AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Skrevet 22. august 2023 Jeg blir helt oppgitt her, og lurer på hva som er vanlig. Jeg finner tyggis på nattbordet. Ispinner og ispapir, på nattbordet og soveromsgulvet. Klær på soveromsgulvet. Verktøy på badet, på kjøkkenbenken, på spisestuebordet. Klær i stua, slengt over armlener og stolrygger. Møkkete sokker på gulvet borte ved vedovnen i stua, og i gangen, og midt på baderomsgulvet. Brødet ligger konsekvent ved siden av brødboksen. Aldri oppi. Brukte asjetter står oppå benken over oppvaskmaskinen. Ikke inni. Det er ett sekund om å gjøre, tenker jeg, å bare åpne den døra og sette det inn i oppvaskmaskinen istedet. Iblant mangler jeg deler av serviset mitt. Jeg har funnet igjen kopper og tallerkener under stuebordet. Vi har en hylle under bordet, så du ser ikke under den. Under der, gjemt under, på gulvet. Og jeg har funnet igjen kopper og skåler under bordet i kjellerstua også. Og klær ligger selvsagt ikke oppi skittentøyskurven heller. De ligger alle andre steder, på gulvet, i stua, oppå dunken. Men dunken i seg seøv er stort sett alltid tom. Jeg klikker snart. Hva gjør man med sånne menn? Jeg tenker at jeg er sammen med verdens største rotekopp. Hvordan blir enkelte menn sånn? Hva har gått galt? Er det ADHD? Manglende boevne? Eller hva? Og hva gjør man for å få bedring? Skiller seg? Anonymkode: 818ad...d79 8
Raven.Writingdesk Skrevet 22. august 2023 #2 Skrevet 22. august 2023 Slutt å rydd. La det stå. om nødvendig : Påpek at det står der og be han ta det. Men viktigste bud er å ikke rydd det bort. 10 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #3 Skrevet 22. august 2023 Full Ugle skrev (Akkurat nå): Slutt å rydd. La det stå. om nødvendig : Påpek at det står der og be han ta det. Men viktigste bud er å ikke rydd det bort. Har gjort den øvelsen over en flere måneder lang periode. Han brydde seg null. Lever tydeligvis fint i rotet. Det orker ikke jeg. Ts Anonymkode: 818ad...d79 2 3 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #4 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg klikker snart. Hva gjør man med sånne menn? Jeg tenker at jeg er sammen med verdens største rotekopp. Hvordan blir enkelte menn sånn? Hva har gått galt? Er det ADHD? Manglende boevne? Eller hva? Og hva gjør man for å få bedring? Skiller seg? Anonymkode: 818ad...d79 Man slutter å rydde opp etter de. Om han ikke klarer å rydde opp etter seg, må du ta en vurdering om det er en person du fortsatt ønsker å bo sammen med. Jeg driter i 'hvorfor' de blir slik, det hjelper ikke noe i det hele tatt. Det eneste jeg akspeter fra en slik mann er at han sier og faktisk skjerper seg. Anonymkode: d9c4d...903 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #5 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har gjort den øvelsen over en flere måneder lang periode. Han brydde seg null. Lever tydeligvis fint i rotet. Det orker ikke jeg. Ts Anonymkode: 818ad...d79 Da har du tre valg i mine øyne: 1. la det flyte 2. rydde opp etter han 3. forlate han Anonymkode: d9c4d...903 11
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #6 Skrevet 22. august 2023 Min har ADHD og kan sluntre litt på pirkedetaljene men ikke de store greiene du nevner. Feks kan det ligge igjen noen smuler på bord og benker etter måltid, han kan glemme å rense sluket etter oppvasken eller glemme å bytte tørkerull når det er tomt. Søppel, skittentøy, oppvask, ting og tang havner der det skal. Noen ganger skjer det at oppvasken settes i bløt i oppvaskkummen og ikke går hele veien til maskina men det er sjeldent og aldri slik at det står der hele dagen, glemmes det setter han den videre inn i maskina neste gang han går innom kjøkkenet. Jeg tror det har skjedd to ganger på ti år at det har havna en håndduk eller noen sokker på gulvet og ikke rett i skittentøyskurven. Min var forresten både udiagnosert med ADHD for intill få år siden og var rotekopp og ungkar til han var 35 så de kan fint ta seg i nakkeskinnet de voksne også om de vil. Anonymkode: 55381...fab 1
Raven.Writingdesk Skrevet 22. august 2023 #7 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har gjort den øvelsen over en flere måneder lang periode. Han brydde seg null. Lever tydeligvis fint i rotet. Det orker ikke jeg. Ts Anonymkode: 818ad...d79 Da hadde jeg faktisk avslutta forholdet. 9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #8 Skrevet 22. august 2023 Har aldri ryddet opp etter mannen min, det gjør han da selv. Det gjør forresten 3-åringen også, selv om han må minnes på det. Anonymkode: f808d...5b9 8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #9 Skrevet 22. august 2023 Hvorfor begynte du med å rydde opp etter han? Altså: dere ble et par lenge før du bestemte deg for at han var en du ønsket bo sammen med, vil jeg anta? Og før dere flyttet sammen tok dere en samtale om forventninger - ønsker om ryddighet, fordeling av oppgaver, frekvensspekteret på renhold go vedlikehold. Og etter at dere flyttet sammen er det naturlig å evaluere de forventninger eller krav til livskvalitet etc og så gjøre som du foreslår - ende forholdet - dersom ens partner ikke ønsker eller evne innfri ens egne forventninger til livet. Å «ta til takke» med mindre enn man ønsker seg for eget liv gir jo ikke mening, bare for å slippe date flere menn? Så: Hvorfor valgte du å starte rydde? Det valget har betydning. Primært fordi det er ditt valg, ikke hans. For han står fritt til å velge å ikke rydde, slik du står fritt til å velge å rydde. Du kan si «du må rydde etter deg selv» og han kan si «nei, det har jeg ingen interesse av». Dere er frie mennesker. Det er valg dere kan ta. Folk i tråden her kan si «ikke rydd etter han» alt de vil, ts. Men din mann er et fritt menneske som velger om han rydder eller ei. Du kan ikke presse, tvinge eller lure han til noe som helst. Men du er også et fritt menneske. Ønsker du ikke å rydde? Skaff deg en partner du ikke må rydde etter. Det er innen din kontroll. Anonymkode: cb690...83c 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #10 Skrevet 22. august 2023 Det er ganske vanlig å ha forskjellig standard mhp renhold. Da er det ikke gitt at den mest ryddige sittet på fasiten. Å snakke sammen og finne gode kompromisser er ofte en nøkkel. Anonymkode: da285...ce7 3 1
kløverpiken Skrevet 22. august 2023 #11 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg blir helt oppgitt her, og lurer på hva som er vanlig. Jeg finner tyggis på nattbordet. Ispinner og ispapir, på nattbordet og soveromsgulvet. Klær på soveromsgulvet. Verktøy på badet, på kjøkkenbenken, på spisestuebordet. Klær i stua, slengt over armlener og stolrygger. Møkkete sokker på gulvet borte ved vedovnen i stua, og i gangen, og midt på baderomsgulvet. Brødet ligger konsekvent ved siden av brødboksen. Aldri oppi. Brukte asjetter står oppå benken over oppvaskmaskinen. Ikke inni. Det er ett sekund om å gjøre, tenker jeg, å bare åpne den døra og sette det inn i oppvaskmaskinen istedet. Iblant mangler jeg deler av serviset mitt. Jeg har funnet igjen kopper og tallerkener under stuebordet. Vi har en hylle under bordet, så du ser ikke under den. Under der, gjemt under, på gulvet. Og jeg har funnet igjen kopper og skåler under bordet i kjellerstua også. Og klær ligger selvsagt ikke oppi skittentøyskurven heller. De ligger alle andre steder, på gulvet, i stua, oppå dunken. Men dunken i seg seøv er stort sett alltid tom. Jeg klikker snart. Hva gjør man med sånne menn? Jeg tenker at jeg er sammen med verdens største rotekopp. Hvordan blir enkelte menn sånn? Hva har gått galt? Er det ADHD? Manglende boevne? Eller hva? Og hva gjør man for å få bedring? Skiller seg? Anonymkode: 818ad...d79 Heldigvis ikke SÅ mye. Det går mest i klær, oppvask og sko.
skreppamedleppa Skrevet 22. august 2023 #12 Skrevet 22. august 2023 Ingenting, han et både stueren og pottetrent helt av seg selv. Når vi er sammen er det vel helst jeg som slenger sokkene ved sofaen som må ryddes opp kanskje dagen derpå for å nevne noe. Men lite som irriterer verken den ene eller andre veiene. 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #14 Skrevet 22. august 2023 En del ifb med mat og måltider. Men ingenting ellers. han rydder litt etter meg da, av og til 😅 Anonymkode: 1d246...d1c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #15 Skrevet 22. august 2023 Skilte meg fra rotete gris, fant en ny ryddig og ordentlig kar, har aldri ryddet en eneste ting etter ham og det er så deilig med et hjem som alltid er fritt for rot og griseri. Anonymkode: aa931...dc5 8
Miaiai Skrevet 22. august 2023 #16 Skrevet 22. august 2023 Du er mora hans som rydder opp for han, du har prøvd og ta det opp han bryr seg ikke. Da er det to alternativer igjen, godta ting som det er, eller avslutt forholdet. 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #17 Skrevet 22. august 2023 Her er det mest jeg som roter og mannen rydder etter meg. Vi bestemte tidelig at jeg skal forbedre meg men jeg kommer aldrig komme til hans nivå. Hvis han er misfornøyd så må han jobbe med seg selv. Jeg har blitt mer ryddig og han har fått litt mer gi faen. Men det er noen ting som han gjører som irriterer meg. Han legger skitne klær ved siden av kurven på gulvet istedet for oppi, av en skikkelig teit grunn- at de lukter og han vil ikke at alt annet skal lukte (alt skal liksom i samme vask etterhvert så forstår ikke helt logikken her). Han har alltid en skitten tallerk i oppvasken. Han vasker den før han skal bruke den og ikke etter. Nesten som fast inventar nå. Han la skitne sokker på stuebordet, men det har han heldigvis sluttet med (igjen, DET går fint men ikke i skittenkurven?!) Et par ganger finner jeg klær i sengen han har tatt av seg. Ellers er han veldig ryddig og renslig og jeg skal ikke klage. Anonymkode: fc592...345
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #18 Skrevet 22. august 2023 Vi rydder vel stort sett opp etter oss selv? Hender at bare en av oss rydder bordet etter måltid, hvis den andre har det travelt eller er sliten, og nå og da glemmer vi vel begge et eller annet som den andre ender med å rydde bort. Ikke noe som skjer ofte og ikke noe som plager noen av oss. Anonymkode: b2caa...12d
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #19 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg blir helt oppgitt her, og lurer på hva som er vanlig. Jeg finner tyggis på nattbordet. Ispinner og ispapir, på nattbordet og soveromsgulvet. Klær på soveromsgulvet. Verktøy på badet, på kjøkkenbenken, på spisestuebordet. Klær i stua, slengt over armlener og stolrygger. Møkkete sokker på gulvet borte ved vedovnen i stua, og i gangen, og midt på baderomsgulvet. Brødet ligger konsekvent ved siden av brødboksen. Aldri oppi. Brukte asjetter står oppå benken over oppvaskmaskinen. Ikke inni. Det er ett sekund om å gjøre, tenker jeg, å bare åpne den døra og sette det inn i oppvaskmaskinen istedet. Iblant mangler jeg deler av serviset mitt. Jeg har funnet igjen kopper og tallerkener under stuebordet. Vi har en hylle under bordet, så du ser ikke under den. Under der, gjemt under, på gulvet. Og jeg har funnet igjen kopper og skåler under bordet i kjellerstua også. Og klær ligger selvsagt ikke oppi skittentøyskurven heller. De ligger alle andre steder, på gulvet, i stua, oppå dunken. Men dunken i seg seøv er stort sett alltid tom. Jeg klikker snart. Hva gjør man med sånne menn? Jeg tenker at jeg er sammen med verdens største rotekopp. Hvordan blir enkelte menn sånn? Hva har gått galt? Er det ADHD? Manglende boevne? Eller hva? Og hva gjør man for å få bedring? Skiller seg? Anonymkode: 818ad...d79 Dette kunne mannen min skrevet under overskriften "Hvor mye rydder du etter kona di?" Bortsett fra tyggisen, æsj. Anonymkode: fbb20...dc1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #20 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Har gjort den øvelsen over en flere måneder lang periode. Han brydde seg null. Lever tydeligvis fint i rotet. Det orker ikke jeg. Ts Anonymkode: 818ad...d79 Inviter foreldrene hans på middag, når tingene hans flyter som værst. Tenker han kommer til å bry seg da. Anonymkode: 6908b...b20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå