AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Skrevet 22. august 2023 Har innsett at jeg trenger hjelp med psyken, men har ingen å søke råd eller støtte hos. Fastlegen min er sykmeldt, slik som halve legesenteret er for øyeblikket. Er derfor bare helt kaos der nå, å vanskelig å få seg noen time. Prøvd venner og nær familie, der ble jeg møtt med svar som ok, emojis eller ikke noe svar i det hele tatt. Dette er andre gangen jeg har prøvd å strekke ut en hånd hos de, med slik respons… Veit derfor ikke hva jeg skal gjøre lenger. Forskjellen fra sist gang å nå, er at nå skremmer endringene i meg. Jeg føler meg helt tom, føler seriøst ingenting, det er helt dødt. Kan også føle på en «glede» eller letthet som jeg ikke helt skjønner hvor kommer fra etter jeg fikk bekreftet enda en gang jeg er faktisk helt alene. Hadde mentalt forberedt meg til å bestille time hos fastlegen nå når ferien til legen var over, nå er vedkommende langtidssykmeldt å jeg har ikke lyst å komme til en midlertidig vikar… Anonymkode: ba3fd...8f6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #2 Skrevet 22. august 2023 Kjære deg❤️ Du er ikke alene! Det er så mange som har det som deg, og så mange som kan hjelpe deg. Du må bare finne de rette menneskene 😊 Du burde bestille time på legekontoret ditt uansett, si at du vil ha henvisning til DPS. Så tar du det derfra. På DPS får du luftet alt du sliter med. Jeg vet ikke hva du sliter med, men det finnes hjelpetilbud hvor du kan møte "likesinnede" som for eksempel angstringen. På nett er det mange forskjellige grupper du kan melde deg inn i. Ikke sitt inne med ting, få det ut, snakk om det, del. Du trenger ikke være ensom. Du må komme deg ut. Finne noen som forstår deg. ❤️❤️❤️ Anonymkode: 84c8d...ea7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #3 Skrevet 22. august 2023 Hei du! Jeg synes ikke du skal vente på fastlegen din. Det eneste de gjør, er å henvise deg videre uansett. Jeg gjorde det selv for en stund siden. Fortalte hvordan jeg hadde det og fikk henvisning. Ikke noe oppfølging i etterkant en gang. Hvis du føler du trenger å snakke med noen, så ikke vent, men be om hjelp. Inntil du får tildelt psykolog, så kan jeg anbefale å finne en podcast eller lignende som omhandler temaer du kjenner deg igjen i. Det har hjulpet meg veldig, faktisk mer enn samtaleterapi gjorde. Har også opplevd det samme som deg. Når andre har åpnet seg om vanskelige ting, har jeg stilt opp. Når jeg åpner opp om at ting er tungt, blir det bare feid bort og vridd over til å handle om dem igjen. Så det gidder jeg ikke lenger. Stor klem til deg! Anonymkode: 11de0...d20
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #4 Skrevet 22. august 2023 De har noe som heter rask psykisk helsehjelp i noen kommuner. Ville søkt opp kommunens sider, der kan ligge tilbud der og. Anonymkode: 54b75...396 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #5 Skrevet 22. august 2023 Fastlegen kan ikke magisk trylle deg bra. Du må ha en henvisning til psykolog OG viktigst av alt så må du gjerne ha piller. Spesielt om du skal få deg offentlig psykolog. Det beste hadde nok vært en privat psykolig, og en privat lege der du kan få effektive råd og hjelp. Du er tydeligvis veldig deprimert, og da hjelper ofte anti-depressiva. Dette er ikke noe du trenger å gråte for, eller snakke fortrolig med en spesiell lege om. Du bare sier rett ut hvordan det er, og så forlanger du hjelp, og piller. Anonymkode: d2d7c...7ef 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #6 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fastlegen kan ikke magisk trylle deg bra. Du må ha en henvisning til psykolog OG viktigst av alt så må du gjerne ha piller. Spesielt om du skal få deg offentlig psykolog. Det beste hadde nok vært en privat psykolig, og en privat lege der du kan få effektive råd og hjelp. Du er tydeligvis veldig deprimert, og da hjelper ofte anti-depressiva. Dette er ikke noe du trenger å gråte for, eller snakke fortrolig med en spesiell lege om. Du bare sier rett ut hvordan det er, og så forlanger du hjelp, og piller. Anonymkode: d2d7c...7ef Er veldig klar over at fastlegen min ikke kan trylle meg bedre, tror jeg er mere hos legen i løpet av 1 år enn folk flest er et helt liv. Jobben må jeg gjøre selv. Er en grunn til at jeg helst vil til fastlegen min, å ikke noe andre fordi jeg er en komplisert pasient. Er ikke bare å skrive ut piller til meg dessverre, om du ikke vil gi meg masse bivirkninger eller alvorlig allergireaksjon +++ Har ikke råd til noe privat, har blitt ufør etter år med kroniske sykdommer og flere operasjoner. Går mye i behandling og helsehjelp jeg ikke får dekt fra før av. Hos fastlegen min hadde jeg fått samtaletimer til ting hadde roet seg, pluss behandling for mine fysiske sykdommer som er hovedåren for at psyken min er som den er nå… Å jeg forhåpentligvis hadde fått noe hjelp videre hos DPS. Har tidligere fått avslag siden jeg har greid meg så godt selv, noe jeg har fått høre fra flere innen helsevesenet de siste 20 årene. Skjønner ikke hvordan jeg har kommet så langt helt selv. Anonymkode: ba3fd...8f6 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #7 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei du! Jeg synes ikke du skal vente på fastlegen din. Det eneste de gjør, er å henvise deg videre uansett. Jeg gjorde det selv for en stund siden. Fortalte hvordan jeg hadde det og fikk henvisning. Ikke noe oppfølging i etterkant en gang. Hvis du føler du trenger å snakke med noen, så ikke vent, men be om hjelp. Inntil du får tildelt psykolog, så kan jeg anbefale å finne en podcast eller lignende som omhandler temaer du kjenner deg igjen i. Det har hjulpet meg veldig, faktisk mer enn samtaleterapi gjorde. Har også opplevd det samme som deg. Når andre har åpnet seg om vanskelige ting, har jeg stilt opp. Når jeg åpner opp om at ting er tungt, blir det bare feid bort og vridd over til å handle om dem igjen. Så det gidder jeg ikke lenger. Stor klem til deg! Anonymkode: 11de0...d20 Husk at det ikke er garantert at man får plass på dps,ei heller at evt behandler er psykolog . Anonymkode: 19331...b57
_popcorn_ Skrevet 23. august 2023 #8 Skrevet 23. august 2023 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. _popcorn_, adm
Anbefalte innlegg