Gå til innhold

Multivitaminer og kosttilskudd - hva anbefaler dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tok multivitaminer fra boks og noen ganger også omega3. 
Har faktisk glemt det de siste årene og tenkte å begynne igjen. Hva kan anbefales uten resept fra  apotek eller fra helsekost for å få i seg nok av vitaminer, mineraler og antioksidanter? Uten å måtte ha et helt arsenal eventuelt. Får kanskje ikke i meg nok via kosten og har følt meg slapp og tiltaksløs/tom for energi de siste årene. Noen gode forslag? På forhånd takk 😊

Anonymkode: 5e5c8...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vitamin D, Tran og Magnesium er fast hos meg.

Men før du kaster deg på kosttilskudd så sørg for å teste nivåene dine i blodet med en blodprøve. 

Har du for mye Vitamin D, Kalsium og/eller Magnesium, så bør du absolutt ikke fyre på mer i bålet. 

Husk at Vitamin D øker Kalsium i serum, så hvis du har høy Kalsium så ikke spis Vitamin D. 

Og skal du starte med kosttilskudd så må du huske på å ta det med ro i starten. Tar du får mye Vitamin D eller Kalsium så kan du få D-vitaminforgiftning eller hyperkalsemi, og det er ikke noe du skal ta lett på. For siden det er fettløselige tilskudd så lagres det i kroppen over tid. Magnesium og Kalisum henger for øvrig sammen, så har du lav Magnesium og starter opp med Kalsium eller Vitamin D, så blir Magnesium enda lavere. Og motsatt, har du lav Kalsium og starter med Magnesium så blir Kalsium enda lavere.

Så, blodprøve er viktig før du starter. Og husk, selv om vi anbefaler kosttilskudd for oss så er det ikke sikkert det er riktig for deg. Altfor mange er ukritisk til vitaminer og kosttilskudd, så ikke vær det. Herav er blodprøve viktig for å se hva du faktisk trenger eller ikke skal innta.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke ta en skje tran og en mulitvitamin tablett uten å gå til legen først? Jeg tar tran og en multivitamin pr dag året rundt. 

Anonymkode: 71c8c...46c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan man ikke ta en skje tran og en mulitvitamin tablett uten å gå til legen først? Jeg tar tran og en multivitamin pr dag året rundt. 

Sannsynligheten for at man egentlig ikke trenger multivitamin er jo tilstede. Jeg hadde tatt blodprøver for å sjekke nivåene før jeg eventuelt kastet bort penger på kosttilskudd.

Anonymkode: 873fc...c8b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, tran og multivitaminer går greit. Hvis det er kun det, og den daglige doseanbefalingen følges. For både tran og multivitaminer har "beskjedent" innhold av vitaminer, og de fleste er vannløselige. Som f.eks B-vit og C-vit. Men begynner man å innta større doser og/eller mer målrettede vitaminer (som ofte har større doser), så bør man oppsøke lege først. Er mitt råd om det. Og det synes jeg er et greit råd med tanke på at folk tror vitaminer er harmløse og har et ukritisk overforbruk av det. For mye vitaminer er skadelig.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (9 minutter siden):

Vitamin D, Tran og Magnesium er fast hos meg.

Men før du kaster deg på kosttilskudd så sørg for å teste nivåene dine i blodet med en blodprøve. 

Har du for mye Vitamin D, Kalsium og/eller Magnesium, så bør du absolutt ikke fyre på mer i bålet. 

Husk at Vitamin D øker Kalsium i serum, så hvis du har høy Kalsium så ikke spis Vitamin D. 

Og skal du starte med kosttilskudd så må du huske på å ta det med ro i starten. Tar du får mye Vitamin D eller Kalsium så kan du få D-vitaminforgiftning eller hyperkalsemi, og det er ikke noe du skal ta lett på. For siden det er fettløselige tilskudd så lagres det i kroppen over tid. Magnesium og Kalisum henger for øvrig sammen, så har du lav Magnesium og starter opp med Kalsium eller Vitamin D, så blir Magnesium enda lavere. Og motsatt, har du lav Kalsium og starter med Magnesium så blir Kalsium enda lavere.

Så, blodprøve er viktig før du starter. Og husk, selv om vi anbefaler kosttilskudd for oss så er det ikke sikkert det er riktig for deg. Altfor mange er ukritisk til vitaminer og kosttilskudd, så ikke vær det. Herav er blodprøve viktig for å se hva du faktisk trenger eller ikke skal innta.

Jeg skal ha en av mine sjeldne timer hos legen om ikke så lenge, jeg går på flere reseptbelagte medisiner og jeg bare fornyer disse når reseptene går tomme via helsenorge år etter år. Ingen beskjed om sjekk fra legen i det hele tatt. Så nå tok jeg tak i det selv og har bestilt time etter flere år til sjekk for disse. Flere sier at de blir kaldt inn etter en viss stund men ikke jeg … Flyr ikke akkurat ned dørene hos legen 😊 Kan kanskje be om vitaminsjekk men har hørt man ofte må gå privat for å få dette? Noe spesielt jeg bør be om ellers?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar Møllers Total og Magnesium daglig. Jeg gjør dette etter avtale med lege og jeg kjenner det når jeg ikke har tatt dette på noen dager. (Irriterer meg at MT er så utrolig vanskelig å finne. Jeg vet hvor jeg kan kjøpe, men måtte innom mange butikker før jeg fant det til en ok pris)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal ha en av mine sjeldne timer hos legen om ikke så lenge, jeg går på flere reseptbelagte medisiner og jeg bare fornyer disse når reseptene går tomme via helsenorge år etter år. Ingen beskjed om sjekk fra legen i det hele tatt. Så nå tok jeg tak i det selv og har bestilt time etter flere år til sjekk for disse. Flere sier at de blir kaldt inn etter en viss stund men ikke jeg … Flyr ikke akkurat ned dørene hos legen 😊 Kan kanskje be om vitaminsjekk men har hørt man ofte må gå privat for å få dette? Noe spesielt jeg bør be om ellers?

Vel, du har følt deg slapp og energiløs siste årene, så sier du det til fastlegen din og ber om en vanlig blodprøvestatus inkludert vitaminer så bør du jo få det. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multivitaminer, omega3- ikke vanlig tran og må kombineres med B kompleks, litt ekstra taurin L-lysin, vitamin K og noe magnesium. 

Litt obs: husk at de med faktor V leiden har økt risiko for blodpropp med K vitaminer og at folk over 60 med en spesifikk mutasjon kan få nerveproblemer med mye B vitaminer.

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (11 minutter siden):

Jo, tran og multivitaminer går greit. Hvis det er kun det, og den daglige doseanbefalingen følges. For både tran og multivitaminer har "beskjedent" innhold av vitaminer, og de fleste er vannløselige. Som f.eks B-vit og C-vit. Men begynner man å innta større doser og/eller mer målrettede vitaminer (som ofte har større doser), så bør man oppsøke lege først. Er mitt råd om det. Og det synes jeg er et greit råd med tanke på at folk tror vitaminer er harmløse og har et ukritisk overforbruk av det. For mye vitaminer er skadelig.

Jeg pleide å ta en om dagen (når jeg husket det) og var ikke over grensen. Men det er utallige typer og leverandører, er noen bedre enn andre, er noen «sunnere» liksom? Alt er vel kunstig fremstilt uansett?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler først og fremst å spise variert og riktig, med en variasjon av fet fisk/hvit fisk, rødt/hvitt kjøtt, egg, etc, og rikelig med grønt, frukt, bær, litt nøtter og frø gjennom uka. 

Utover dette, og da snakker generelt, så kan tilskudd av d vitamin, magnesium, kalsium, og k2 være viktig. Ikke alle skal ha disse dog, derfor jeg sier "generelt".
Høst og vinter kan det være greit med en boost med tilskudd av sink for immunforsvaret. 

D vitamin får du via fet fisk og egg, men for mange er det ikke tilstrekkelig. For å være sikker på at du trenger, og hvor mye doser du trenger, så bør du ta en blodprøve for å se hvordan du ligger an. Det er mest gunstig å sjekke dette om vinteren. Magnesium anbefales å ta for seg og ikke i mulititilskudd/sammen med andre mineraler. 

Det jeg tar er d vitamin (100 mcg, det er det jeg må ta for å ha gode verdier, har holdt det under oppsyn med blodprøver i mange år), magnesium nå og da, og innimellom kalsium siden jeg ikke spiser særlig meieriprodukter. Har også tatt en boost med k2 siden jeg visste jeg ikke hadde fått det i kosten på lang tid. Utover dette, med mindre man har underliggende sykdommer som gir dårlig næringsopptak og behov for ekstra påfyll, så ser jeg ikke poenget med å fylle på med all verdens. Jeg kjøper aldri multitilskudd fordi dosene på flere ting er for lave (særlig d vitamin), samt opptaket av magnesium blir dårligere. 

Anonymkode: bb61a...e5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man kan anbefale noe som helst, så må man vite mer om kostholdet ditt og det bør tas blodprøve for å sjekke hvordan dine nivåer ligger an. 

Jeg f.eks må ta ekstra d-vitamin, selv om jeg har kosthold med mye d-vitamin og jeg er mye i sola. 
Jeg har ellers ett kosthold som er godt nok variert til at jeg ligger godt innenfor normale målinger på det meste. 
Hadde noe lavt på jern en periode, men justerte kostholdet og prøvene har vært fin i ettertid. 

Mulitvitaminer har stort sett såpass lavt nivå av det meste, at det ikke utgjør noe særlig fare selv om nivåene er gode fra før. Så hvis man liker sløse bort penger, så er det greit nok med multivitaminer. 

Anonymkode: 285ef...971

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar d-vitamin og magnesum hver dag hele året. D- vitamin fordi jeg ikke tåler sol noe særlig, så får ikke nok d-vit fra sol. Magnesium pga urolige bein.

Anonymkode: 96e71...c68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert dumt spørsmål - men hvorfor ta magnesium? Hva hjelper det for?

Anonymkode: 47641...2c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar cevita multivitamin. Billig og bra (liten tablett som er enkel å svelge) og så tar jeg omega3 i tillegg på vinteren. Jeg har veldig fine nivåer av vitamin D på vinteren med det regimet.

Anonymkode: ec978...2fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikkert dumt spørsmål - men hvorfor ta magnesium? Hva hjelper det for?

Anonymkode: 47641...2c8

Magnesium er viktig for nervesystemer. For lite magnesium i kroppen kan f.eks gi kramper, leamus, angst, kvalme, nummenhet, problemer med søvn. Magnesium er også viktig for opptak og aktivering av d vitamin.  Det går ikke an å måle magnesium i blodet på en pålitelig måte. 

Vi trenger ca 300-350 mg magnesium daglig, og de beste kildene er fra animalske produkter. Planter (nøtter, frø, grønt, etc) inneholder mye antinæringsstoffer som gjør at kroppen ikke klarer å absorbere mineraler som magnesium særlig godt. 
100 gram biff inneholder ca 20 mg magnesium, 100 gram ost inneholder ca 20-29 mg. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar cevita multivitamin. Billig og bra (liten tablett som er enkel å svelge) og så tar jeg omega3 i tillegg på vinteren. Jeg har veldig fine nivåer av vitamin D på vinteren med det regimet.

Anonymkode: ec978...2fb

Hvor mye d vitamn har du om vinteren? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å måle magnesium i blodet på en pålitelig måte. 

Joda. Magnesiumnivået i blodet måles med stor nøyaktighet. Det er magnesiumnivået i resten av kroppen som ikke kan måles. 

Kroppen lagrer normalt 25 gram magnesium i skjelettet, cellene og den interstitielle væsken som cellene er omgitt av. Nivået i blodet reguleres av hormoner, som overfører magnesium fra lageret for å holde nivået i blodet stabilt. 

Akkurat som paratyroidhormon sørger for å regulere kalsiumnivået i blodet og det jernregulerende hormonet hepcidin sørger for at jernnivået i blodet er mest mulig stabilt (kroppen lagrer både jern og kalsium i cellene, som hentes ut for å regulere nivået i blodet). 

Har man mangel av magnesium, vil det ikke merkes i blodet. Mangelen rammer cellene og skjelettet når magnesium hentes derfra for å fylle på i blodet.

Den mangelen er ikke målbar. 

Endret av Lonehill
Rettet skrivefeil.
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Tok multivitaminer fra boks og noen ganger også omega3. 
Har faktisk glemt det de siste årene og tenkte å begynne igjen. Hva kan anbefales uten resept fra  apotek eller fra helsekost for å få i seg nok av vitaminer, mineraler og antioksidanter? Uten å måtte ha et helt arsenal eventuelt. Får kanskje ikke i meg nok via kosten og har følt meg slapp og tiltaksløs/tom for energi de siste årene. Noen gode forslag? På forhånd takk 😊

Du skal ikke ta noen ting uten påvist mangel ved blodprøve hos legen. 

Anonymkode: e97b3...b04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skal ikke ta noen ting uten påvist mangel ved blodprøve hos legen. 

Anonymkode: e97b3...b04

Legen kan ikke lese av i en blodprøve om skjelettet og cellene i kroppen mangler f.eks. magnesium, kalsium eller sink. Blodprøver kan ikke påvise mineralmangel andre steder enn i blodet. Hvordan kan legen påvise mineralmangel i resten av kroppen, mener du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...