Gå til innhold

Skjedde på 90-tallet, kan dette kalles en form for omsorgssvikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var 5 år og skulle reise med fly for første gang sammen med min mor. Vi skulle reise til begravelsen til faren min (mine foreldre var ikke  i et forhold lenger da han døde). Flytiden til landet i Europa var 2,5 time. På denne reisen drakk moren min seg drita full fordi hun hadde flyskrekk. Jeg som lita jente på 5 år hadde aldri sett et menneske full før, så jeg ble redd og begynte å gråte. Da vi landet, sjanglet moren min og falt da vi gikk ut av den lange gangen fra flyet. Jeg husker følelsen av å være livredd, jeg reiste alene med mor. Heldigvis kom onkel raskt og hjalp til på flyplassen etter landing.

Som voksen kvinne tenker jeg, man må da gå til fastlegen og be om beroliggende når man har flyskrekk og reiser med et lite barn. Er det mulig å være så korttenkt? Først som voksen er jeg sjokkert over det jeg opplevde. 

Anonymkode: d7419...44b

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var kanskje andre tider hvor det ikke var bare bare å dra til legen å få beroligende.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det mulig å være så korttenkt?

Ja, klart. Det skjer jo hele tiden.

Anonymkode: b6e90...001

• Liker 2
Skrevet

Skal du prøve å dra penger på det?

Anonymkode: d397d...cac

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette høres ut som en veldig skremmende episode for et lite barn, og skjønner at du tenker på det. Om dette var en engangsepisode og barndommen ellers har forløpt uten andre former for svikt, vil jeg ikke kalle det omsorgssvikt - men en mennskelig feil en foreldre kan gjøre, men som kan være ubehaglig for et lite barn. 

Dette var en svikt i omsorgen der og da, men begrepet "omsorgssvikt" mener jeg må inneholde noe mer enn en enkelt uheldig hendelse. 

Anonymkode: 76d49...d8a

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På hvilken måte kan noen betale? Det var ikke i mine tanker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg var 5 år og skulle reise med fly for første gang sammen med min mor. Vi skulle reise til begravelsen til faren min (mine foreldre var ikke  i et forhold lenger da han døde). Flytiden til landet i Europa var 2,5 time. På denne reisen drakk moren min seg drita full fordi hun hadde flyskrekk. Jeg som lita jente på 5 år hadde aldri sett et menneske full før, så jeg ble redd og begynte å gråte. Da vi landet, sjanglet moren min og falt da vi gikk ut av den lange gangen fra flyet. Jeg husker følelsen av å være livredd, jeg reiste alene med mor. Heldigvis kom onkel raskt og hjalp til på flyplassen etter landing.

Som voksen kvinne tenker jeg, man må da gå til fastlegen og be om beroliggende når man har flyskrekk og reiser med et lite barn. Er det mulig å være så korttenkt? Først som voksen er jeg sjokkert over det jeg opplevde. 

Så absolutt ikke bra. 
Men sett fra din mors side; flyskrekk iblandet sorg og vissheten om at hun nå er fullt og helt alenemor. 
Hvis barndommen din ellers har vært bra…så ville jeg ikke tenkt noe mer på dette. Alle kan svikte i blant, når en selv ikke er på topp.

Anonymkode: 88854...a16

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det var nok ikke uvanlig å få beroligende fra legen om en trengte det. Og det var nok heller ikke vanlig at voksne drakk seg fulle fordi de hadde flyskrekk.

Anonymkode: 569cd...670

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det var jo slett ikke bra. Men alvorlig omsorgssvikt var det ikke, dersom hun da ikke drakk ofte og du ble ignorert.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det var en form for omsorgssvikt der og da.

Jeg tror ikke du tok mye skade av det hvis det var et engangstilfelle.

• Nyttig 3
Skrevet

Hvis det skjedde en gang og resten av barndommen var bra så ser jeg på det som uheldig hendelse. 

Anonymkode: 84b3c...e1d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei,med mindre dette skjedde ofte

Anonymkode: d8564...4a5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å reise med en 5-åring, og gjøre alt for at den skal være trygg bør stå i høysetet når man er mor. Hvis man har så sterk flyskrekk at man ikke kan ta vare på selv eller barna lar man være å fly, eller sørger for å ha en annen trygg voksen med seg.  

90-tallet var det kort mellom hver beroligende resept som ble skrevet ut, men hun hadde vel tatt for mye av det og, om ikke selv et barns behov stagger mors redsel. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det skjedde en gang og resten av barndommen var bra så ser jeg på det som uheldig hendelse. 

Anonymkode: 84b3c...e1d

Enig. Jeg er temmelig sikker på at hvis man plukket ut den verste enkelthendelsen alle foreldre har gjort mot barna sine hadde omtrent alle disse kunnet klassifiseres som omsorgssvikt. Heldigvis har vi ikke folk som skal bedømme og kritisere hvert minste sekund av vårt foreldreskap. Hvis dette er det aller verste moren din har gjort mot deg og du ellers hadde en kjærlig, god og normal barndom ville jeg latt det gå. Det har ingenting for seg å å og grunne på slikt. 

Anonymkode: 7349b...938

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har flere barn, hadde tidligere en periode med flyskrekk. 
Jeg kunne ta ett glass vin for å slappe av på flyet, men det holdt med det. 
Når en har med seg barn på flyreise så drikker en seg ikke dritings uansett flyskrekk eller ei. 
Det må være snakk om et underliggende alkoholproblem som hun hadde fra før av , og som eskalerte i forhold til den flyturen.  
Men du kan være takknemlig for at onkelen din berget situasjonen den gangen . 

Anonymkode: 8b4c4...d3e

• Nyttig 1
Skrevet

Det var absolutt omsorgssvikt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk over her mener det ikke er omsorgssvikt hvis det ikke går over lengre tid, langvarig og kortvarig omsorgssvikt skilles kun på tid. I innhold er det det samme, og svært negativt for barnet. 

Anonymkode: a14b4...a6a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har flere barn, hadde tidligere en periode med flyskrekk. 
Jeg kunne ta ett glass vin for å slappe av på flyet, men det holdt med det. 
Når en har med seg barn på flyreise så drikker en seg ikke dritings uansett flyskrekk eller ei. 
Det må være snakk om et underliggende alkoholproblem som hun hadde fra før av , og som eskalerte i forhold til den flyturen.  
Men du kan være takknemlig for at onkelen din berget situasjonen den gangen . 

Tror du ikke ts hadde visst det om moren hadde et "alkoholproblem fra før av"? Hun skriver jo at hun aldri hadde sett et menneske full eller ruset før. Tviler på at moren hadde klart å skjule det for et barn. De er følsomme for selv den minste forandring i atferd hos omsorgspersoner som foreldre.

Anonymkode: 2966c...bf3

Skrevet

Jeg vil heller kalle det en skikkelig stor tabbe hvis dette var den eneste gangen det skjedde,

Skjedde det derimot regelmessig er det omsorgssvikt.

Anonymkode: aa900...e8c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du ikke ts hadde visst det om moren hadde et "alkoholproblem fra før av"? Hun skriver jo at hun aldri hadde sett et menneske full eller ruset før. Tviler på at moren hadde klart å skjule det for et barn. De er følsomme for selv den minste forandring i atferd hos omsorgspersoner som foreldre.

Anonymkode: 2966c...bf3

Vet du hvor flinke voksne mennesker er til å skjule drikking? 
Etter at barna har lagt seg feks? 
Vanligvis så har de med en normalt forhold til alkohol ikke drukket så mye at de går på trynet på vei ut av flyet.  
Og hvordan fikk hun takk i så mye alkohol på flyet ? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blitt inspirert av raaaaaaaaaaaad

Anonymkode: 854cb...58e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...