Gå til innhold

Gratulerer eller til lykke med konfirmasjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: 80bb4...7cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bruke begge. Eller hipp hurra for konfirmanten 

Anonymkode: 0647d...90f

Skrevet

Til lykke med den store dagen!

Anonymkode: 1cc21...27a

Skrevet

Til lykke når ønsket gies på forhånd, gratulerer når konfirmasjonen (selve handlingen) er overstått. På et kort man ikke vet når blir lest er begge deler helt kurant. Ingen blir støtt eller misforstår.

Anonymkode: 64bf7...cbc

Skrevet

Jeg synes "til lykke" høres litt for gammeldags eller "dansk" ut. Du kan fint bruke begge deler. Jeg tror de rette ordene kommer til deg når du skal skrive kortet

Skrevet

Som brukeren over skriver. Til lykke er en gammeldags formulering som stammer fra dansk. Søker man på ordet, får man opp eksempler på bruken. De fem første eksemplene stammer fra Ibsens og Bjørnsons forfatterskap.

Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Som brukeren over skriver. Til lykke er en gammeldags formulering som stammer fra dansk. Søker man på ordet, får man opp eksempler på bruken. De fem første eksemplene stammer fra Ibsens og Bjørnsons forfatterskap.

Er det så farlig om det stammer fra dansk?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, veldig mye gjør det. Men det er ganske gammeldags. Tror ikke så mange konfirmanter bruker det.

Personlig, dersom jeg skulle ha funnet på å bruke til lykke, ville jeg ha brukt det mer i sammenheng til andre enn den det gjelder. For eksempel gratulasjon til konfirmantens foreldre: «til lykke med konfirmanten» .

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Poenget mitt var nå først og fremst at jeg synes "til lykke" er for gammeldags. Formuleringen er dansk, og passer ikke etter min mening. Du kan bruke begge deler likevel, men jeg synes "gratulerer" er betydelig mer passende. 

Skrevet
Brunello skrev (4 timer siden):

Nei, veldig mye gjør det. Men det er ganske gammeldags. Tror ikke så mange konfirmanter bruker det.

Personlig, dersom jeg skulle ha funnet på å bruke til lykke, ville jeg ha brukt det mer i sammenheng til andre enn den det gjelder. For eksempel gratulasjon til konfirmantens foreldre: «til lykke med konfirmanten» .

Nå er jo hele opplegget med konfirmasjon ganske gammeldags og avleggs…

Anonymkode: 1cc21...27a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...