Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min flytter inn til meg. 

Vi eier hver vår leilighet, og skal leie ut hans leilighet. Vi tror vi kan få 16000 kroner for denne, da dekker det akkurat hans nedbetaling på lån og fellesutgifter. 

Så er spørsmålet, hvordan skal vi løse hans bidrag/betaling ved å bo hos meg? 

Noen fakta:

- Jeg betaler i dag 20000 i lån + 8000 i felleskostnader = 28000 pr måned for leiligheta mi

- Strøm er ikke inkludert i dette, og kommer i tillegg

- Vi må regne til skatt for utleie for han da han bytter adresse. 

- Jeg ønsker at begge skal «tjene på» at vi bor sammen, det vil si at jeg ikke er ute etter at han nødvendigvis betaler halvparten

- Jeg tjener ca 300000 mer enn han årlig.

- Jeg ønsker at han først betaler ned en kredittkortgjeld på ca 15000 først fra utleiepenger

- Han får sin verdiøkning på leiligheten, og jeg får min verdiøkning på leiligheten min

- Burde vi ha en felles konto og sette inn pengene der til felles bruk? Burde da alt gå dit eller bare en sum?

Har dere noen løsninger og innspill for et rasjonelt regnestykke?

Hva er det rimelig at han betaler? 

Har noen andre noen gode eksempler fra å ha gjort det samme?

takk for alle innspill og forslag ☺️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Markedsleie for din bolig delt på to. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Brunello said:

Markedsleie for din bolig delt på to. 

Takk for svar, det er det som er 100% «riktig», hadde gjort det hvis planen min var utelukkende å tjene på det. Men som jeg skrev i HI ønsker jeg at begge skal tjene på det. 

(Markedsleie for min er ca 30000, da gir han jo evt hele sin inntjening fra utleie minus skatt direkte til meg, og det er ikke helt riktig heller synes jeg i dette tilfellet) 

Skrevet

Gjøre motsatt da siden din har mer verdi?

Anonymkode: 549aa...308

• Liker 2
Skrevet

Du tjener på at din bolig nedbetales, han tjener på at hans nedbetales. Del inntektene fra hans og strømutgifter etc., så betaler han ned på sin og du på din. 

Anonymkode: 947a0...a7b

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjøre motsatt da siden din har mer verdi?

Anonymkode: 549aa...308

Ikke dumt! 🤔😊 Akkurat nå blir vi i min fordi den er litt større, men ikke dumt å bytte etter hvert

Skrevet
Labello skrev (8 minutter siden):

Takk for svar, det er det som er 100% «riktig», hadde gjort det hvis planen min var utelukkende å tjene på det. Men som jeg skrev i HI ønsker jeg at begge skal tjene på det. 

(Markedsleie for min er ca 30000, da gir han jo evt hele sin inntjening fra utleie minus skatt direkte til meg, og det er ikke helt riktig heller synes jeg i dette tilfellet) 

Dere tjener på det begge to, han betaler halv markedsleie og beholder sine egne leieinntekter.

Skrevet
Labello skrev (8 minutter siden):

Du vil ikke tjene på det. Markedsleie for bolig er for lav til å tjene på det når du regner inn vedlikehold.

Skrevet

Siden han tjener på å leie ut sin bolig og flytte inn til deg så mener jeg at du skal tjene ca  det samme som han gjør. Dvs at jeg syns det blir rimelig at han betaler 20 000 i måneden til deg.

Anonymkode: a4ff0...e3d

Skrevet

Eg ville ha teke halvparten av det han sparer/ tjener på å flytte inn. Leigeinntekter og skatt medrekna. Avdrag skal sjølvsagt haldast utanfor.

Skrevet

Husk å ta med i regnestykket at han mister botid i egen leilighet og ikke kan selge den skattefritt om han ikke bor der. Det kan være irriterende å måtte betale en halv million i skatt som kunne vært skattefritt

• Liker 1
Skrevet

Husk at han kan måtte betale mye skatt hvis han ikke bor i egen leilighet de 12 siste månedene før dere eventuelt selger.

Ettersom du tjener såpass mye mer enn han så synes jeg det er riktig at dere deler hans inntjening på to og dine boutgifter på to og så trekker du fra litt på leia han må betale til deg. :) Da tjener dere begge på det. Hvis han har råd.

• Liker 1
Skrevet

Gevinsten dere har på å flytte sammen er hans leieinntekt minus skatt. Den bør dere dele.

Anonymkode: 5331a...838

Skrevet

Jeg ville delt det han får inn i husleie minus skatt. Dette er den samlede fortjenesten. Dere begge fortsetter å betale egne lån og andre boutgifter dere ellers ville hatt. Strøm/ oppvarming deles,

Anonymkode: eb530...2f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...