Gå til innhold

Rehabiliteringsopphold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått rehabilitering tilbud om 1 måned og grue gleder meg. Kort fortalt er jeg då dårlig at jeg ikke makter noe( ME). Burde jeg presse meg selv eller høre på kroppen under oppholdet og opplegget?

Anonymkode: 52b29...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst bør du jo snakke med, høre på og jobbe sammen med de som skal hjelpe deg der - det er derfor både du og de er der. Jeg gikk på noen smeller da jeg var på rehabilitering, både fordi jeg ville litt mye og fordi det var vanskelig å se egne grenser og ta kroppens signaler i nye omgivelser - det var i og for seg lærerikt, men ikke noe de oppfordret til...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (4 minutter siden):

Først og fremst bør du jo snakke med, høre på og jobbe sammen med de som skal hjelpe deg der - det er derfor både du og de er der. Jeg gikk på noen smeller da jeg var på rehabilitering, både fordi jeg ville litt mye og fordi det var vanskelig å se egne grenser og ta kroppens signaler i nye omgivelser - det var i og for seg lærerikt, men ikke noe de oppfordret til...

Klart det, men det skal være mye aktivitet, klatring, turer, kurs og etc. slik formen min er må jeg presse meg hvis jeg skal kunne følge planen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har fått rehabilitering tilbud om 1 måned og grue gleder meg. Kort fortalt er jeg då dårlig at jeg ikke makter noe( ME). Burde jeg presse meg selv eller høre på kroppen under oppholdet og opplegget?

Hvilket senter skal du på?

har vært på fler og har kanskje noen tips 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er dette? 

Anonymkode: 59f9b...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det, men det skal være mye aktivitet, klatring, turer, kurs og etc. slik formen min er må jeg presse meg hvis jeg skal kunne følge planen. 

Om rehabiliteringen gjelder ME høres det merkelig ut med så mye aktivitet. Der vil jo medføre PEM før du vet ordet av det også er du sengeliggende.

Du må huske at som regel er svært lite av aktivitetene obligatoriske, men et tilbud for de som ønsker det. Om du har behov for de samtalene som er med spesialister og mer fokus på hvile og kanskje litt medisinsk yoga/avspenning og lignende, så må du formidle dette ved ankomstsamtale. Gjør heller for lite enn for mye i starten og kjenn etter hva kroppen sier deg.

Anonymkode: 72cef...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ME og har vært på rehabiliteringsopphold. Hadde en veldig god opplevelse. Ja, det var mange aktiviteter, men det var tilpasset ME-syke. Med det mener jeg lav intensitet og kort varighet. De som jobba der fortalte oss hver dag at vi selv måtte vurdere hva vi klarte å være med på, og at vi aldri skulle presse oss. Vi hadde mye pauser og god tid til å hvile. Det var alltid mulighet til å avbryte en aktivitet hvis det ble for mye. Det eneste de forventa var at vi ga beskjed om vi ikke dukka opp. Det var ingen i gruppa mi som klarte å være med på alt, og det var det full forståelse for.

Det vanskeligste var egentlig å begrense seg, for det var så mye man hadde lyst til å være med på. Når man er der, er det jo og ting man slipper som man kanskje må bruke energi på hjemme. Som matlaging, handling og husarbeid. Da har man kanskje litt mer krefter til andre ting.

Men hvis du er så dårlig at du ikke klarer noen ting, er det kanske ikke rett for deg. Senteret jeg var på ringte meg da de hadde fått henvisninga for å høre hva jeg klarer i hverdagen. Var man for dårlig, fikk man ikke komme dit. De er ikke interessert i at folk skal bli sykere av rehabiliteringsoppholdet.

Anonymkode: b5756...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ganske meningsløst å dra på rehab når man er så dårlig av ME at man ikke har særlig funksjon. Ett opphold vil garantert gjøre deg verre noe som kanskje ikke gjør så mye for en med mild grad i lengden , men ligger du på moderat/alvorlig er det ikke å anbefale man kan bli satt langt tilbake fysisk. Om du må noe pga nav så foreslå digitalt mestringskurs i steden -mindre belastende og du kan følge med fra sengen om du vil. Da lærer du teorien du allikevel vil lære på rehab -uten at du behøver belaste kroppen fysisk utover det du gjør hjemme allikevel.  

Anonymkode: 76c7d...04f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør søke deg til ME opphold på Hauglandssenteret på vestlandet, kjenner et par som har vært der og de er veldig fornøyd 

Anonymkode: 7681c...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags rehabilitering skal du på? Er det for folk med ME? Du bør ikke delta på en arbeidsrettetrehabilitering hvis du har veldig lavt funksjonsnivå, da vil du få lite utbytte av det. Hva mener fastlegen?

Anonymkode: 6f9cb...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...