Gå til innhold

Multivitaminer og kosttilskudd - hva anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jern, magnesium, bukkehornkløver, vitamin C og D, spirulina, melkesyrebakterier, tran og kollagen

Anonymkode: e03c1...034

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar Magnesium Glysinat morgen og kveld. 

Magnesium bidrar til normal muskelfunksjon, og til opprettholdelse av normal benbygning. Mineralet støtter også energiomsetningen, og minsker tretthet og utmattelse. I tillegg bidrar magnesium til god og normal psykologisk funksjon, og støtter normal funksjon av nervesystemet.

Anonymkode: 53052...84b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Lonehill skrev (38 minutter siden):

Joda. Magnesiumnivået i blodet måles med stor nøyaktighet. Det er magnesiumnivået i resten av kroppen som ikke kan måles. 

Kroppen lagrer normalt 25 gram magnesium i skjelettet, cellene og den interstitielle væsken som cellene er omgitt av. Nivået i blodet reguleres av hormoner, som overfører magnesium fra lageret for å holde nivået i blodet stabilt. 

Akkurat som paratyroidhormon sørger for å regulere kalsiumnivået i blodet og det jernregulerende hormonet hepcidin sørger for at jernnivået i blodet er mest mulig stabilt (kroppen lagrer både jern og kalsium i cellene, som hentes ut for å regulere nivået i blodet). 

Har man mangel av magnesium, vil det ikke merkes i blodet. Mangelen rammer cellene og skjelettet når magnesium hentes derfra for å fylle på i blodet.

Den mangelen er ikke målbar. 

Har man mangel så vises det ikke nødvendigvis på blodprøver, var det jeg mente. Jeg har alltid hatt normale verdier, men likevel symptomer på mangel, som ble borte med tilskudd. 

Anonymkode: bb61a...e5a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Bombasi skrev (18 timer siden):

Har du for mye Vitamin D, Kalsium og/eller Magnesium, så bør du absolutt ikke fyre på mer i bålet. 

Det er umulig å få for høyt nivå av magnesium og kalsium i blodet ved å spise for mye.

Kroppen har normalt 1,2 kilo kalsium og 25 gram magnesium på lager uten at det fører til forgiftning. Nivået i blodet reguleres ved at det overføres kalsium og magnesium fra lageret. 

Hvis du har spist så mye kalsium og magnesium at lageret er fullt, blokkerer kroppen opptak fra fordøyelsen. Du kan få diare av å spise for store mengder magnesium, men nivået i blodet blir ikke for høyt. Både opptaket og nivået i blodet blir nøye overvåket og regulert, med mindre du har pådratt deg en hormonforstyrrelse. 

• Liker 1
Skrevet
Lonehill skrev (57 minutter siden):

Det er umulig å få for høyt nivå av magnesium og kalsium i blodet ved å spise for mye.

Kroppen har normalt 1,2 kilo kalsium og 25 gram magnesium på lager uten at det fører til forgiftning. Nivået i blodet reguleres ved at det overføres kalsium og magnesium fra lageret. 

Hvis du har spist så mye kalsium og magnesium at lageret er fullt, blokkerer kroppen opptak fra fordøyelsen. Du kan få diare av å spise for store mengder magnesium, men nivået i blodet blir ikke for høyt. Både opptaket og nivået i blodet blir nøye overvåket og regulert, med mindre du har pådratt deg en hormonforstyrrelse. 

Dette er ikke sant. 

Du kan fint få Magnesiumforgiftning eller Kalsiumforgiftning ved høye doser over tid. 

https://www.insider.com/guides/health/diet-nutrition/too-much-magnesium

https://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/calcium.php

Og særlig om du har underliggende sykdommer som nyreproblemer og/eller hyperkalsemi fra før av. Derav er det å ta blodprøver før man starter opp med slike kosttilskudd viktig, som for øvrig var det aller viktigste av innlegget mitt, men som du ikke tok med. 

• Liker 2
Skrevet
Bombasi skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke sant. 

Du kan fint få Magnesiumforgiftning eller Kalsiumforgiftning ved høye doser over tid. 

https://www.insider.com/guides/health/diet-nutrition/too-much-magnesium

https://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/calcium.php

Og særlig om du har underliggende sykdommer som nyreproblemer og/eller hyperkalsemi fra før av. Derav er det å ta blodprøver før man starter opp med slike kosttilskudd viktig, som for øvrig var det aller viktigste av innlegget mitt, men som du ikke tok med. 

For å sitere kilden du linket til:

Sitat

Hvis du ikke allerede lider av hyperkalsemi (for mye kalsium i blodet), får ikke store mengder kalsium noe å si på kalsiuminnholdet i blodet.

Hyperkalsemi finnes, men det kommer ikke av at du spiser for mye kalsium. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Lonehill skrev (27 minutter siden):

For å sitere kilden du linket til:

Hyperkalsemi finnes, men det kommer ikke av at du spiser for mye kalsium. 

Leste du alt? For dette var cherrypicking i kilder...

Selvfølgelig skal man ikke ha et ukritisk inntak av Magnesium og/eller Kalsium, og særlig ikke om man er inaktiv, har underliggende sykdommer og/eller har for mye av det bra før av. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville sett på nett etter tjenester der du kan skrive inn hva du spiser i løpet av en uka og det blir estimert hvor mye du får i deg av hvert næringsstoff. Da ser du om du vanligvis har høyt eller lavt inntak av noe, og det kan være lettere legge til seg vaner der du dekker det du mangler.

Men generelt burde du være obs på jod og d vitamin

Anonymkode: a7396...d20

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar tran og d-vitamin i vinterhalvåret. Det er helt vanlig D-vitamin som jeg kjøper på matbutikken og følger doseringen på glasset, altså ikke noen høy dose. Hender jeg tar litt magnesium hvis jeg får urolige ben om kvelden. Hvis du har et normalt, sunt kosthold så får du i deg det meste du trenger. Tror egentlig multivitamin og det meste av tilskudd er bortkastet, med mindre legen din gir deg beskjed om at du har en mangel.

Anonymkode: dfab2...3a1

• Liker 1
Skrevet
Bombasi skrev (16 minutter siden):

Leste du alt? For dette var cherrypicking i kilder...

Selvfølgelig skal man ikke ha et ukritisk inntak av Magnesium og/eller Kalsium, og særlig ikke om man er inaktiv, har underliggende sykdommer og/eller har for mye av det bra før av. 

Å ha for mye av magnesium er ikke vel ikke så vanlig, heller tvert i mot. Det er ganske vanskelig å få seg nok biotilgjengelig magnesium i kosten, og har man underliggende sykdommer (særlig med dårlig næringsopptak), så vil tilskudd være svært nyttig. Jeg har ME og er helt avhengig av ekstra kalsium, magnesium, og d vitamin. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ville sett på nett etter tjenester der du kan skrive inn hva du spiser i løpet av en uka og det blir estimert hvor mye du får i deg av hvert næringsstoff. Da ser du om du vanligvis har høyt eller lavt inntak av noe, og det kan være lettere legge til seg vaner der du dekker det du mangler.

Men generelt burde du være obs på jod og d vitamin

Anonymkode: a7396...d20

Disse tjenestene gir ikke alltid et godt bilde. Kroppens evne til å absorbere næringsstoffer vil alltid spille en rolle, og ikke minst kilden til næringsstoffene er av stor betydning. Jern fra kjøtt og jern fra grønnkål er to veldig forskjellige ting for kroppen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tar tran og d-vitamin i vinterhalvåret. Det er helt vanlig D-vitamin som jeg kjøper på matbutikken og følger doseringen på glasset, altså ikke noen høy dose. Hender jeg tar litt magnesium hvis jeg får urolige ben om kvelden. Hvis du har et normalt, sunt kosthold så får du i deg det meste du trenger. Tror egentlig multivitamin og det meste av tilskudd er bortkastet, med mindre legen din gir deg beskjed om at du har en mangel.

Dette er veldig lave doser d vitamin, det minste tilgjengelig. Jeg hadde hatt vesentlig mangel hadde jeg tatt så lave doser og bare halve året. Har man fått urolige ben og kramper, så har man hatt for lite magnesium i lang tid. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å ha for mye av magnesium er ikke vel ikke så vanlig, heller tvert i mot. Det er ganske vanskelig å få seg nok biotilgjengelig magnesium i kosten, og har man underliggende sykdommer (særlig med dårlig næringsopptak), så vil tilskudd være svært nyttig. Jeg har ME og er helt avhengig av ekstra kalsium, magnesium, og d vitamin. 

Vanlig er det ikke, men det er trasig å være den som har høy Magnesium og/eller underliggende sykdommer som gjør at man ikke bør innta Magnesium, for så hive seg på høydose Magnesium over tid fordi det liksom er ufarlig. Derav er blodprøver viktig.

Angående ME så er det godt kjent at mange ME-pasienter har god nytte av særlig Magnesium. Ikke bare god nytte av, men faktisk essensielt for de fleste. Hvorfor det er slik kan man nesten lure på... Men selv ikke ME-pasienter bør overdrive inntaket, for da kan det slå motsatt vei.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tok multivitaminer fra boks og noen ganger også omega3. 
Har faktisk glemt det de siste årene og tenkte å begynne igjen. Hva kan anbefales uten resept fra  apotek eller fra helsekost for å få i seg nok av vitaminer, mineraler og antioksidanter? Uten å måtte ha et helt arsenal eventuelt. Får kanskje ikke i meg nok via kosten og har følt meg slapp og tiltaksløs/tom for energi de siste årene. Noen gode forslag? På forhånd takk 😊

Anonymkode: 5e5c8...636

Normalt sunt kosthold. Dersom du er «tom og tiltaksløs» i årevis? Tenk over om du ikke lever av junk og ferdigmat og prefab? Og du faktisk får i deg 5 om dagen og fisk flere ganger i uka? Trener du, styrke inkludert, 3 ganger i uka? Dersom nei: ta grep tilbake til normalt sunt liv.

Dersom ja: sett deg nedpå og vurder om du gjør det du vil her i livet. Bruker du tiden på folk du liker og hobbyer du har glede av? Stresser du deg opp over ting du ikke kan styre? Har du valgt å ta ansvar for situasjoner og mennesker som du ikke har råderett over? I så fall: endre livsstil. Ta etterutdannelse. Reis mer. Skill deg. Rist løs før det er for sent.

For firma som produserer og selger vitaminer lever av å selge - vitaminer. De kommer ikke til å si «dette er forsøkt vitenskapelig bevist i tiår. Null effekt å spore - ta vitaminer!» De kommer til å si «er du slapp og lei? Ta mine overprisede piller!»

Anonymkode: 3ec37...a1a

• Liker 1
Skrevet
Bombasi skrev (6 minutter siden):

Vanlig er det ikke, men det er trasig å være den som har høy Magnesium og/eller underliggende sykdommer som gjør at man ikke bør innta Magnesium, for så hive seg på høydose Magnesium over tid fordi det liksom er ufarlig. Derav er blodprøver viktig.

Angående ME så er det godt kjent at mange ME-pasienter har god nytte av særlig Magnesium. Ikke bare god nytte av, men faktisk essensielt for de fleste. Hvorfor det er slik kan man nesten lure på... Men selv ikke ME-pasienter bør overdrive inntaket, for da kan det slå motsatt vei.

Blodprøver viser ikke mangel på magnesium, les tidligere svar/kommentar til dette. Og det er ingen som snakker om høydoser her, men helt vanlige doser. Det er faktisk vanskelig å få i seg nok biotilgjengelig magnesium gjennom kost, derfor er tilskudd nødvendig for mange, også folk som ikke har underliggende sykdom. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er veldig lave doser d vitamin, det minste tilgjengelig. Jeg hadde hatt vesentlig mangel hadde jeg tatt så lave doser og bare halve året. Har man fått urolige ben og kramper, så har man hatt for lite magnesium i lang tid. 

Ja ja. Folk er forskjellige.

• Liker 1
Skrevet

Tar magnesium ved behov, da som «olje»/spray, så kroppen tar opp det som trengs. Tar det mot muskelspenninger/-kramper, dvs jeg får disse tingene dersom jeg ikke tar tilskudd innimellom. Funker strålende.

Tar også D-vitamin nesten hele året. Det skal for øvrig utrolig mye til for å få for mye D-vitamin i dette landet, og i alle fall via pingledosene fra apoteket/matbutikken. Jeg bruker 2000-5000iu, og ligger ikke engang på midten av den «innafor»-skalaen. Tester flere ganger i året, da jeg egentlig bør ligge så høyt som mulig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar NMN tilskudd. Er visst siste nytt innen anti age etter visse kilder (dr sinclair). Dvitaminer , da jeg har en tendens til å bli lav på det. Probiotika for fordøyelsen. I tillegg tar jeg K2, multivitaminer. Green magma, collagenpulver og marietistel for leveren. Trans Reservatrol tar jeg også for blodtrykk og kolesterol.  Er visst det sunne stoffet som er i rødvin. Har faktisk merket økt energi etter nmn og den grønne magmaen, (barley grass). Fast kunde hos iherb for å si det sånn. 

Anonymkode: b7404...f58

• Liker 1
Skrevet
Kalikalinka skrev (7 minutter siden):

Tar magnesium ved behov, da som «olje»/spray, så kroppen tar opp det som trengs. Tar det mot muskelspenninger/-kramper, dvs jeg får disse tingene dersom jeg ikke tar tilskudd innimellom. Funker strålende.

Tar også D-vitamin nesten hele året. Det skal for øvrig utrolig mye til for å få for mye D-vitamin i dette landet, og i alle fall via pingledosene fra apoteket/matbutikken. Jeg bruker 2000-5000iu, og ligger ikke engang på midten av den «innafor»-skalaen. Tester flere ganger i året, da jeg egentlig bør ligge så høyt som mulig.

Samme her! Jeg har dessverre hatt elendige leger som fortsatt operer med at 50 nmol er innafor, mens i realiteten er det 75 nmol som er laveste anbefalte nivå. Altfor få leger følger dette.  Jeg godtar ALDRI "ok" når jeg tester, jeg sjekker alltid tallet. Og jeg har også erfart at å ligge godt innenfor her også, har vært veldig gunstig for helsen. Merker helt klart forskjell på 75 vs 110 nmol. 

Handler kun d vitamin fra iherb, og bruker tilskudd som er tilsatt litt olivenolje for best absorpsjon. 

• Liker 1
Skrevet

Den beste kilden til magnesium er faktisk helt vanlig havsalt, som inneholder 16% magnesiumsalt i tillegg til en rekke andre mineralsalter. Bare 77% av havsaltet er natriumklorid (som det er 99% av i bordsalt).

Problemet er at 75% av saltinntaket vårt kommer gjennom prosessert mat, som bare inneholder bordsalt. Dermed er det ikke bare bare å bytte fra bordsalt til havsalt. Da må du lage all mat fra bunnen og det er i overkant tungvindt til at det er realistisk å snakke om.

Hvis vi kunne ha byttet ut bordsaltet med havsalt, ville det alene ha dekket 50% av dagsbehovet for magnesium og vi ville ha redusert inntaket av natriumklorid (bordsalt) med 23%.

En annen fordel med havsalt er at saltinnholdet (blandingsforholdet av magnesiumsalter, kalsiumsalter, kaliumsalt og natriumsalt) er så å si identisk med den normale saltblandingen i kroppsvæsker (vi skvalper bokstavelig talt over av havvann).

Når vi spiser bordsalt, som er rent natriumklorid, forstyrrer det elektrolyttbalansen i kroppen ved at det forhøyer natriumnivået i forhold til andre elektrolytter. Havsalt derimot, forstyrrer ikke elektrolyttbalansen. Vi får bare i oss mer av alle elektrolyttene kroppen trenger, uten at blandingsforholdet i den interstitielle væsken blir forstyrret.

Når vi får høre at salt er farlig og at vi må redusere saltinntaket, sies det aldri at det bare er inntaket av koksalt det snakkes om. Samme mengde naturlig havsalt er helt ufarlig (faktisk nødvendig, hvis vi ønsker å opprettholde elektrolyttbalansen i kroppen).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...