AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Skrevet 22. august 2023 Har en sønn på 19 år som bor hjemme. Han går nå ikke på skole da han ønsker å jobb en stund. Pr. nå så har han lite jobb. Stort sett på helg. Resten av tida har han ingenting bortsett fra trening. Det som er problemet, er at han gidder ikke å bidra med noen ting. Blir han spurt om å hjelpe til med noe, så er det alltid vanskelig. Han skal noe annet, er opptatt etc. Sa til han i dag at han bare kunne flytte om han skal oppføre seg slik. Fikk til svar at vi kunne bare prøve å kaste han ut, for det kom ikke til å skje. Han betaler ingenting for å bo hjemme, og mobilabonnementet hans står fortsatt på meg, så det betaler jeg. Har akkurat fått nye dekk på bilen til flere tusen kroner. Vi er nødt til å ta en alvorsprat med han. Men, jeg gruer meg, for han blir veldig ufin og frekk i slike samtaler. Hvordan ville dere ha lagt fram ting i en slik samtale? Anonymkode: ff6ff...955 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #2 Skrevet 22. august 2023 Gratulerer med nye dekk til bilen din! Om han ikke bidrar med husarbeid osv, må han i det minste begynne å betale husleie. Mobilabonnementet står på deg? Betyr det at det er du som alltid har betalt telefonregningen hans? Du tenker ikke at du gjør ham litt bortskjemt? Anonymkode: a9d36...a20 7 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #3 Skrevet 22. august 2023 Du har jo bidratt til å gjøre han ufin og frekk når du ikke har startet tidlig med å sette krav. Skal du bo under mitt tak, må du forholde deg til mine regler. Anonymkode: 55e7d...3c3 4 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #4 Skrevet 22. august 2023 Du skrur servicen ned på et minimum. Slutt å vaske hans klær, slutt å kjøpe inn ting til han. Og får han til å flytte ut.. Hjemmeboende voksne barn sliter på relasjonen Anonymkode: 115f0...f38 19 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #5 Skrevet 22. august 2023 Har han hjulpet noe til hjemme FØR han ble 19 år , eller ble han umulig å ha med å gjøre nå nettopp ? Jeg hadde lest teksten høyt og tydelig til han. Jeg hadde også undersøkt muligheten til akutt nødbolig , og gitt han beskjed om at han har denne uken til å forandre oppførsel. Førstkommende mandag hadde jeg satt tingene utenfor døren og låst om han ikke hadde forandret seg. Av og til så må en være ekstremt tydelig og bestemt i en sånn grad at en nesten bryter sammen når en gjennomfører konsekvensene. Først da blir du som forelder tatt på alvor . Meeen , som forelder så har dere sovet i timen når det gjelder oppdragelse. Tenk på at de skal greie seg selv en dag, og kanskje bo sammen med et annet menneske. Det ender med forferdelse om de ikke blir tatt i nakken i tide ! hilsen en mor med voksne sønner Anonymkode: d4bea...b30 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #6 Skrevet 22. august 2023 Hovedproblemet er jo at han verken har skole eller fulltids jobb. Det burde bekymre deg aller mest. Kravet for å bo hjemme må først og fremst være studier eller full jobb. Så tar du det andre etterhvert. Anonymkode: 9535e...8ab 11
Gjest storetora Skrevet 22. august 2023 #7 Skrevet 22. august 2023 Vi vil gjerne tro at 19 åringer er voksne individ, men de fleste er bare barn i forvokste kropper. De å ha en 19 åring boende hjemme er ikke enkelt. Du må sette krav, enten skole eller så møte på nav i morgen den dag. Det å få gå hjemme må ikke vær et alternativ. Det er en del av det å bli voksen, komme seg ut døren hver dag å gjør noe fornuftig. Forstår at mange tar et friår fra skole for å jobbe litt å tenke seg om, men da må kravet vær å fylle dager med menigsfylte ting. Det å hjelpe til hjemme er noe han burde ha lært mye tidligere, du har nok skjemt han bort.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #8 Skrevet 22. august 2023 Du kan kun ta kontroll over egen innsats! slutt å vask klærne hans, slutt å handle mat han liker godt, gjør ego ting osv Anonymkode: 174fc...3fb 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #9 Skrevet 22. august 2023 Start med det åpenlys, slutt å vask klær og eventuelle arealer kun ham bruker. Gi han mat men ikke lommepenger. Krangler han avslutter du mobil abonnement. Anonymkode: ed540...5f1 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #10 Skrevet 22. august 2023 Hei😊 Har det helt likt som deg ts! Min sliter itillegg psykisk. Det er vanskelig. Og min svarer også frekt når jeg påpeker noe. Når jeg sier det der var frekt, så sier han at han mente ikke være frekk, det er bare sånn han er/ virker. Off😅😓 Føler med deg! Vi må nok bli strenge og harde mot de. Fordi om det er vanskelig for oss... så er det det beste for de. Anonymkode: 537a3...8c2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #11 Skrevet 22. august 2023 Gratulerer med kjekk ungdom Anonymkode: 13bf0...bd9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #12 Skrevet 22. august 2023 Du må bare sette ned foten, du kan jo evnt ta det skriftlig. Sett opp husregler rett og slett, og si at han må følge opp husreglene hvis han skal bo hjemme, mulig han blir sur der og da, men da legger du husreglementet inn på rommet hans. Han truer deg med at du ikke kan kaste han ut, det er jo bare absurd. Det er bare å si at dersom han ikke følger husreglene vil han komme hjem til ny lås på døren en dag, og tingene hans på trappa. Når han oppfører seg slik som han gjør må du og være tydelig. Jeg ville satt som minstekrav at han enten må studere (men det er vel for sent) eller ha jobb. Og da mener jeg ikke bare helgejobb. Og at han må ha autotrekk på sparing til EK hver mnd, på en konto han ikke kan røre egentlig (i ditt navn foreks, med kontrakt på at det er hans EK). Samt at han må bidra til felles husholdning. Men skriv hva du forventer, typ "lage middag to ganger i uken, tømme og fylle oppvaskmaskin to ganger i uken, klippe plen hver uke, gå ut med søppel en gang i uken, støvsuge og vaske gulv annenhver uke". Samt selvsagt vaske egne klær og holde eget rom/areal han benytter ryddig og rent. Si også at du betaler mobilen hans ut september, men etter det må han selv ta over den kostnaden, da har han en frist på seg til å skaffe mer jobb dersom han trenger det. (Samme gjelder hvis du betaler på bilen hans, forsikring el.) Du må stille tydelige krav, og her tenker jeg det må være skriftlig. Anonymkode: 486a2...f97 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #13 Skrevet 22. august 2023 Han må ut av huset, han har for lite respekt for dere som foreldre. Skru igjen pengekrana. Det første våre ungdommer måtte når dem ble 18 var å få egne abonnement. Ingen økonomisk binding til foreldrene. Anonymkode: 96972...66b 11
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #14 Skrevet 22. august 2023 Finn en hybel, hjelp ham å pakke, og om nødvendig hjelp ham med skyss til hybelen. Er alt for mange sånne unge voksne i landet nå, så gjør deg selv, sønnen din og samfunnet en tjeneste ved å tvinge ham til å bli ansvarlig og voksen. Anonymkode: 7d11a...6e5 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #15 Skrevet 22. august 2023 Noe av poenget med oppdragelse er å forberede barn til å bli voksne slik at de er i stand til å klare seg selv, høres ut som om det er noe denne gutten ikke har fått så situasjonen er selvforskyldt. Gi ham klar beskjed og en frist, bidra hjemme eller flytt ut og hvis han truer med å gjøre det vanskelig så gi beskjed om at låsene kommer til å bli byttet mens han er ute og at politiet blir kontaktet om han ikke oppfører seg. Ikke gi han en eneste krone eller hjelp han med noe som helst, kjøp inn mat til dere selv og gjem den så om nødvendig. Anonymkode: c4991...fb6 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #16 Skrevet 22. august 2023 Hvorfor jobber han bare litt, og i helgene? Et krav dere bør sette for å få bo hjemme er at han får seg fulltidsjobb eller studerer. Selvsagt må han bidra hjemme, og betale litt for seg. Vet om en 26-åring som har blitt bortskjemt og ennå bor hjemme. Hun er på vei til å bli ufør fordi hun aldri har blitt satt krav til, og dermed ikke taklet voksenlivet og jobb… Anonymkode: 79cfe...556 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #17 Skrevet 22. august 2023 Antar at de nye dekkene er til bilen hans, og ikke deres. Her snakker vi om at en bortskjemt guttunge sikkert har en rånebil hvor mamma og pappa betaler dekk og diverse, mens pengene han tjener går til bensin, cola og hamburger. Her må dere skjerpe dere og kreve noe mer av duttebassen. Han er pr. dags dato ubrukelig. Anonymkode: 46dc3...051 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #18 Skrevet 22. august 2023 Mobilabonnementet sies opp fra 01.09. Slutt å kjøp dekk til han. Lat som om han ikke bor der slik at han i praksis må ordne alt selv uten dere. Så tar du (og mannen?) en alvorsprat med han. Anonymkode: 263d3...d47 3 1
ThereGoesBob Skrevet 22. august 2023 #19 Skrevet 22. august 2023 Stopp en halv. Denne gutten har rettigheter. Krav på div. stønader slik som alle vi andre. Send fyren på nav og få til en husleiekontrakt eller noe slikt. Nav betaler såklart. Blir for dumt å ikke bruke de rettighetene man har som statsborger. 1
Enmanelskeråhate Skrevet 22. august 2023 #20 Skrevet 22. august 2023 Påtide å kutte navelstrengen da og stille litt krav 1 skal du bo her så skal du vaske huset x antall ganger i mnd 2 vask dine egne klær 3 lag middag x ganger i mnd 4 ha heltidsjobb og spare 1/3 til bolig feks 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå