AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Del Skrevet 22. august 2023 Vurderer elbil som min neste bil. Det som har hindret meg til nå er at jeg har ekstrem rekkeviddeangst. Eg kjører 34 mil tre ganger i uka og på denne turen har jeg ikke mulighet for å lade. Men jeg kan lade hjemme, så jeg kan starte med fulladet bil (men har hørt at den bare bør lades 80%?). Resten av kjøringen er bare småkjøring. Jeg må ha god bagasjeplass og plass til 4 voksne Jeg bor på toppen av en bakke som er utfordrende på vinter, så firehjulsdrift er et must Makspris 200 000 Anonymkode: b5837...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky_Jack Skrevet 22. august 2023 #2 Del Skrevet 22. august 2023 Den eneste elbilen i den prisklassen med dine krav er en eldre Tesla S. Om du er så heldig å få prutet den ned til 200 000,- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 24. august 2023 #3 Del Skrevet 24. august 2023 Finnes det noen steder i Norge hvor det ikke er en eneste ladestasjon innenfor rekkevidden på 34 mil? Du løser ganske mange av problemene dine med en 15 minutters stopp et eller annet sted for å lade og strekke litt på beina. Hva slags veier er de 34 milene? Det er stor forskjell i forbruk om det er 70-sone eller 110-sone, og om det er 1400 høydemeter eller rett frem. Men tror det skal bli vanskelig å kombinere alle kravene dine. Firehjulstrekk OG under 200k er vel tilnærmet umulig. 200k og 340km selv på vinter er utfordrende i seg selv, og innenfor budsjettramma tror jeg det blir umulig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #4 Del Skrevet 24. august 2023 Denne er ikke så dum. Blant de beste elektriske alternativene. https://rcbutikken.no/produkt/hpi-racing/hpi-jumpshot-monster-truck-flux-2wd-rtr-160030/ Anonymkode: 70ae3...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 24. august 2023 #5 Del Skrevet 24. august 2023 Ingen bil på markedet nå vil gi deg det du trenger til den prisen. Du må opp ca 100.000 i pris. Da finner du bilder som går 40+ mil på en lading. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #6 Del Skrevet 24. august 2023 newman01 skrev (1 time siden): Finnes det noen steder i Norge hvor det ikke er en eneste ladestasjon innenfor rekkevidden på 34 mil? Slenger meg på den. Tror neppe denne påstanden er sant. Med mindre TS mener at hen ikke gidder å stoppe for å lade, det er noe annet. Til den prisen sliter du uansett litt. Men kjører du såpass mye, vil besparelsen med elbil også være kolossal. Det å lade til 80% gjelder bare om bilen blir stående lenge med fullt batteri. Helt greit å lade til 100% for så å kjøre langt. Anonymkode: 2ff7e...04b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #7 Del Skrevet 24. august 2023 Lucky_Jack skrev (På 22.8.2023 den 23.18): Den eneste elbilen i den prisklassen med dine krav er en eldre Tesla S. Om du er så heldig å få prutet den ned til 200 000,- Jeg liker utseendet på Tesla S og jeg liker anonymiteten en såpass vanlig bil gir, men å kjøpe en såpass gammel Tesla høres ut som å kjøpe seg problemer. Mange av disse bilene var ganske kranglete allerede som helt nye... Nå har jeg fått tilbud på en ny xc40, som jeg tror dekker behovene mine. Litt usikker på bakseteplassen... Innser at det koster en god del mer enn jeg har lyst til å bruke på bil, men jeg har heldigvis pengene. Dessverre er visst det prisen jeg må opp i hvis jeg skal være komfortabel med å kjøre elektrisk. Og til dere som hevder det ikke finnes en eneste veistrekning på 34 mil som ikke har en ladestasjon, dere har sikkert rett. Men det er ikke mangelen på ladestasjoner som er begrensningen min. Er det andre alternativer til volvo dere heller ville vurdert? TS Anonymkode: b5837...0c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #8 Del Skrevet 24. august 2023 Er du villig til å betale flere hundre tusen kroner for å slippe å lade noen minutter på en reise som tar tre-fire timer? Stopper du ikke uansett vanligvis på slike reiser? Anonymkode: 7e544...657 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #9 Del Skrevet 24. august 2023 Kona. Anonymkode: 18d28...621 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #10 Del Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er du villig til å betale flere hundre tusen kroner for å slippe å lade noen minutter på en reise som tar tre-fire timer? Stopper du ikke uansett vanligvis på slike reiser? Anonymkode: 7e544...657 Jo, jeg stopper tre ganger på denne reisen, men der jeg stopper er det ikke ladestasjon. Forøvrig klarer jeg fint å kjøre 4 timer uten stans. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kona. Anonymkode: 18d28...621 Takk, den ser jo veldig fin ut! Har kjørt Tuscon noen ganger og var ikke videre imponert over kjørekomforten, men hyundai har kanskje lagt seg litt mer i selen på elbilene sine? Hvordan synes du den er med tanke på veistøy? Anonymkode: b5837...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #11 Del Skrevet 24. august 2023 Har Mustang Mach-E selv, den har fantastisk kjørekomfort. Anonymkode: 8f422...843 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #12 Del Skrevet 24. august 2023 Husk at selv om en bil har rekkevidde på 40 mil, så vil den ikke holde 40 mil om vinteren feks. Langt kortere faktisk. Har Tesla Y og når vi kjører til hytta på vinteren (70 km) så bruker vi over 100 km med strøm. Er en del motbakke dit, bruker mindre på vei hjem. Anonymkode: f2109...53e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #13 Del Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har Mustang Mach-E selv, den har fantastisk kjørekomfort. Anonymkode: 8f422...843 Fin bil, men den har mye kortere rekkevidde enn Volvoen? Hvis man ikke kjøper gt... Anonymkode: b5837...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #14 Del Skrevet 24. august 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg liker utseendet på Tesla S og jeg liker anonymiteten en såpass vanlig bil gir, men å kjøpe en såpass gammel Tesla høres ut som å kjøpe seg problemer. Mange av disse bilene var ganske kranglete allerede som helt nye... Nå har jeg fått tilbud på en ny xc40, som jeg tror dekker behovene mine. Litt usikker på bakseteplassen... Innser at det koster en god del mer enn jeg har lyst til å bruke på bil, men jeg har heldigvis pengene. Dessverre er visst det prisen jeg må opp i hvis jeg skal være komfortabel med å kjøre elektrisk. Og til dere som hevder det ikke finnes en eneste veistrekning på 34 mil som ikke har en ladestasjon, dere har sikkert rett. Men det er ikke mangelen på ladestasjoner som er begrensningen min. Er det andre alternativer til volvo dere heller ville vurdert? TS Anonymkode: b5837...0c0 Tesla Y Anonymkode: 47246...f3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 25. august 2023 #15 Del Skrevet 25. august 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Nå har jeg fått tilbud på en ny xc40, som jeg tror dekker behovene mine. Litt usikker på bakseteplassen... Innser at det koster en god del mer enn jeg har lyst til å bruke på bil, men jeg har heldigvis pengene. Volvo XC40 er antagelig den siste elbilen du bør kjøpe. Med den får du en forhistorisk fossilkjempe, med kardangtunell bak og en passe stor og håpløs midtkonsoll. Karosseriet er laget for fossildrift, så der er det satt av plass til motor, girkasse, og aksling til bakdekkene. Så du får en mindre praktisk elbil enn du kunne fått. Om du får den til under 200k kan det kanskje være ok, men det finnes ekstremt mange bedre modeller. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #16 Del Skrevet 25. august 2023 2 minutter siden, newman01 said: Volvo XC40 er antagelig den siste elbilen du bør kjøpe. Med den får du en forhistorisk fossilkjempe, med kardangtunell bak og en passe stor og håpløs midtkonsoll. Karosseriet er laget for fossildrift, så der er det satt av plass til motor, girkasse, og aksling til bakdekkene. Så du får en mindre praktisk elbil enn du kunne fått. Om du får den til under 200k kan det kanskje være ok, men det finnes ekstremt mange bedre modeller. Den er også eksremt tørst ved langkjøring på motorvei, som gjør at den ikke er i nærheten i å klare rekkevidden som blir reklamert med. snakker 300wh/km Anonymkode: 3ab81...f65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 25. august 2023 #17 Del Skrevet 25. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Den er også eksremt tørst ved langkjøring på motorvei, som gjør at den ikke er i nærheten i å klare rekkevidden som blir reklamert med. snakker 300wh/km Anonymkode: 3ab81...f65 Det var en merkelig benevnelse. Bruker du cl/meter når du regner forbruk på dieselbil også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #18 Del Skrevet 25. august 2023 3 minutter siden, newman01 said: Det var en merkelig benevnelse. Bruker du cl/meter når du regner forbruk på dieselbil også? det er teslas format for å oppgi forbruk på, jeg liker det bedre enn kwh/100km som europeiske produsernter bruker. Anonymkode: 3ab81...f65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #19 Del Skrevet 25. august 2023 newman01 skrev (5 minutter siden): Det var en merkelig benevnelse. Bruker du cl/meter når du regner forbruk på dieselbil også? Min bil gir også wh per kilometer i displayet mens jeg kjører. Anonymkode: 0bad7...4be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 25. august 2023 #20 Del Skrevet 25. august 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Min bil gir også wh per kilometer i displayet mens jeg kjører. Anonymkode: 0bad7...4be "min bil"? Hvilken modell er din bil? Trodde de fleste hadde falt på en felles enhet for forbruk Når det gjelder Tesla er det nesten rart at de ikke oppgir forbruk i antall duracell-batterier, eller noe annet helt absurd. Amerikanere generelt foretrekker å måle ting i kjøleskap og fotballbaner... wh/km var sær Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå