Gå til innhold

Keisersnitt VS vaginal fødsel etter 1 tidligere ks  

20 stemmer

1. 1. Hva ville du valgt (om du hadde keisersnitt på første fødsel)

• Keisersnitt
      10
    • Vaginal fødsel
      10

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: f9aba...46f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

?

Anonymkode: f9aba...46f

Får du velge da? Jeg får ikke noe valg og jeg hadde Ks på nr en

Anonymkode: cafe9...7b1

Skrevet

Kommer an på hvorfor det ble keisersnitt første gang og om det er sannsynlig at det vil gjenta seg.

Jeg hadde planlagt KS første gang på grunn av seteleie i tillegg til en annen risikofaktor (som i seg selv øker sjansen for at det kunne bli haste-ks). Den risikofaktoren vil jeg ha ved neste svangerskap også. Hvis det blir hodeleie neste gang, kommer jeg til å gå for vaginal fødsel. Hvis det blir seteleie, blir det keisersnitt.

Anonymkode: 3b423...874

Skrevet

Jeg var veldig positivt overrasket over ks første fødsel. Ingen smerter og rask helbredelsetid. Var i normal form en ukes tid etterpå. 

Men ville valgt vaginal, rett og slett fordi jeg vil prøve det også. 

Anonymkode: f4328...630

Skrevet

Kommer an på årsaken til det første keisersnittet. 
Jeg endte med keisersnitt pga en misdannelse i bekkenet (som jeg ikke visste om da første skulle bli født = akutt keisersnitt). Da er keisersnitt ved barn nummer to en nobrainer… Og ikke noe å tenke på. 

Anonymkode: d9ea8...576

Skrevet

jeg er 30 uker på vei, og hadde KS med mitt første barn. Endte med KS da pga komplikasjoner, nå viser det seg at de samme kommplisjonene oppstår og har fått beskjed om at det blir planlagt KS denne gangen. I grunn lettet, har gått å tenkt mye på hvordan fødsel vil bli, så godt å vite at sykehuset har en plan og er forberedt.

Skrevet

Hadde ks med første, og kommer virkelig aldri noen gang til å velge det frivillig. Var grusomt. De vaginale fødslene etterpå (3 stk) har vært en walk in the park i forhold. Helt fantastiske. Risikoene ved ks er jo også større for både mor og barn. 

Anonymkode: 23361...1c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde ks med første, og kommer virkelig aldri noen gang til å velge det frivillig. Var grusomt. De vaginale fødslene etterpå (3 stk) har vært en walk in the park i forhold. Helt fantastiske. Risikoene ved ks er jo også større for både mor og barn. 

For mor. Ikke for barn. For barn er det tryggere. Men det er en annen sak

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fint for deg. For andre er det kanskje ikke likt, det spørs hva man opplever av komplikasjoner. Ikke så gøy med fødselsskader. 

Anonymkode: bbd0d...cd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For mor. Ikke for barn. For barn er det tryggere. Men det er en annen sak

Det gjelder vel egentlig kun ikke planlagt ks hvor barnet rekker å komme ganske langt ned i fødekanalen. Ved planlagt ks rekker de ikke det og må oftere ha pustehjelp og kommer med lav apgar score.  

Anonymkode: 3e204...bee

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det gjelder vel egentlig kun ikke planlagt ks hvor barnet rekker å komme ganske langt ned i fødekanalen. Ved planlagt ks rekker de ikke det og må oftere ha pustehjelp og kommer med lav apgar score.  

Det er motsatt. Grunnen til at statistikken er dårlig på barn på Ks er jo fordi det ofte gjøres akutt og da er barnet allerede stresset. I tillegg gjøres det ofte av grunner som tilsier problemer med barnet. Feks at det ike vokser som det skal. Planlagte Ks ee tryggere for barn en vaginal fødsel. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For meg var det totalt omvendt.

KS med første, vaginal med andre. Selv om den vaginale gikk problemfritt var det grusomt og KS var en walk in the park i forhold. Valgte KS da tredje man kom.

Anonymkode: 55823...1d6

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kilde? For friske kvinner med antatt friskt barn vet jeg kun om én studie fra Norge - og barna hadde høyere apgarscore ved planlagt keisersnitt. Den studien viste helt klart at planlagt keisersnitt er best for barnet. 

Relevant tabell: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4988032/table/Tab4/?report=objectonly

Studien: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4988032/

Dette er også i tråd med hva man finner internasjonalt. Ks er best for baby. I alle tilfeller, men spesielt når ts har et keisersnitt fra før. Faren ved keisersnitt er for mor og senere graviditeter. 

Anonymkode: b2ea6...fce

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...