Gå til innhold

For høye hormon verdier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk mine mistanker bekreftet hos legen forleden dag, jeg har for høye hormon verdier, spesielt av ett manlig hormon. Ikke stilig :tristbla: Hun sa at det var nok med på å gjøre at jeg har slitt med å komme ned i vekt osv. Jeg spurte om jeg får noe for det og hun sa at de pleier ikke å behandle det. Hallo, er det normalt??

Hun ene slankevenninnen min sa at hun hadde for mye av ett mannlig hormon og hun fikk noe for det. Hvorfor får ikke jeg det??

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du kan ha noe å hente i å bli flinkere til å kommunisere med legen din.

Skrevet
PCOS?

Yes, dette er PCOS (policystisk ovariesyndrom). Har det selv. Hormonverdiene kan normalisere seg om man klarer å gå ned i vekt + er flink til å mosjsonere. Tilstanden medfører også insulinresistens eller minsket følsomhet for insulin så du kan ha mye å hente på en kostholdsendring. Søk på nettet, er mye info om PCOS der ute!

Forresten, jeg fikk heller ikke behandling, men vet at mange gjør det. En behandling kan også gjøre det lettere å gå ned i vekt. Ble aldri ordentlig overvektig selv, nærmet meg 80 kilo på det meste. Nå veier jeg rundt 60 og hormonene har stabilisert seg.

Det mannlige hormonet det er snakk om er forresten testo, så da har man ihvertfall god sexdrift om ikke annet...

Skrevet

Den beste 'behandlingen' er å gå ned i vekt.

Skrevet
Den beste 'behandlingen' er å gå ned i vekt.

Yes, men dessverre er det enda vanskeligere for oss PCOS'ere å gå ned i vekt enn for andre. Dette grunnet den medfølgende insulinresiostensen. Å holde blodsukkeret stabilt er enda viktigere for oss enn for andre, siden insulinnivåene i blodet blir skyhøye fordi kroppen ikke reagerer som den skal på dette hormonet. Og insulin i store mengder i blodet trigger fettinnlagringen i kroppen til de grader...

Klarte å gå ned uten de store anstrengelsene selv, men så har jeg veldig gode kunnskaper om kosthold i utgangspunktet så det ble enkelt å holde nede nivået av karbohydtrater i kosten uten å behøve å spise kjedelig mat.

Insulinresistensen kommer tilbake som et skudd om kostholdet sklir ut et par uker da. Har kost meg vel mye i jula og vips så samler kiloene seg . Gjerne rundt midjen, som det oftest gjør for oss PCO'ere.

Nei, kostholdsendringene må nok gjøres for resten av livet... Har hørt at medikamentell behandling av PCOS (det er da insulinresistensen man behandler om jeg har forstått det riktig) gjør det lettere å gå ned i vekt, så det kan jo være en løsning.

Lykke til uansett hva du gjør! :)

Skrevet

Noen leger tilbyr bare behandling til de som prøver å få barn. De med PCOS har nesten alltid problemer med å bli gravid pga uteblivende eggløsning.

Skrevet

Ellers er p-piller et alternativ. De løser ikke problemene, men dekker over de (stabile sykluser, ingen eller færre cyster). Virkningen varer så lenge man tar pillene.

Skrevet

Takk for svar.... ikke så mye å gjøre egentlig da. buhu :grine:

Skrevet

Enten går du til den legen du allerede har og forlanger ordentlig informasjon og behandling, eller så bytter du lege.

Er det PCO/PCOS du har så er, om jeg ikke husker helt feil, metformin ofte brukt for å gjøre det lettere å gå ned i vekt.

Skrevet
Enten går du til den legen du allerede har og forlanger ordentlig informasjon og behandling, eller så bytter du lege.

Er det PCO/PCOS du har så er, om jeg ikke husker helt feil, metformin ofte brukt for å gjøre det lettere å gå ned i vekt.

Legen min sa egentlig ikke så mye om pcos, hun bare ga meg en link til en side jeg kunne sjekke ut. Jeg spurte jo flere ganger om jeg ikke skulle få noe for det siden mine prøver var unormalt høye i forhold til normalen. Åhh, jeg blir så irritert! Jeg har helst lyst til å bare kutte ut treningen helt for det hjelper jo ikke :sur::grine: men jeg kan jo egentlig ikke gjøre det heller. :tristbla:

Er det ikke bare de med diabetes som kan få den medisinen? Jeg sjekket litt på metformin og fikk bare opp at diabetikere går på den... :sjenert:

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Metformin er egentlig en medisin for diabetikere, men blir mer og mer vanlig i bruk også mot PCOS. I de fleste andre vestlige land har de gitt den til PCOS-pasienter i årevis...

Jeg har gått på det siden begynnelsen av august, og har gått ned over 10 kg uten å gjøre noe annerledes enn jeg gjorde før.

Skrevet
Takk for svar.... ikke så mye å gjøre egentlig da. buhu  :grine:

Det er masse du kan gjoere selv. Det fins masse litteratur om pcos, mest paa engelsk, hvor det er mye aa hente. Gjoer et soek paa Amazon.com! Eller let paa Bokkilden.no.

Lykke til!

Skrevet
Takk for svar.... ikke så mye å gjøre egentlig da. buhu  :grine:

Her får du masse gode råd om kostholdsendringer m.m. som kan regulere hormonene tilbake til det normale, pluss at det finnes masse info både på nettet og ellers, og så svarer du slik! :overrasket:

Leser du ikke svarene du får?

Skrevet (endret)
Her får du masse gode råd om kostholdsendringer m.m. som kan regulere hormonene tilbake til det normale, pluss at det finnes masse info både på nettet og ellers, og så svarer du slik!  :overrasket:

Leser du ikke svarene du får?

Hvis du hadde lest tråden skikkelig, så hadde du sett at det ikke var så mye råd før jeg skrev det der.

Dessuten har jeg lest masse på nettet osv.

Så det er nok du som er frekk!!!!

Og jeg har også fått gode svar etter jeg skrev at det ikke var så mye å gjøre, !!! :frustrert:

Endret av Remyline
Skrevet
Det er masse du kan gjoere selv. Det fins masse litteratur om pcos, mest paa engelsk, hvor det er mye aa hente. Gjoer et soek paa Amazon.com! Eller let paa Bokkilden.no.

Lykke til!

Takk! Fikk selv vite det for 3 dager siden, så har ikke fått satt meg så mye inn i det enda. :)

Skrevet (endret)
Hvis du hadde lest tråden skikkelig, så hadde du sett at det ikke var så mye råd før jeg skrev det der.

Dessuten har jeg lest masse på nettet osv.

Så det er nok du som er frekk!!!!

Og jeg har også fått gode svar etter jeg skrev at det ikke var så mye å gjøre, !!!  :frustrert:

jeg siktet faktisk til et par svar du hadde fått FØR du svarte dette... En som skrev at du kunne normalisere hormonene ved å legge om kosten. Og så sier du at det ikke er noe å gjøre! :overrasket: Det er å ignorere svar...

Men etter ordelggingen din i svarte til meg å dømme kan du umulig være mer enn 14 år, så I rest my case... :roll:

Endret av Remyline
Skrevet
jeg siktet faktisk til et par svar du hadde fått FØR du svarte dette... En som skrev at du kunne normalisere hormonene ved å legge om kosten. Og så sier du at det ikke er noe å gjøre!  :overrasket:  Det er å ignorere svar...

Men etter ordelggingen din i svarte til meg å dømme kan du umulig være mer enn 14 år, så I rest my case...  :roll:

Jeg gidder ikke engang å kommentere det du sier. Spar meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...