AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Skrevet 22. august 2023 Hei. Jeg hadde et år der jeg studerte på heltid. Det var helt feil studievalg og jeg strevet i fagene. Strøk i alle fag bortsett fra ett. Så de sier jo at hvis man stryker alle fag i et år på heltid (60 studiepoeng) så er man forsinket. Men jeg ble jo ikke forsinket siden jeg besto ett fag. Men hvis jeg strøk mer etterpå ville jeg bli forsinket. Etterpå søkte jeg meg inn på et annet studie, men dette var et deltidsstudie. Der har jeg nå gått i ett år og hadde bare to fag i løpet av et helt studieår, de fagene er tilsammen 30 studiepoeng på det året på deltid. Har jeg da "hentet meg litt inn" siden jeg besto alle de fagene jeg skulle ha det året og ikke har strøket noe mer nå? Har lurt på dette og prøvd å kontakte lånekassen, men får ikke tak i noen der på tlf pga. så lang ventetid. Noen som vet? Anonymkode: 698e4...6a9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #2 Skrevet 22. august 2023 Nei, du er fremdeles 60 - x (faget du bestod) stp. bak. Anonymkode: b269a...8e4 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #3 Skrevet 22. august 2023 Ja, du er jo forsinket med de studiepoengene du ikke tok av de 60 du skulle hatt i progresjon det fulltidsåret. Det har ingen betydning før du eventuelt overstiger Lånekassens grense for forsinkelse - da vil du ikke få mer studiestøtte før du har tatt det igjen. Anonymkode: 6ad8c...0c9 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #4 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, du er fremdeles 60 - x (faget du bestod) stp. bak. Anonymkode: b269a...8e4 Men lånekassen skriver jo på nettsidene sine at man kan hente seg inn igjen ved å bestå flere fag/ ta flere studiepoeng om man er forsinket eller i fare for å bli forsinket? Har det da altså ingen betydning at jeg har fullført to fag nå og tatt flere studiepoeng? Anonymkode: 698e4...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #5 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, du er jo forsinket med de studiepoengene du ikke tok av de 60 du skulle hatt i progresjon det fulltidsåret. Det har ingen betydning før du eventuelt overstiger Lånekassens grense for forsinkelse - da vil du ikke få mer studiestøtte før du har tatt det igjen. Anonymkode: 6ad8c...0c9 Men hvordan tar jeg igjen det hvis jeg ikke har gjort det nå, når jeg har bestått to nye fag og tatt 30 studiepoeng? Anonymkode: 698e4...6a9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #6 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men lånekassen skriver jo på nettsidene sine at man kan hente seg inn igjen ved å bestå flere fag/ ta flere studiepoeng om man er forsinket eller i fare for å bli forsinket? Har det da altså ingen betydning at jeg har fullført to fag nå og tatt flere studiepoeng? Anonymkode: 698e4...6a9 Spørsmålet er hva du har fått støtte for. Har du fått støtte for heltid først, uten å bestå, og deretter henter inn de poengene ved å studere deltid uten støtte, da har du hentet deg inn igjen. Men om du først får støtte for heltid, uten å stå, og deretter støtte for deltid, så har du fått støtte for 90sp og er forsinket alt du mangler for å oppnå 90p. Anonymkode: 954df...a96 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #7 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spørsmålet er hva du har fått støtte for. Har du fått støtte for heltid først, uten å bestå, og deretter henter inn de poengene ved å studere deltid uten støtte, da har du hentet deg inn igjen. Men om du først får støtte for heltid, uten å stå, og deretter støtte for deltid, så har du fått støtte for 90sp og er forsinket alt du mangler for å oppnå 90p. Anonymkode: 954df...a96 Dette er riktig 👆🏻30 stp er forventet progresjon per halvår du har støtte, så er bare å legge sammen studiepoengene dine og samnenligne med hvilke halvår du har hatt støtte. Er du bak forventet progresjon er det to måter å ta igjen på: du kan enten ta ekstra fag med støtte eller studere uten støtte. Du kan selvsagt gjøre begge deler også, men siden du mest sannsynlig må jobbe for å få penger i tillegg så kan det bli litt heftig. Anonymkode: 478df...b3f 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #8 Skrevet 22. august 2023 Fikk du støtte for de 30 poengene? Hvis du ikke har fått støtte så har du hentet deg inn, hvis du har fått støtte så har du ikke gjort det Anonymkode: f57d0...b81 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #9 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fikk du støtte for de 30 poengene? Hvis du ikke har fått støtte så har du hentet deg inn, hvis du har fått støtte så har du ikke gjort det Anonymkode: f57d0...b81 Jeg fikk støtte for de ja. Jeg visste ikke at man var nødt til å studere og ta fag uten støtte for å hente inn igjen det man mangler. Men vil det si da at jeg ikke er så mye forsinket at jeg mister retten til lån og stipend da siden jeg har bestått de fagene jeg har tatt nå og hadde et jeg ikke strøk på første året mitt? Anonymkode: 698e4...6a9
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #10 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (På 22.8.2023 den 19.14): Jeg fikk støtte for de ja. Jeg visste ikke at man var nødt til å studere og ta fag uten støtte for å hente inn igjen det man mangler. Men vil det si da at jeg ikke er så mye forsinket at jeg mister retten til lån og stipend da siden jeg har bestått de fagene jeg har tatt nå og hadde et jeg ikke strøk på første året mitt? Anonymkode: 698e4...6a9 Når man er mer enn 60stp forsinket får man ikke støtte. Så lenge du består alt du får støtte til i fremtiden blir det ikke noe problem. Anonymkode: 9d0ee...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #11 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 10.03): Når man er mer enn 60stp forsinket får man ikke støtte. Så lenge du består alt du får støtte til i fremtiden blir det ikke noe problem. Anonymkode: 9d0ee...f7a Det stemmer tydeligvis ikke.... Jeg har bestått alle fagene jeg hadde etterpå, men jeg fikk fortsatt avslag fra lånekassen i går med beskjed om at jeg tydeligvis er 7 poeng over grensen... Forstår ikke hvordan de regner ut dette når jeg faktisk har bestått alle fagene som jeg fikk støtte til sist nå? Anonymkode: 698e4...6a9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det stemmer tydeligvis ikke.... Jeg har bestått alle fagene jeg hadde etterpå, men jeg fikk fortsatt avslag fra lånekassen i går med beskjed om at jeg tydeligvis er 7 poeng over grensen... Forstår ikke hvordan de regner ut dette når jeg faktisk har bestått alle fagene som jeg fikk støtte til sist nå? Anonymkode: 698e4...6a9 Fordi du mest sannsynnligvis søkte om studiestøtte for å ta opp og bestå disse fagene. Du MÅ ha bestått 45/52,5 studiepoeng uten studiestøtte for å hente deg inn. Altså du må studere et år uten studiestøtte, eller ta disse fagene på siden av deltidsstudiet for å hente deg inn. Ganske logisk i mitt hodet i hvertfall. Anonymkode: 69fd1...6a8 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi du mest sannsynnligvis søkte om studiestøtte for å ta opp og bestå disse fagene. Du MÅ ha bestått 45/52,5 studiepoeng uten studiestøtte for å hente deg inn. Altså du må studere et år uten studiestøtte, eller ta disse fagene på siden av deltidsstudiet for å hente deg inn. Ganske logisk i mitt hodet i hvertfall. Anonymkode: 69fd1...6a8 Så fint for deg da? For meg var ikke det logisk, og det står ei heller noe logisk forklart inne på nettsidene til lånekassen. Anonymkode: 698e4...6a9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #14 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi du mest sannsynnligvis søkte om studiestøtte for å ta opp og bestå disse fagene. Du MÅ ha bestått 45/52,5 studiepoeng uten studiestøtte for å hente deg inn. Altså du må studere et år uten studiestøtte, eller ta disse fagene på siden av deltidsstudiet for å hente deg inn. Ganske logisk i mitt hodet i hvertfall. Anonymkode: 69fd1...6a8 *mitt hode Anonymkode: 698e4...6a9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #15 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (På 22.8.2023 den 16.54): Hei. Jeg hadde et år der jeg studerte på heltid. Det var helt feil studievalg og jeg strevet i fagene. Strøk i alle fag bortsett fra ett. Så de sier jo at hvis man stryker alle fag i et år på heltid (60 studiepoeng) så er man forsinket. Men jeg ble jo ikke forsinket siden jeg besto ett fag. Men hvis jeg strøk mer etterpå ville jeg bli forsinket. Etterpå søkte jeg meg inn på et annet studie, men dette var et deltidsstudie. Der har jeg nå gått i ett år og hadde bare to fag i løpet av et helt studieår, de fagene er tilsammen 30 studiepoeng på det året på deltid. Har jeg da "hentet meg litt inn" siden jeg besto alle de fagene jeg skulle ha det året og ikke har strøket noe mer nå. La meg se om jeg forstår deg rett: Du har fått *full* studiestøtte i to år. Normen er 60 studiepoeng per år. 60 studiepoeng/år × 2 år =120 studiepoeng Du har rett til studiestøtte hvis du er maksimum 60 studiepoeng forsinka. Hvis alt dette stemmer, må du ha bestått minimum 60 studiepoeng før du har rett på støtte. Anonymkode: 317b1...49c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #16 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så fint for deg da? For meg var ikke det logisk, og det står ei heller noe logisk forklart inne på nettsidene til lånekassen. Anonymkode: 698e4...6a9 Jo, det står ganske tydelig på Lånekassen sine sider. Og flere i denne tråden har prøvd å forklare deg det. Men mulig du rett og slett ikke forstår definisjonen av forsinket, så du må ha det inn med teskje. Men jeg kan prøve å mate det inn. «Hva er forsinkelse? Vi regner deg som forsinket hvis du har fått lån eller stipend til en utdanning du ikke består. Det betyr at hvis du stryker på eksamen eller avbryter utdanningen din før eksamen, blir du forsinket.» «Du tar med deg forsinkelse fra tidligere Bytter du utdanning, blir ikke tidligere forsinkelse nullet ut. Det som avgjør hvor forsinket du er, er hvor mange semestre du har fått lån og stipend, i forhold til hvor mange studiepoeng du har bestått siden første gang du fikk lån og stipend.» // Det vil da si at om du ikke består forrige studieår som du søkte studiestøtte til, så vil du likevel være antall studiepoeng forsinket. Da hjelper det ikke å søke om studiestøtte på nytt, for da søker du om studiestøtte for et helt NYTT ÅR. Hvis du klarer å ta fagene fra forrige gang, samtidig som de nye fagene (altså nesten 120 studiepoeng på et helt år) vil du ha hentet deg inn. Anonymkode: 69fd1...6a8 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #17 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): La meg se om jeg forstår deg rett: Du har fått *full* studiestøtte i to år. Normen er 60 studiepoeng per år. 60 studiepoeng/år × 2 år =120 studiepoeng Du har rett til studiestøtte hvis du er maksimum 60 studiepoeng forsinka. Hvis alt dette stemmer, må du ha bestått minimum 60 studiepoeng før du har rett på støtte. Anonymkode: 317b1...49c Nei, du har ikke helt forstått det. Jeg fikk studiestøtte til ett år på fulltid. Der tok jeg bare 7,5 studiepoeng av 60. Etterpå fikk jeg studiestøtte til ett år på deltid. Der besto jeg alle eksamener og tok 30 studiepoeng. Lånekassen sier nå at jeg er 7 studiepoeng over grensen. Anonymkode: 698e4...6a9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #18 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, du har ikke helt forstått det. Jeg fikk studiestøtte til ett år på fulltid. Der tok jeg bare 7,5 studiepoeng av 60. Etterpå fikk jeg studiestøtte til ett år på deltid. Der besto jeg alle eksamener og tok 30 studiepoeng. Lånekassen sier nå at jeg er 7 studiepoeng over grensen. Anonymkode: 698e4...6a9 Så da fikk du 50% støtte det andre året? Anonymkode: 317b1...49c
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #19 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 15.27): Så da fikk du 50% støtte det andre året? Anonymkode: 317b1...49c Jeg fikk støtte til en deltidsutdanning, så fikk ikke full støtte ja. Anonymkode: 698e4...6a9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #20 Skrevet 3. september 2023 Skjønner. Da må du nok bare vente i Lånekassens evige telefonkø til du treffer noen som kan løse problemet. Anonymkode: 317b1...49c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå