Gå til innhold

Nå forstår jeg tanken om væpna revolusjon. Jeg er langt fra noen kommunist, men vi har ikke demokrati i Oslo

Majer

Anbefalte innlegg

Boligprisene i Oslo gjør så folk med mindre penger ikke kan bo her. Folk med mye penger stemmer tradisjonelt Høyre. Det er altså ikke lenger et demokrati. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Majer skrev (1 minutt siden):

Boligprisene i Oslo gjør så folk med mindre penger ikke kan bo her. Folk med mye penger stemmer tradisjonelt Høyre. Det er altså ikke lenger et demokrati. 

Hm, det er ikke riktig. Det du mener er at folk med interesse i Oslo, f eks som ønsker å bo i Oslo, som kanskje har jobb i Oslo, men ikke har råd til å bo der, skal ha stemmerett i Oslo.

I lokalpolitikken er Norge delt i kommuner, og vi har stemmerett i den kommunen vi bor i. Vi kan påvirke andre deler av landet i stortingsvalget, men ja, kommunene har et visst selvstyre. 

Hva skal være kriteriene for å stemme i Oslo for de som ikke bor der? Geografisk radius? Jobb i Oslo?

Man kan jo tenke seg at det kan medføre en politikk som er til beste for kommunene rundt, men ikke til byens egne innbyggere. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (6 minutter siden):

Du får trøste deg med at de rike menneskene i Oslo snart ikke har sykepleiere som gidder å pendle til jobb lenger....

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (11 minutter siden):

Tre ting:

1. Det er ikke Høyre som styrer Oslo.

2. Hovedgrunnen til boligprisene handler om rødgrønn politikk, ikke bare i Oslo, men også på regjeringsnivå.

3. Grunnen er ikke ar rød-grønn politikk nødvendigvis ideologisk er gal, men at begge de demokratiske representant -styrene er handlingslammet og gjør ingenting.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyre boliger i Oslo av én eneste grunn. Det er flere som ønsker å bo i Oslo enn det finnes boliger til. Dermed blir konkurransen stor og prisene høye. 

Har man ikke råd, får man flytte et annet sted.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (10 timer siden):

Det er dyre boliger i Oslo av én eneste grunn. Det er flere som ønsker å bo i Oslo enn det finnes boliger til. Dermed blir konkurransen stor og prisene høye. 

Dette er et veldig godt råd til alle som har yrker med lik lønn på landsbasis og som lett kan få seg jobb mange steder. Jeg tenker på sykepleiere, helsefagarbeidere, leger, vernepleiere, lærere og mange andre. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet tilbake til Norge for å bo i Oslo. Måtte bo rett utenfor i steden, fordi jeg ikke hadde råd.

Jeg skal gi det et par år, men dersom jeg enda ikke er i byen, så flytter jeg ut av Norge igjen. Har ikke råd til å bo i dette landet, virker det som. (Det er ikke aktuelt med mindre byer, Oslo er allerede liten.)

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (13 timer siden):

Problemet er at der det er billig å bo, er det heller ikke spesielt mange jobber. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (8 timer siden):

Dette er et veldig godt råd til alle som har yrker med lik lønn på landsbasis og som lett kan få seg jobb mange steder. Jeg tenker på sykepleiere, helsefagarbeidere, leger, vernepleiere, lærere og mange andre. 

Lærere tjener mer i Oslo enn resten av landet. De er et eget forhandlingsområde. Jeg har ikke inntrykk av at Oslo sliter med lærermangel. Det problemet er gjerne større i grisgrendte strøk. De andre yrkene vet jeg for lite om.

Og ja, dette er problematisk. Samtidig er det kun én ting som kan løse det, nemlig å bygge flere boliger.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 timer siden):

Lærere tjener mer i Oslo enn resten av landet. De er et eget forhandlingsområde. Jeg har ikke inntrykk av at Oslo sliter med lærermangel. Det problemet er gjerne større i grisgrendte strøk. De andre yrkene vet jeg for lite om.

Og ja, dette er problematisk. Samtidig er det kun én ting som kan løse det, nemlig å bygge flere boliger.

Tenk deg hvor rik en lærer kan være ute ved en fjord langt utpå landet hvis hen har litt hagebruk, og en liten båt han kan bruke til å fiske middagsmaten. Det beste er om hen har en bekk i tillegg der hen kan bygge et lite vannkraftverk. 

Endret av I Grosny
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (5 timer siden):

Problemet er at der det er billig å bo, er det heller ikke spesielt mange jobber. 

Det henger selvsagt sammen. Samtidig så er pendling en mulighet mange tyr til. Det presser jo prisene rundt Oslo også selvfølgelig. Dog er det vesentlige billigere å bo for eksempel i Grenlandsområdet eller på Sørlandet. Steder hvor det finnes jobber i mange bransjer.

Vi har jo et problem her i Norge med at det bygges for lite hvor folk vil bo, mens andre deler av landet har fraflytting. Så kan man spørre seg om boligbyggingen har stått i stil med befolkningsøkningen og endringene i familiestrukturer vi har hatt de siste tiårene. Oslo har et åpenbart problem, samtidig fremstår behovet nærmest umettelig. Bygger man enda mer Oslo-regionen bli enda mer dominerende. 

Selv har jeg aldri helt forstått hvorfor folk vil bo der, med mindre det er av mer nødvendighet med tanke på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (4 minutter siden):

Tenk deg hvor rik en lærer kan være ute ved en fjord langt utpå landet hvis hen har litt hagebruk, og en liten båt han bruke til å fiske middagsmaten. Det beste er om hen har en bekk i tillegg der hen kan bygge et lite vannkraftverk. 

Hadde jeg ikke hatt familie i sentrale strøk og en samboer som ikke vil ut av området, hadde jeg lett flyttet mer usentralt selv. Lærerlønna rekker mye lenger andre steder enn der jeg bor nå, hvor prisene også er høye på grunn av press. Samtidig er verdien på boligen vår trygg fordi den ligger i attraktivt område, selv om vi betalte mye mer for den enn hva den ville kostet et lite stykke lenger ut på landet.

Endret av Example
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Majer said:

Problemet løses lett om man bare flytter noen tusen "funksjoner stillinger"(papirflyttere som meg) ut av oslo, Mye kan lett flyttes både kort og langt ut av Oslo uten at kvaliteten forringes. 

og BTW, det har vel ikke vært borgerlig styre verken i Oslo eller Norge på noen år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må åpnes for å bygge mer boligblokker i Oslo, og enda mer i høyden enn det som har vært vanlig tidligere. Ser ingen annen løsning med tanke på presset med folk som på forståelig hvis søker seg hit, og de som er født her og vil ut på markedet. Her ligger norge langt bak andre land. Er både politikere og innbyggere som ønsker både å være storby samtidig som de vil ha småby arkitektur.

Endret av ruffen29
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest In absentia
Majer skrev (20 timer siden):

Boligprisene styres ikke av bystyret. Det styres av markedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (19 timer siden):

Er så fin den avslutningen der, blir stas når der bare blir rike igjen, og de rike lurer på hvorfor ingen HAR RÅD til og stelle dem om dem blir syke, undervise barna deres på skolen, passe på dem i barnehagen, vaske kontorene og hjemmene deres osv. 

selv om hi er ganske tullete, og boligpriser styres først og fremst av markedet , er det også poltikk. .det « flytt et annet sted» som vi osloborgere som tilhører arbeiderklassen og har vært her i byen vår i 4-5 generasjoner har fått slengt etter oss de siste årene, blir det spennende og se utviklingen av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (8 minutter siden):

Boligprisene styres ikke av bystyret. Det styres av markedet. 

Det er allikevel mulig og bygge mer, og få satt i stand boliger som står tomme. Det er litt mer sammensatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis utviklingen fortsetter er det mulig innlegget ditt gir mening om 100 år. Siden du skriver « her», regner jeg med at du fortsatt bor i Oslo, fortsatt skal stemme i Oslo, og vet hvem som styrer nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...