godt inn i skattereglene. Om du er ufør må du avklare med NAV i god tid om du tenker å ha med deg uføretrygden til utlandet. Har du ung ufør, vil du miste dette tillegget hvis du flytter.

Jeg tror ikke de kan sjekke telefonen din, men de kan sjekke hvor du har betalt med kort. Dersom du er på AAP, kan de se hvor du har sendt inn meldekort fra.

Alt i alt, det er veldig mye enklere å bo i Norge, og bare holde seg innenfor grensa på seks måneder per år i utlandet. Vær klar over at dette er en forenkling. Hovedregelen er maksimalt 12 måneder i løpet av en 24 måneders periode.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Frivillig medlemskap kan gis for gitte tilfeller. Disse finner lett på NAV sine nettsider, eller du kan bare google det. Hvis du er innenfor en av disse, må du søke i god tid og melde flytting til Frankrike. Jeg synes det virker som veldig over kill bare for å sikre seg, når du uansett bare tenker å være der seks måneder i året.

Medlemskapet i Folketrygden får du tilbake den dagen du melder flytting tilbake til Norge. Men det er en del ting du må være obs på. F. eks. om du blir syk senere og må over på AAP eller ufør, kan du få avkortning fordi du ikke har bodd i Norge denne tiden.

Jeg vet ikke om du jobber eller er ufør eller noe annet, men ut ifra situasjonen din kan det være andre ting du må passe på. Om du f. eks. har en jobb i Norge og tenker at du skal ha "hjemmekontor'" i Frankrike, må du sette deg godt inn i skattereglene. Om du er ufør må du avklare med NAV i god tid om du tenker å ha med deg uføretrygden til utlandet. Har du ung ufør, vil du miste dette tillegget hvis du flytter.

Jeg tror ikke de kan sjekke telefonen din, men de kan sjekke hvor du har betalt med kort. Dersom du er på AAP, kan de se hvor du har sendt inn meldekort fra.

Alt i alt, det er veldig mye enklere å bo i Norge, og bare holde seg innenfor grensa på seks måneder per år i utlandet. Vær klar over at dette er en forenkling. Hovedregelen er maksimalt 12 måneder i løpet av en 24 måneders periode.

Alt dette. Spesielt det med frivillig medlemskap. Jeg bor selv i utlandet og hører hele tiden, spesielt på KG: "Det er jo bare å bli frivillig medlem", men det er strenge regler for hvem som kan bli frivillig medlem. Det står klart forklart på nett, man må enten jobbe for norsk arbeidsgiver i utlandet, være student uten studielån eller ha med seg uføretrygd eller pensjon (men da er det regler for hvor lenge man må ha vært medlem av folketrygden før det, så gjelder hovedsakelig pensjonister).

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for veldig god informasjon! Ja, ser ut som å holde seg under grensa er det beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...