AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Skrevet 22. august 2023 Hei! Er det noen jurister her som kan hjelpe med noe jeg ikke finner svar på nettet om? Saken er denne: Jeg føler mannen min og jeg ikke vil holde sammen for alltid. Vi har en enebolig vi eier sammen og som vil deles likt. Gjeld vil deles likt. Viner gift. Men: Jeg fikk forskudd på arv av foreldrene mine på 2 milioner, samtidig som jeg solgte aksjer på 1 million. Aksjene har jeg hatt siden jeg var liten og kan klart føres tilbake til før ekteskapets inngåelse. Vi kjøpte en hytte for disse pengene. Vil hytta klart skjevdeles og havne hos meg? Jeg vet gaver/forskudd på arv skal skjevdeles til min fordel, men vil min mann ha krav på 50% av aksjesalget? Anonymkode: a2e73...d55
Gjest theTitanic Skrevet 22. august 2023 #2 Skrevet 22. august 2023 Jeg antar at så lwnge du har papirer/bevis på at hytta er kjøpt med aksjepengene så er den din. - med unntak av verdiøkningen som har skjedd ila ekteskapet, evnt arbeid og oppussing han har bidratt med. Tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #3 Skrevet 22. august 2023 Advokat. Her vil du få mange ulike svar. Anonymkode: 48333...b39
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 Er usikker på aksjesalget siden du har hatt aksjene siden du var liten. Men sparing i aksjer og fond under ekteskapet skal deles likt. Anonymkode: cd994...0d3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er usikker på aksjesalget siden du har hatt aksjene siden du var liten. Men sparing i aksjer og fond under ekteskapet skal deles likt. Anonymkode: cd994...0d3 Kan hun bevise at aksjene var hennes før ekteskap, er den delen også hennes. Ting som er oppspart under ekteskapet, blir nok ansett som felles. Men advokat, ja, skaff deg det TS. Ikke for å krangle, men for å få det du rettmessig har krav på. Anonymkode: 72b21...9db
Fremmed fugl Skrevet 24. august 2023 #6 Skrevet 24. august 2023 Er ikke advokat, og hadde jeg vært advokat med dette som fagfelt så hadde jeg ikke vært dum nok til å gjøre noe som reduserte sannsynlighet for at dere skal bruke advokater og med det overføre midler fra det som skal deles til advokatene. Men tror at jeg skjønner nok for å si at du ikke kommer med nok informasjon til å si hva dere kommer ende opp med ved et skifte. Du skriver ingenting om hva mannen din hadde med inn i boet. Eller hvor lenge dere har vært gift, eller hvordan deres totale økonomiske situasjon er, eller holdninger og verdier hos dere, eller hva som vil være årsaken til samlivsbruddet, eller... Du og din mann bør vel snakke sammen da utgangspunktet er avtalefrihet og at man ikke blander inn domstolene. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #7 Skrevet 24. august 2023 Hvis du kan bevise at du hadde med aksjene inn i ekteskapet skal dette skjevdeles, det samme gjelder forskudd på arv, men hytta er begge sin selv om dine penger ble brukt til å kjøpe den så selv om du kan kreve å få verdiene du hadde med deg inn i ekteskapet kan du ikke kreve å få selve hytta. Dette må dere bli enige om og hvis han er interessert i hytta kan det være fordelingen blir annerledes enn du har sett for deg. Han har dessuten krav på sin del av verdiøkningen på hytta. Anonymkode: a368c...b49 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå