AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Skrevet 22. august 2023 Bare lurer på dere som ammer og har ammefri og har sosiale tilstelninger på jobb, som regel umiddelbart etter arbeidsdagens slutt. Hva gjør dere? Dropper å reise hjem for å amme? I såfall pumper dere da? Lurer også på jobbreiser med jobben med overnatting, noen som har gjort det? Skal man drive å pumpe masse mens man er borte? Og hva om babyen vanligvis våkner annenhvertime natten gjennom? Skal far gi flaske da?🙈 Anonymkode: 74269...b96
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #2 Skrevet 22. august 2023 Sosiale tilstelninger på jobb rett etter jobb utgår. Jobbreiser med overnatting utgår. Anonymkode: 35467...91a 7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #3 Skrevet 22. august 2023 Jeg kuttet ned på ammingen før jeg begynte å jobbe igjen, så da gikk det fint dersom jeg var på noe sosialt etter jobb uten å amme og jeg var også på en jobbreise over 2 netter et par måneder etter jeg startet. Det gikk greit, pumpet en gang hver kveld. Utfordringen var ikke pumping, men at jeg savnet baby noe helt ekstremt, derfor begrenset jeg både reising og sosialt rett etter jobb 😊 Anonymkode: ac4c8...4dc 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #4 Skrevet 22. august 2023 Hvis du har behov for å dra tidlig fra jobb for å amme, er vel det et like stort behov selv om det er en noe gøy på jobben? Eller trenger babyen bare å ammes når det er kjedelig jobb du kan få fri fra med betaling? Jeg tenker at her må du velg. Anonymkode: d4d5f...37b 7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #5 Skrevet 22. august 2023 Nei jeg vil helst være med baby selvfølgelig. Men virker som folk ser på meg som sær som aldri er med på noe og må si nei hver gang. Vurderer å høre om jeg kan kun komme på dagen på seminaret og så pendle hjem. Babyen er egentlig en 1 åring så det virker som de fleste ikke skjønner problemet fordi de fleste stopper tidligere. Men jeg vil amme til 2 år så det blir neppe bedre. Anonymkode: 74269...b96 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #6 Skrevet 22. august 2023 Jeg tenker at man bør prioritere barnets amming foran jobbarrangementer og jobbreiser så langt det overhode går, særlig når babyen er under året. Å dra på middag fremfor å mate barnet om barnet har bruk for det er ikke greit. Anonymkode: f836e...6bd
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #7 Skrevet 22. august 2023 Dersom barnet ammes hver 2.time om natten er den uansett for liten til at du kan reise bort om natten. Jeg hadde blitt hjemme. Anonymkode: 98c8a...488
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #8 Skrevet 22. august 2023 Dropper begge deler. Særlig overnatting borte fra baby fram til vi har sluttet med nattamming. Tok med meg far og baby på jobbreise i hans permisjon sist, kommer antakeligvis til å gjøre det samme med minstemann. Anonymkode: 2dbc2...ea1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #9 Skrevet 22. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Bare lurer på dere som ammer og har ammefri og har sosiale tilstelninger på jobb, som regel umiddelbart etter arbeidsdagens slutt. Hva gjør dere? Dropper å reise hjem for å amme? I såfall pumper dere da? Lurer også på jobbreiser med jobben med overnatting, noen som har gjort det? Skal man drive å pumpe masse mens man er borte? Og hva om babyen vanligvis våkner annenhvertime natten gjennom? Skal far gi flaske da?🙈 Anonymkode: 74269...b96 Pumper, far gir flaske Anonymkode: f1e2b...531 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #10 Skrevet 22. august 2023 Er du sikker på at de ikke reagerer på ammefri med et barn over ett år? Jeg tenker at når barnet er 1 år, kan far gi flaske og det spiser vel fast føde også? Dessuten har du ikke ammefri lenger etter året? Jeg ville personlig kanskje syns det var rart om noen måtte dra hver eneste gang fra jobb tidlig fordi de måtte amme et barn på over 1 år, og aldri ble med noe som helst av den grunn. Jeg hadde tenkt mer i retning av at far ikke slipper til. Men alle gjør som de vil, og jeg hadde ikke tenkt lenge på det. Men jeg ville syns det var litt rart. Anonymkode: e6f8c...ba3 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #11 Skrevet 22. august 2023 Jobbarrangement på ettermiddag ville jeg pumpet og reist på det. Da barnet var 1 år nattammet det fremdeles, men var borte over natta. (Ammet kveld, 1-2 ganger ila natta og morgen.) Gikk fint det. Far hadde flaske tilgjengelig hvis det trengtes, jeg pumpet ved behov. De trenger jo egentlig ikke mat på natta i den alderen. Anonymkode: 95e78...cfe 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #12 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker at man bør prioritere barnets amming foran jobbarrangementer og jobbreiser så langt det overhode går, særlig når babyen er under året. Å dra på middag fremfor å mate barnet om barnet har bruk for det er ikke greit. Anonymkode: f836e...6bd Barnet mitt er 1 år og spiser fast føde men drikker bare morsmelk. Kan ta flaske med mme men liker ikke vann/kumelk, men vi tilbyr selvsagt. Jeg vil opprettholde produksjonen fordi jeg planlegger amme 1 år til. AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom barnet ammes hver 2.time om natten er den uansett for liten til at du kan reise bort om natten. Jeg hadde blitt hjemme. Anonymkode: 98c8a...488 Barnet er ikke avhengig av mat om natta men er vant til å få det.. AnonymBruker skrev (1 time siden): Dropper begge deler. Særlig overnatting borte fra baby fram til vi har sluttet med nattamming. Tok med meg far og baby på jobbreise i hans permisjon sis Anonymkode: 2dbc2...ea1 Tror ikke det er noe alternativ å ha med far da han jobber selv og har ingen flere feriedager. AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du sikker på at de ikke reagerer på ammefri med et barn over ett år? Jeg tenker at når barnet er 1 år, kan far gi flaske og det spiser vel fast føde også? Dessuten har du ikke ammefri lenger etter året? Jeg ville personlig kanskje syns det var rart om noen måtte dra hver eneste gang fra jobb tidlig fordi de måtte amme et barn på over 1 år, og aldri ble med noe som helst av den grunn. Jeg hadde tenkt mer i retning av at far ikke slipper til. Men alle gjør som de vil, og jeg hadde ikke tenkt lenge på det. Men jeg ville syns det var litt rart. Anonymkode: e6f8c...ba3 Der jeg jobber er det rett til ammefri i 2 år. Så ja det er jo poenget mitt at folk, eller sikkert en del, tenker som deg. Barnet spiser fast føde men drikker ikke vann eller annet, for det vil ikke ha det. Kan til nød drikke mme. Jeg vil opprettholde ammingen og melkeproduksjonen, å være borte hele dagen uten å amme eller pumpe går ikke. Hadde det feks vært på kveldstid kunne jeg dratt hjem etter jobb og ammet og så dratt ut etter det. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jobbarrangement på ettermiddag ville jeg pumpet og reist på det. Da barnet var 1 år nattammet det fremdeles, men var borte over natta. (Ammet kveld, 1-2 ganger ila natta og morgen.) Gikk fint det. Far hadde flaske tilgjengelig hvis det trengtes, jeg pumpet ved behov. De trenger jo egentlig ikke mat på natta i den alderen. Anonymkode: 95e78...cfe Trenger ikke mat nei men hjelper ikke når det er vant til å få pupp hver time hele natta og et utrøstelig hvis man forsøker noe annet. Og styr for far å fly frem og tilbake for å styre med flasker hele natta. Føles liksom umulig å dra bort en hel natt. Andre ting er kanskje mulig men da må jeg ha mulighet å pumpe. Og helt ærlig ønsker jeg ikke å måtte informere andre om hvorfor jeg må pumpe osv. Anonymkode: 74269...b96
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #13 Skrevet 22. august 2023 Her jeg bor (Sverige) er det litt andre ordninger med ammefri; har ikke betalt ammefri som i Norge men full fleks med tanke på å legge opp arbeidsdagen for å tilrettelegge. Vanligvis så pumpet jeg en gang på jobb i løpet av dagen (som pappa ga flaske). De få gangene jeg var borte lengre enn en vanlig arbeidsdag, så enten pumpa jeg to ganger, eller så var pappan og baby innom i løpet av arbeidsdagen slik at jeg fikk ammet engang også. Etterhvert så spiste jo baby mere mat, og da var det ikke noe problem å være borte litt lengre enn vanlig. (Om jeg fikk ubehag med spreng, så håndmelket jeg bort det verste i vasken.) Etter et år, så sluttet jeg å pumpe også, ammet før jeg dro, når jeg kom hjem, og ved leggetid. Ingen problem å fortsette å amme så lenge jeg og barnet ønsket det (førstemann avsluttet da hun var rundt to og et halvt, andremann er foreløpig 15 måneder og vi får se hvor lenge det blir). Produksjonen tilpasser seg etterspørsel. Nå vet jeg ikke hvordan du legger opp dette til vanlig, men om du vanligvis er borte hele dagen mens barnet er i barnehage/med pappa, så er det ikke sånn at du mister produksjonen om du er borte noen timer lengre enn vanlig en gang i blant. Sånn sett lurer jeg på om du overtenker dette litt? I verste fall blir det ubehagelig, og da kan du pumpe eller håndmelke. Regner med at arbeidsgiver kan tilrettelegge for et sted å pumpe (det har vel de fleste arbeidsplasser allerede? Hvordan løser du det til vanlig? Du trenger jo ikke fortelle kolleger at du pumper?). Går barnet i barnehage (siden du sier pappa også jobber)? Hva drikker hen der? Et barn på over ett trenger heller ikke die om natten, men ville ventet med overnatting borte til du var klar for å faktisk avslutte nattamming (og da er det faktisk lettere om du er borte en natt eller to). Igjen, for produksjonen spiller det ingen rolle i det lange løp om du er borte bare en natt, men om du ikke tror baby vil få sove uten deg, så er dere ikke klare for å sove borte fra hverandre. (De gangene jeg har vært borte over natta i forbindelse med jobben så har jeg pumpet for min egen komforts skyld, siden det ble lenge å være borte. Men barnet har klart seg helt fint uten morsmelk den tiden.) Anonymkode: f757d...ae1 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #14 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barnet mitt er 1 år og spiser fast føde men drikker bare morsmelk. Kan ta flaske med mme men liker ikke vann/kumelk, men vi tilbyr selvsagt. Jeg vil opprettholde produksjonen fordi jeg planlegger amme 1 år til. Barnet er ikke avhengig av mat om natta men er vant til å få det.. Tror ikke det er noe alternativ å ha med far da han jobber selv og har ingen flere feriedager. Der jeg jobber er det rett til ammefri i 2 år. Så ja det er jo poenget mitt at folk, eller sikkert en del, tenker som deg. Barnet spiser fast føde men drikker ikke vann eller annet, for det vil ikke ha det. Kan til nød drikke mme. Jeg vil opprettholde ammingen og melkeproduksjonen, å være borte hele dagen uten å amme eller pumpe går ikke. Hadde det feks vært på kveldstid kunne jeg dratt hjem etter jobb og ammet og så dratt ut etter det. Trenger ikke mat nei men hjelper ikke når det er vant til å få pupp hver time hele natta og et utrøstelig hvis man forsøker noe annet. Og styr for far å fly frem og tilbake for å styre med flasker hele natta. Føles liksom umulig å dra bort en hel natt. Andre ting er kanskje mulig men da må jeg ha mulighet å pumpe. Og helt ærlig ønsker jeg ikke å måtte informere andre om hvorfor jeg må pumpe osv. Anonymkode: 74269...b96 Om et barn på 1 år ammer hver time hver natt, ville jeg begynt å gjøre noen tiltak, helt ærlig. Anonymkode: e6f8c...ba3 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #15 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her jeg bor (Sverige) er det litt andre ordninger med ammefri; har ikke betalt ammefri som i Norge men full fleks med tanke på å legge opp arbeidsdagen for å tilrettelegge. Vanligvis så pumpet jeg en gang på jobb i løpet av dagen (som pappa ga flaske). De få gangene jeg var borte lengre enn en vanlig arbeidsdag, så enten pumpa jeg to ganger, eller så var pappan og baby innom i løpet av arbeidsdagen slik at jeg fikk ammet engang også. Etterhvert så spiste jo baby mere mat, og da var det ikke noe problem å være borte litt lengre enn vanlig. (Om jeg fikk ubehag med spreng, så håndmelket jeg bort det verste i vasken.) Etter et år, så sluttet jeg å pumpe også, ammet før jeg dro, når jeg kom hjem, og ved leggetid. Ingen problem å fortsette å amme så lenge jeg og barnet ønsket det (førstemann avsluttet da hun var rundt to og et halvt, andremann er foreløpig 15 måneder og vi får se hvor lenge det blir). Produksjonen tilpasser seg etterspørsel. Nå vet jeg ikke hvordan du legger opp dette til vanlig, men om du vanligvis er borte hele dagen mens barnet er i barnehage/med pappa, så er det ikke sånn at du mister produksjonen om du er borte noen timer lengre enn vanlig en gang i blant. Sånn sett lurer jeg på om du overtenker dette litt? I verste fall blir det ubehagelig, og da kan du pumpe eller håndmelke. Regner med at arbeidsgiver kan tilrettelegge for et sted å pumpe (det har vel de fleste arbeidsplasser allerede? Hvordan løser du det til vanlig? Du trenger jo ikke fortelle kolleger at du pumper?). Går barnet i barnehage (siden du sier pappa også jobber)? Hva drikker hen der? Et barn på over ett trenger heller ikke die om natten, men ville ventet med overnatting borte til du var klar for å faktisk avslutte nattamming (og da er det faktisk lettere om du er borte en natt eller to). Igjen, for produksjonen spiller det ingen rolle i det lange løp om du er borte bare en natt, men om du ikke tror baby vil få sove uten deg, så er dere ikke klare for å sove borte fra hverandre. (De gangene jeg har vært borte over natta i forbindelse med jobben så har jeg pumpet for min egen komforts skyld, siden det ble lenge å være borte. Men barnet har klart seg helt fint uten morsmelk den tiden.) Anonymkode: f757d...ae1 Jeg ammer som sagt hele natten nesten, fordi vi samsover. Ammer før jobb og har en pumpepause på jobb og så ammer etter jobb. Jeg overtenker kanskje ja. Før kunne jeg fint gå 6 timer uten å amme men merker mer spreng nå siden det er så hyppig amming når vi er hjemme. I barnehagen sliter de å få i hen noe som helst av drikke. Så de ender som regel opp med mme som da godtas. Jeg frykter egentlig ikke at barnet skal sulte uten meg men jeg tenker produksjonen, og ubehaget som oppstår uten å pumpe osv. Vil ikke ha brystbetennelse eller tette melkeganger. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Om et barn på 1 år ammer hver time hver natt, ville jeg begynt å gjøre noen tiltak, helt ærlig. Anonymkode: e6f8c...ba3 Har tatt det opp med lege og helsestasjon. De mente det var et behov babyen hadde for kos og nærhet, ikke kun mat, og om det var for mye for meg så kunne vi vurdere å trappe ned. Altså om jeg selv var sliten av det, men for barnet virket det som om det bare var fint med nattamming. Nå er barnet nytt i bhg også så er ikke snakk om å gjøre slike tiltak per nå. Anonymkode: 74269...b96
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #16 Skrevet 23. august 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du har behov for å dra tidlig fra jobb for å amme, er vel det et like stort behov selv om det er en noe gøy på jobben? Eller trenger babyen bare å ammes når det er kjedelig jobb du kan få fri fra med betaling? Jeg tenker at her må du velg. Anonymkode: d4d5f...37b Ammefri kan også brukes til å pumpe! Og selv om det er behov for å amme så kan man gi en baby som tar flaske det en dag i måneden, det betyr ikke at det hadde vært en enkel og bra løsning hver dag. TS jeg droppet de fleste sånne ting da baby var under 1 år. Den ene gangen jeg ble med på noe så pumpet jeg på jobben for å unngå spreng. Ellers så dro jeg hjem og ammet eller hadde hjemmekontor og ammet, og så dro jeg eventuelt ut etterpå hvis det var noe sosialt jeg skulle med på. Det står ikke noe i ammefriloven at om du tar ammefri så må du gjøre det hver eneste dag. Det går fint an at man har ammefri men enkelte unntaksdager så gir far flaske. Det betyr ikke at du ikke trenger ammefri fordi du klarer å droppe amming 1 dag. De fleste er vel borte fra baby en gang iblant uavhengig av jobb uten at det betyr at man da umiddelbart må slutte å amme.. Jeg overnattet aldri borte så lenge jeg ammet. Men vet andre jeg kjenner pumpet og at far/barnevakt ga flaske med pumpet melk eller MME. Hos oss var baby veldig avhengig av at det var meg som ga mat om natta så jeg ble bare hjemme hver natt men det var heller ikke noen ting jeg veldig gjerne ville være med på da. (Jeg ble hjemme like mye pga at jeg følte baby trengte meg da jeg var primær omsorgsperson for henne som pga det praktiske. Dette må man jo vurdere fra familie til familie hvor involvert far har vært og slikt) Anonymkode: 03851...dfe
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #17 Skrevet 23. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ammer som sagt hele natten nesten, fordi vi samsover. Ammer før jobb og har en pumpepause på jobb og så ammer etter jobb. Jeg overtenker kanskje ja. Før kunne jeg fint gå 6 timer uten å amme men merker mer spreng nå siden det er så hyppig amming når vi er hjemme. I barnehagen sliter de å få i hen noe som helst av drikke. Så de ender som regel opp med mme som da godtas. Jeg frykter egentlig ikke at barnet skal sulte uten meg men jeg tenker produksjonen, og ubehaget som oppstår uten å pumpe osv. Vil ikke ha brystbetennelse eller tette melkeganger. Har tatt det opp med lege og helsestasjon. De mente det var et behov babyen hadde for kos og nærhet, ikke kun mat, og om det var for mye for meg så kunne vi vurdere å trappe ned. Altså om jeg selv var sliten av det, men for barnet virket det som om det bare var fint med nattamming. Nå er barnet nytt i bhg også så er ikke snakk om å gjøre slike tiltak per nå. Anonymkode: 74269...b96 Jeg ammet min hyppig på natt til rundt 14-15 mnd alder. Da trappet vi ned og det gikk veldig fint, uten gråt. Forsøkte ved hver oppvåkning å legge uten å amme og ammet kun ved store protester på det. Ved 16 mnd sluttet vi helt å amme natt og det var ingen protester eller gråt (men måtte stå opp tidligere da siden jeg ikke kunne amme tilbake i søvn den siste morgenoppvåkningen for å få en ekstra time på øyet). Akkurat ved 1års alder er det ekstra separasjonsangst sies det så anbefales å ikke gjøre sånne store endringer da. Også enig i at du ikke bør slutte samtidig med bhgstart ❤️ Anonymkode: 03851...dfe
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #18 Skrevet 23. august 2023 Jeg pumpet forresten på et avsedsliggende HC-toalett på jobb og informerte ingen om det Jobber et sted helt uten egnede rom for sånt i de områdene jeg har tilgang til (kontorbygg med glassvegger overalt) og orket ikke informere noen om at jeg måtte pumpe for å få tilgang til noe annet. Men tenker man egentlig bør høre med noen om å få et rom da, burde jo bare være nødvendig å snakke med 1 person om det og skal jo ikke trenge å forklare noe rundt hvorfor man må pumpe. Anonymkode: 03851...dfe
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #19 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg pumpet forresten på et avsedsliggende HC-toalett på jobb og informerte ingen om det Jobber et sted helt uten egnede rom for sånt i de områdene jeg har tilgang til (kontorbygg med glassvegger overalt) og orket ikke informere noen om at jeg måtte pumpe for å få tilgang til noe annet. Men tenker man egentlig bør høre med noen om å få et rom da, burde jo bare være nødvendig å snakke med 1 person om det og skal jo ikke trenge å forklare noe rundt hvorfor man må pumpe. Anonymkode: 03851...dfe Ja, er dessverre en del arbeidsplasser som mangler fasiliteter for sånt 😕 Anonymkode: 4ae6a...d01
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #20 Skrevet 25. august 2023 Droppet alt av sosiale tilstelninger på jobb, og ba om å få slippe reising. Her var det ikke mulig å pumpe, jeg fikk ut maks 30 ml melk før det var bom stopp. Anonymkode: 7fdc1...1d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå