Gå til innhold

Mister så mye hår etter endt spiseforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har hatt bulimi i 32 år. De siste tre månedene har jeg gått i terapi og har kastet opp to ganger. Jeg har spart meg for over 400 episoder med oppkast i løpet av denne tiden. 

Jeg har slitt med at håret er tynt i flere år. Ikke bare pga spiseforstyrrelsen men lavt stoffskifte. Tar levaxin mot sistnevnte. 

Nå som jeg har tatt meg i nakken, går i terapi, trener regelmessig og spiser sunt og normalt - da mister jeg mer hår enn noensinne. Trodde effekten av å slutte å kaste opp ville være motsatt. 

Det ramler av i klaser når jeg dusjer. 

Er det et "hamskifte" på gang her? Trodde kroppen min, òg håret, ville sette pris på næringen jeg nå beholder. 

Begynner å bli skikkelig frustrert 😔

Noen som har erfaring med dette? 

Anonymkode: 34bf3...af9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så godt å høre at du har blitt så mye bedre! :hjerte: 

Hva slags mat er det du spiser? Det kan være at du trenger å ta tilskudd av visse ting i tillegg, noen næringsstoffer vil ta tid for kroppen å klare å ta opp. Lavt stoffskifte i tillegg vil jo i seg også kunne gi hårtap.

Det er flere ting som er viktig for håret:

Jod. Spis hvit fisk og egg flere ganger i uken
D vitamin. Fet fisk og egg særlig god kilde, men ofte nødvendig med tilskudd i tillegg. Lurt å ta blodprøve for å sjekke
Omega 3 fettsyrer. Fet fisk, litt valnøtter, f.eks
Sink, hem-jern, biotin, b-12, fra rødt kjøtt

Sånn for å nevne noe. 

Jeg hadde voldsomt hårtap som ble bedre med riktig kost og tilskudd, men det litt tid altså. Nå hadde ikke jeg lavt stoffskifte heller, men så jeg vet ikke hvordan det påvirkes av det jeg nevner. Men verdt å prøve :) 

Anonymkode: 9379e...8da

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...