Gå til innhold

Ny kroppstemperatur, konstant varm, lett for å bli svett, brått iskald

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 31 år, normalvektig, passe aktiv. I det siste så er jeg varm når andre fryser, jeg svetter så det renner av litt bevegelse Når kvelden kommer så har jeg et par timer der jeg fryser, skikkelig iskald på føtter og alt. Etter litt hvile så begynner jeg å svette igjen.

Er dette noe jeg burde gå til legen med? 

Anonymkode: 6d74d...125

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekke stoffskiftet?

Anonymkode: c4e71...af4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sjekke stoffskiftet?

Anonymkode: c4e71...af4

Fastlegen sjekket det i fjor av andre årsaker. Fant ingenting da. Har slitt med smerter i kroppen som de heller ikke finner noen grunn til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er en kvinne på 31 år, normalvektig, passe aktiv. I det siste så er jeg varm når andre fryser, jeg svetter så det renner av litt bevegelse Når kvelden kommer så har jeg et par timer der jeg fryser, skikkelig iskald på føtter og alt. Etter litt hvile så begynner jeg å svette igjen.

Er dette noe jeg burde gå til legen med? 

Stoffskiftet? Tidlig overgangsalder? Andre symptomer? 

Anonymkode: 6f4c7...2fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stoffskiftet? Tidlig overgangsalder? Andre symptomer? 

Sliter med magen og får ikke mensen. 

Skrevet

Si gjerne fra dersom de har noen fornuftige forslag.. Har mye av det samme, + sliten, vondter etc. Er i full jobb altså, så ikke verre enn det - men nok til at jeg er ganske tom for energi etterpå. Sjekket stoffskifte / /diabetes / nyrer og lever / hormoner / vitaminer etc med jevne mellomrom - finner ingenting. Litt lave d-vitamin er det eneste… Legen tror det er hverdagsstress, så jeg vurderer å kutte ut hverdagene - og kun leve feriemodus - skal bare kjapt vinne i Lotto først 😂😂😇 

Anonymkode: 642d7...1bb

• Liker 2
Skrevet

Ville absolutt ha sjekket det. Du er jo normalt sett for ung til at det kan være overgangsalder, så da er det mest sannsynlig en betennelse i kroppen.

Selv hadde jeg voldsomme svettetokter når jeg hadde kreft, det er jo også en form for 'betennelse' som kroppen jobber for å få bukt med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Si gjerne fra dersom de har noen fornuftige forslag.. Har mye av det samme, + sliten, vondter etc. Er i full jobb altså, så ikke verre enn det - men nok til at jeg er ganske tom for energi etterpå. Sjekket stoffskifte / /diabetes / nyrer og lever / hormoner / vitaminer etc med jevne mellomrom - finner ingenting. Litt lave d-vitamin er det eneste… Legen tror det er hverdagsstress, så jeg vurderer å kutte ut hverdagene - og kun leve feriemodus - skal bare kjapt vinne i Lotto først 😂😂😇 

😂 ja hvem kunne ikke tenkt seg å vunnet noen millioner i lotto så en kun jobbet når og om en ønsket 😊

Håper de finner løsningen på hva som feiler kroppen 🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sliter med magen og får ikke mensen. 

Hvordan da? Diaré? Forstoppelse? Smerter? Om det er smerter, kan du ha edometriose eller pcos? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Fastlegen sjekket det i fjor av andre årsaker. Fant ingenting da. Har slitt med smerter i kroppen som de heller ikke finner noen grunn til.

Sjekket de d-vitamin? Jeg slet voldsomt med nattesvette og regulering av kroppstemp  (var også varm og kald om hverandre) som ble helt borte da jeg fikk opp d-vitaminnivåene til over 80 nmol. Dvs svettingen forsvant. I tillegg regnet vi ut at jeg fikk i meg for lite jod i kosten, så jeg begynte å spise mer hvit fisk regelmessig. Tok i tillegg litt tilskudd i en periode.. Dette hjap med at jeg frøys. Det tar litt tid å fylle lagrene, så resultatene kom ikke på 1-2-3. 

Jeg anser egentlig problemet som løst etter jeg fikk orden på disse to tingene, føler at ting har vært stabilt veldig lenge nå. https://www.menopausecentre.com.au/information-centre/articles/vitamin-d-sunshine-hormone/#:~:text=Vitamin D offers an amazing,for improved moods and motivation.

https://www.anses.fr/en/content/iodine#:~:text=Iodine is essential for the,energy expenditure and protein synthesis.

Problemene oppstod rundt 35 års alder hvis jeg ikke husker feil, og varte i flere år. 

Anonymkode: 94b81...7e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva var "litt lavt d-vitamin"? Jeg fikk også beskjed om "litt" lavt, men etter hva jeg senere lærte så var det en vesentlig mangel. Jeg har ligget jevnt på 100 nmol, stor betydning for vondter og utmattelse, samt kroppstemperatur (og generell helse).
Ligger man lavt så gir det dårlig opptak av kalsium, så jeg tok en kur med det også (til tross for normale blodprøver, har skjønt det ikke er så lett å påvise mangel på dette per blod). 

anbefaling-more.png.024ddc270fa6e90c0d9024be97a60c33.png

Skrevet
Mt3 skrev (1 time siden):

Ville absolutt ha sjekket det. Du er jo normalt sett for ung til at det kan være overgangsalder, så da er det mest sannsynlig en betennelse i kroppen.

Selv hadde jeg voldsomme svettetokter når jeg hadde kreft, det er jo også en form for 'betennelse' som kroppen jobber for å få bukt med.

Jeg hadde lav crp sist jeg var hos legen, 5. Da hadde dette pågått i noen mnd og jeg fikk endelig ordna meg time. Har det slik ennå, så syns det er rart at det ikke gir noe utslag på prøver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva var "litt lavt d-vitamin"? Jeg fikk også beskjed om "litt" lavt, men etter hva jeg senere lærte så var det en vesentlig mangel. Jeg har ligget jevnt på 100 nmol, stor betydning for vondter og utmattelse, samt kroppstemperatur (og generell helse).
Ligger man lavt så gir det dårlig opptak av kalsium, så jeg tok en kur med det også (til tross for normale blodprøver, har skjønt det ikke er så lett å påvise mangel på dette per blod). 

anbefaling-more.png.024ddc270fa6e90c0d9024be97a60c33.png

Jeg ligger på normalen på D vitamin, hadde det som mangel i vinter og har tatt tilskudd siden. Nå har det vært helt fint selv om smerter i kroppen og alt annet er det samme.

Skrevet

Regner med du har sjekket ut at det ikke er tidlig overgangsalder, siden alle symptomer er det samme som ved overgangsalderen?

Anonymkode: 30638...099

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lupus og fibromyalgi. Er slik jeg har det.

Anonymkode: 5a4b9...cff

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Regner med du har sjekket ut at det ikke er tidlig overgangsalder, siden alle symptomer er det samme som ved overgangsalderen?

Har ikke sjekket det, legen min syns det var tullete. 

Skrevet

Jeg har lupus og fibromyalgi. Er slik jeg har det.

Anonymkode: 5a4b9...cff

Det er mye fibromyalgi i familien min, men jeg har ikke fått noen diagnose ennå. Føler det er noe man setter når man ikke finner noe annet. Og om man har plager etter den diagnosen får man lite hjelp for alt henges på den. Så det er ingen diagnose jeg ønsker å få heller, men flere rundt meg mener at jeg har det. Med alt dette og at jeg sliter med energi selv når kosthold og vitaminer er på plass. 

Skrevet

Prematur menopause vil jeg tro

Anonymkode: cd556...7bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Prematur menopause vil jeg tro

Anonymkode: cd556...7bb

Folk er for snare med å konkludere om at det må ha med menopause å gjøre, det er så typisk hver gang kvinner snakker om uregelmessig kroppstemperatur og svette mye. Jeg ble helt kvitt slike symptomer kun ved å få opp d vitamin nivået og få i meg jod fra fisk og egg ofte. Jeg hadde så mye nattesvette at jeg måtte skifte på sengen stort sett hver dag. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Iallefall veldig likt slik jeg hadde det.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har ikke sjekket det, legen min syns det var tullete. 

Det er ikke tullete men fastlegene kan veldig lite om overgangsplager, gynekologen er den som kan dette.

Folk er for snare med å konkludere om at det må ha med menopause å gjøre, det er så typisk hver gang kvinner snakker om uregelmessig kroppstemperatur og svette mye. Jeg ble helt kvitt slike symptomer kun ved å få opp d vitamin nivået og få i meg jod fra fisk og egg ofte. Jeg hadde så mye nattesvette at jeg måtte skifte på sengen stort sett hver dag. 

Må jo ikke være det men det er en enkel ting å sjekke ut før man begynner med kosthold og tilskudd  noe som kan ta lang tid før man ser virkningen av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...