AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Del Skrevet 22. august 2023 Hvilke ord og uttrykk brukes mest i overført betydning, altså som en metafor? Å undergrave et ord jeg sjelden ser brukt med sin egentlige betydning (å undergrave en mur f.eks.) og mer som en metafor (å undergrave en organisasjon f.eks.). Andre forslag? Anonymkode: 9e574...d04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 22. august 2023 #2 Del Skrevet 22. august 2023 Blår. Det betyr egentlig korte fiber av hamp eller lin. Jeg har aldri sett dette ordet bli brukt annet enn i uttrykket "kaste blår i øynene på..." 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 23. august 2023 #3 Del Skrevet 23. august 2023 Ullvott skrev (På 22.8.2023 den 17.09): Blår. Det betyr egentlig korte fiber av hamp eller lin. Jeg har aldri sett dette ordet bli brukt annet enn i uttrykket "kaste blår i øynene på..." Et ord som betyr omtrent det samme er stry. Det bruker også hovedsakelig i overført betydning, "lure noen opp i stry" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå