Gå til innhold

Mye mark i skogsoppen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i sopp, og rimsopp og kremle er to av favorittene mine. Dessverre finner jeg så å si aldri eksemplarer av disse som jeg har lyst til å spise, for de er jo alltid angrepet av insekter! Jeg skjønner heller ikke hvordan folk klarer å finne kilo på kilo med steinsopp, for eksempel, for jeg finner ikke annet enn en og annen liten sopp som er fristende nok til å ta med hjem. Dermed sitter jeg igjen med kantareller og trompetsopper -- nydelige sopper som aldri er angrepet, men ikke så spennende i lengden.

Hva er deres erfaring her?

Anonymkode: c05d9...ff7

• Liker 1
Skrevet

Var ute å plukket flere kilo i går. Var så heldig og finne fire store steinsopper som var veldig fine, det er ikke så ofte jeg finner 😅 

Mye piggsopp som har kommet opp her. De unge er ganske fine, og noen eldre. Selv om de av og til også blir litt sneglespist. Har dog bare funnet en matriske og en nøttekremle som var fin, resten var ganske stygg. Men masse traktkantarell og kantarell og finne! 

Anonymkode: b7adf...f63

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2023 den 22.51):

Jeg er veldig glad i sopp, og rimsopp og kremle er to av favorittene mine. Dessverre finner jeg så å si aldri eksemplarer av disse som jeg har lyst til å spise, for de er jo alltid angrepet av insekter! Jeg skjønner heller ikke hvordan folk klarer å finne kilo på kilo med steinsopp, for eksempel, for jeg finner ikke annet enn en og annen liten sopp som er fristende nok til å ta med hjem. Dermed sitter jeg igjen med kantareller og trompetsopper -- nydelige sopper som aldri er angrepet, men ikke så spennende i lengden.

Hva er deres erfaring her?

Anonymkode: c05d9...ff7

Dessverre er det en del sopper som fort blir angrepet av mark og snyltere 😣 Synes det er synd selv, for det er så mye sopp man ikke kan plukke da. På steinsopp, så gjelder det å plukke dem når de er små og hvite i rørlaget. Da er de best 🤤 

Selv er jeg veldig glad i kantarell, så jeg plukker dem alltid med meg. Selv om jeg ikke finner så mange. Steinsopp har jeg aldri funnet i store mengder 🤔 Har heller ikke funnet traktkantareller eller svart trompetsopp 🤔

Skrevet

Der jeg var å plukket i går (sør i Trøndelag) var det så mye traktkantarell at en hel stekeplate ble toppet av alle vi fant 🤩 Har ikke funnet noe trompetsopp, men kanskje dukker den opp en dag. 
Helt himmelsk med stekt soppblanding til eggene til frokost. 

Holder på å tørke i ovnen enda. Da må spise og gi bort litt sånn jeg kan dra ut igjen 🤭

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Der jeg var å plukket i går (sør i Trøndelag) var det så mye traktkantarell at en hel stekeplate ble toppet av alle vi fant 🤩 Har ikke funnet noe trompetsopp, men kanskje dukker den opp en dag. 
Helt himmelsk med stekt soppblanding til eggene til frokost. 

Holder på å tørke i ovnen enda. Da må spise og gi bort litt sånn jeg kan dra ut igjen 🤭

Hvor i Sør-Trøndelag finner du kantareller?

Anonymkode: 13c69...33d

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Var ute å plukket flere kilo i går. Var så heldig og finne fire store steinsopper som var veldig fine, det er ikke så ofte jeg finner 😅 

Mye piggsopp som har kommet opp her. De unge er ganske fine, og noen eldre. Selv om de av og til også blir litt sneglespist. Har dog bare funnet en matriske og en nøttekremle som var fin, resten var ganske stygg. Men masse traktkantarell og kantarell og finne! 

Samme her. Funnet 3 steinsopp. Tidligere år har de vært råtten eller oppspist. Har funnet mye traktkantsreller. Mange klynger med små sopp. Vært heldig å finne noen større. Går tilbake om en ukes tid og sjekker igjen. Piggsopp ser jeg også overalt. Mange fine. Noen er litt oppspist. 

Anbefaler å se i litt tørre granskoger. Gå gjerne utenfor sti og "kryp" deg gjennom grantrærne. Der er ikke soppen druknet i vann eller tråkket på.

Anonymkode: babdc...2f9

Skrevet

Jeg plukker mest kantarell og piggsopp. Har også funnet mye traktkantarell og gul trompetsopp i år. Når jeg finner en steinsopp skjærer jeg den på langs i skogen for å se hvor markspist den er. Ofte kaster jeg alt, men hender jeg er heldig og kan skjære bort det verste.

Anonymkode: 7c7a5...bc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...