Gå til innhold

Hvor lenge tillater du at fryste matvarer kan ligge i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns 1 time går helt fint. Men hva med 2+timer?

Anonymkode: f4947...2d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I sommervarmen er en time lenge. Tiden det tar å kjøre hjem er tiden det bør ta, mat handles sist. 

Anonymkode: cfc03...0ad

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer an på noen faktorer. F.eks. utetemperaturen, temperaturen inne i bilen, om det er sol eller ikke, hva slags matvarer det er, hvor mange kjøleelementer som ligger sammen med de osv osv

Så de kan ligge i mange timer - om forholdene ligger til rette for det.

Anonymkode: 48840...b63

• Liker 3
Skrevet

Varer som skal oppbevares kjølig legges i en kjølepose.. I enkelte tilfeller egen kjøleboks på lengre turer. 

Anonymkode: 65d4b...4c4

Skrevet

På sommeren lar jeg det aldri ligge lengre enn bilturen hjem.

På vinteren kommer det an på hva jeg har kjøpt (og temperatur), men opptil 1 time.

Handler svært sjeldent frysevarer utenom på vei hjem.

Skrevet

Kjører alltid rett hjem med varer som skal i fryser. Så under en time.

Anonymkode: be84e...e67

• Liker 1
Skrevet

Skal jeg ha det i bilen mer enn en (kort) kjøretur hjem, har jeg det i en kjølebag. Feks når vi skal ha med mat til hytta.

Temperatur ute og i bilen spiller selvsagt en rolle.

Og så er jeg enda mer forsiktig med mat som lettere kan bli dårlig (som sjømat), enn med feks fryste brødvarer.

Skrevet

Fryse- og kjølevarer er det siste jeg putter i handlevogna og det første jeg legger på plass når jeg kommer hjem. Har ca 35 minutter å kjøre (hvis jeg treffer akkurat på ferga).

Anonymkode: b00ca...305

Skrevet

Så lang tid det tar å kjøre hjem.

Kjøper aldri frysevarer hvis jeg skal noe mer etterpå.

Anonymkode: 78735...031

Skrevet

Så kort tid som overhodet mulig tenker jeg er svaret. Alt kommer jo an på situasjonen. Hvis jeg skal i flere butikker tar jeg alltid mat sist slik at jeg da bare skal rett hjem og alt blir lagt i kjøleskap og fryser innen få minutter. Handler man frysevarer i Sverige må man jo bare akseptere at de blir liggende i bilen lenger enn det som er optimalt, men man velger ikke bevisst å kjøre til tre andre butikker eller stikke på café etter å ha vært på butikken og handle fryste matvarer. 

Skrevet

Ikke lenger enn kjøreturen fra butikken og hjem. 

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns 1 time går helt fint. Men hva med 2+timer?

Anonymkode: f4947...2d0

Fra butikken, ja, men jeg har flere ganger kjørt 12-timers turer med 100 kg frosset kjøtt i bilen. Men da er de dypfrosset, og deretter innpakket i avispapir, plassert i myk kjølebag med kjøle-elementer, og deretter pakket i det kjøligste stedet i bilen, og pakket godt inn under og bak annen bagasje og klær. Da er det fortsatt frosset når jeg kommer hjem, og kan legge maten rett i fryseren.

Anonymkode: 3361f...ef4

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...