Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og samboer er begge i midten av 20-årene, har fast jobb og gleder oss til livet og fremtiden sammen. Vi gleder oss begge til å stifte familie, men tenker det kan vente et par år til. Jeg går ikke på prevensjon, og jeg følger kun syklusen min på Flo-appen for å "passe på".

Jeg føler på at samboer stoler blindt på at siden jeg har oversikt over syklus, er det dermed sagt at graviditet er å utelukke. For min del hadde det ikke vært krise å bli gravid nå, men føler likevel jeg må unngå det for å ikke overkjøre samboer. Det skal sies at han ikke tar noe forholdsregler selv for å unngå at vi blir gravide.

Er det mitt ansvar å opplyse om at graviditet kan oppstå selv om man følger en app? 

Anonymkode: bad57...e84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo informere han, så kan han selv velge om det er krise med barn nå eller ikke., og da må han isåfall bruke prevensjon og ikke hyle om abort.

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye han kan om kvinnekroppen..? I min tid var det allmenn kunnskap at «sikre perioder» ikke er sikre, og kun skal benyttes dersom ikke graviditet er krise.. Du kan ha tidlig eggløsning / flere eggløsninger / egget el sæden kan leve lenger enn forventet osv… men i dag vet jeg jammen ikke hva folk vet lenger 😅 Dersom han tror dette er like sikkert som feks p-piller e.l må du nesten si ifra til han ja.. 

Anonymkode: 0c591...bf3

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Det står tydelig i vilkårene til Flo-appen at den ikke er en erstatning for prevensjon…

• Liker 10
Skrevet

Når jeg fikk barn så trodde jeg at  eksen hadde stålkontroll på dette.  Nå er jeg altså pappa. 🤣 Det var helt uplanlagt,men føler ikke at jeg kan legge all skyld på henne heller. Dette er mange år siden og sykluser,eggløsning og ting som dette tenkte jeg aldri på på den tiden. Jeg kjørte bare på og vi kan jo se nå hvordan det går... :P Tror det beste er at dere prater sammen.

• Liker 7
Skrevet

Du kan ha så mykje stålkontroll som mulig, kroppen gjer fortsatt det den vil. Eggløsying kan plutseleg bli forsinka, og så sitt en der. 

Eg ville sagt til samboer at det ikkje er ein spesielt sikker metode, og at om han ønskjer å vere heilt sikker på å unngå graviditet framover så får han ta ansvar. Det var slik eg gjorde det for min samboer (dog meir taktisk ordlagt enn eg gjer her), sa ifrå at eg har ikkje lyst å ta ppiller lenger og no er det hans tur. Ærlig og rett fram. 

Anonymkode: 66d53...921

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor mye han kan om kvinnekroppen..? I min tid var det allmenn kunnskap at «sikre perioder» ikke er sikre, og kun skal benyttes dersom ikke graviditet er krise.. Du kan ha tidlig eggløsning / flere eggløsninger / egget el sæden kan leve lenger enn forventet osv… men i dag vet jeg jammen ikke hva folk vet lenger 😅 Dersom han tror dette er like sikkert som feks p-piller e.l må du nesten si ifra til han ja.. 

Han har sagt han er klar over at "sikre perioder" ikke alltid funker, så han er jo klar over risikoen. 

Skrevet

Bare si det? "Bare så du er klar over det, syklusoversikt gjennom en app er ikke sikker prevensjon". Gjør han ikke noen endringer så er det som å si at han synes det er ok om det skjer.

Anonymkode: ce06c...10f

• Liker 2
Skrevet

Virker som at du vil bli gravid nå, å bruker appen som unnskyldning hvis det skulle skje et "uhell"

Han stoler sikkert på at du har stålkontroll, så det minste du burde gjøre er å snakke med han, så kan han ta et valg om hva han vil. 

Anonymkode: 76df3...f00

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er det mitt ansvar å opplyse om at graviditet kan oppstå selv om man følger en app? 

Mener du han skal laste ned appen og klokke inn første dag menstruasjon, siste dag menstruasjon osv for å ha egen oversikt? 

Anonymkode: d8479...a55

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mener du han skal laste ned appen og klokke inn første dag menstruasjon, siste dag menstruasjon osv for å ha egen oversikt? 

Anonymkode: d8479...a55

Finnes jo muligheter for menn om de ikke vil bli fedre da.

Anonymkode: 74425...bbd

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Virker som at du vil bli gravid nå, å bruker appen som unnskyldning hvis det skulle skje et "uhell"

Han stoler sikkert på at du har stålkontroll, så det minste du burde gjøre er å snakke med han, så kan han ta et valg om hva han vil. 

Men forstår han at det er umulig å ha kontroll uten å gå på prevensjon? Den appen er ikke regnet som erstatning for prevensjon, og det står tydelig oppgitt i brukervilkårene… 

• Liker 5
Skrevet

Nå vet jo ikke vi hvor oppegående samboeren din er, eller hva slags kunnskap han har om sykluser og «sikre perioder», men var jeg deg, ville jeg forsikret meg om at han var klar over at dere benytter en høyst usikker metode, og opplyse om at dersom han vil minimere sannsynligheten for å bli pappa, må han bruke kondom.

Anonymkode: a779d...3d4

• Liker 5
Skrevet

Hva gjør du hvis du blir gravid? Hvis du ikke vil ta abort er det greit at han vet det. Ellers bør man vel gå ut fra at et voksent menneske vet at sikre perioder ikke er den sikreste prevensjonen.

Anonymkode: 7da51...ea9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men forstår han at det er umulig å ha kontroll uten å gå på prevensjon? Den appen er ikke regnet som erstatning for prevensjon, og det står tydelig oppgitt i brukervilkårene… 

Tror du han har lest brukervilkårene på en app som han sannsynligvis ikke har? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du han har lest brukervilkårene på en app som han sannsynligvis ikke har? 

Det er derfor jeg spør😉 Vet han at dette ikke regnes som prevensjon? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Han har sagt han er klar over at "sikre perioder" ikke alltid funker, så han er jo klar over risikoen. 

Men da vet han det jo, jeg skjønner ikke hva mer du skal si til ham? 

Anonymkode: ffeeb...07d

Skrevet

Det kan jo være greit å si at å registrere menstruasjon i en app absolutt ikke er prevensjon. Det som kalles sikre perioder er ikke prevensjon, og det er ikke sikkert i det hele tatt. Hvis han da ikke bryr seg om du blir gravid så får det være hans problem.

Anonymkode: 3d0a7...5db

• Liker 2
Skrevet

Informere, tja det kan hende. Det er jo ikke akkurat en prevensjonsmetode man lærer om på skolen, fordi den ikke er helt sikker. Uansett bør dere snakke om sånt som prevensjon og sex og sånn. Spesielt når du bruker denne metoden. Da må man jo planlegge litt mer enn om du hadde gått på p pille. Kommunikasjon er viktig. Og at dere er enige om ting. 

Anonymkode: 1d6aa...20b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men da vet han det jo, jeg skjønner ikke hva mer du skal si til ham? 

Anonymkode: ffeeb...07d

Jo, men det er jo litt forskjell på om han skjønner at de pr i dag ikke bruker prevensjon - eller om han tenker ingenting er 100 % sikkert, og at det alltid er en viss risiko på lik linje som ved feks p-piller eller kondom… Siden TS i det hele tatt tar det opp mistenker jeg jo det siste… Men igjen, dersom det er slik at de helst vil vente et par år, men evt barn er velkomne når de kommer - så er jo ikke dette noe problem 😊 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...