Gå til innhold

Vinmonopol som selger alkohol til åpenbart berusede personer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi i familien er så fortvilet over et familiemedlem som til stadighet tar buss åpenbart full til nærmeste vinmonopol for å kjøpe enda mer alkohol... 

Hen tar buss hjem igjen der hen drikker enda mer på bussen og blir mer beruset. Dette har ført til flere farlige situasjoner hvor hen feks har gått av bussen feil og sovnet/svimt av i grøfter/ved sjøen osv. 

Jeg vet at problemet er selvfølgelig at hen bør få hjelp til å slutte å drikke, men det blir en annen diskusjon. Synes bare det er så sykt at hen kan bare møte opp dritings på butikk/pol og kjøpe enda mer uten problemer 😬

Vi hører til stadighet om skjenkekontroll på puber og utesteder, men at butikker, da spesielt vinmonopolet som er statlig eid er det ikke så nøye med? 

Anonymkode: 8bd4a...55c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi i familien er så fortvilet over et familiemedlem som til stadighet tar buss åpenbart full til nærmeste vinmonopol for å kjøpe enda mer alkohol... 

Hen tar buss hjem igjen der hen drikker enda mer på bussen og blir mer beruset. Dette har ført til flere farlige situasjoner hvor hen feks har gått av bussen feil og sovnet/svimt av i grøfter/ved sjøen osv. 

Jeg vet at problemet er selvfølgelig at hen bør få hjelp til å slutte å drikke, men det blir en annen diskusjon. Synes bare det er så sykt at hen kan bare møte opp dritings på butikk/pol og kjøpe enda mer uten problemer 😬

Vi hører til stadighet om skjenkekontroll på puber og utesteder, men at butikker, da spesielt vinmonopolet som er statlig eid er det ikke så nøye med? 

Ikke bra av polet å selge til overstadige berusede mennesker, det skal de ikke gjøre og det er ulovlig. Regner med man kan tipse kommunen om å foreta kontroll der oftere, evt opplyse de om situasjonen.

Anonymkode: 78d46...fe0

Skrevet (endret)

Vinmonopol har ikke lov til å selge alkohol til åpenbart berusede personer. 

Problemet er at alkoholikere vet dette og er eksperter på å fake seg normale når de må. De skulle ha hatt en gullmedalje i skuespill for det er nesten umulig å vite at man står ovenfor en beruset alkoholiker på polet med mindre du kjenner vedkommende. 

Og det er ikke ulovlig å lukte alkohol eller være "litt rar", og polet kan selvfølgelig ikke ta en alkotest.

Det hører dog til historien at det finnes nok tilfeller der berusede har fått kjøpt på tross for at betjeningen har oppdaget det, fordi personen kanskje har en utagerende og uberegnelig atferd om vedkommende nektes alkohol, så det er lettere å bare la personen få varene sine og komme seg ut i lykke og stillhet. 

Ikke alle vinmonopol har Securitas og Politi i nærheten.

Endret av Bombasi
  • Liker 7
Skrevet

Det er faktisk ikke lett å få kjøpt alkohol i norge. Det er nok av historier der folk med sykdom/talefeil etc som ikke får kjøpt, fordi betjeningen tror de har drukket alkohol.

Om du har en alkoliker i familien, så vet du at de er flinke til å skjule det. 

Anonymkode: 724c7...aad

Skrevet

Det er nok ikke så enkelte. Hvilken hjemmel i lovverket skal vinmonopolet eller Rema 1000 vise til? Hvis personen oppfører seg greit på selve salgstedet, kan ikke virksomheten bedrive kontroll av kundens evne til å ta egne valg.

Hadde dette familiemedlemmet oppført seg truende eller på annen måte hatt en oppførsel som gjorde at det var aktuelt å utvise personen og/eller tilkalle politiet, så kunne de nok også nektet å selge vedkommende alkohol. Men det høres jo ut som personen oppfører seg, fordi om vedkommende sovner på bussen.

Ved skjenkekontroll skal man kontrollere at utesteder ikke selger alkohol til mindreårige eller serverer mer drikke til noen som allerede er svært beruset. Men det er forskjell på å selge noen et glass med alkohol (og dermed invitere til mer drikking) og det å selge en uåpnet flaske med alkohol. Den butikkansatte kan ikke vite at vedkommende skal drikke videre på bussen.

Men det er ulovlig å drikke på offentlig sted. Så bussjåføren kunne ha ringt politiet hvis vedkommende drikker på bussen.

Til syvende og sist er personen myndig og de nærmeste til å hjelpe er dere i familien. Ikke ansatte på vinmonopolet, Rema 1000 eller bussjåføren.

Problemstillingen din blir jo nesten som å beskylde butikkene for å sabotere foreldes forsøk på å unngå at ungene maser om sjokolade, fordi butikken har sjokolade i hyllene.

Anonymkode: 74993...40d

• Liker 2
Skrevet

Husker jeg jobba i kassa på butikken som student. Var en kar som kjøpte øl med en gang ølsalget åpnet. Han skalv litt, virka ellers helt normal. Lukta alkohol, men ikke noe å reagere på. Men da han mista buksa mens han betalte (skled ned), UTEN at han reagerte på det, da skjønte vi at han var, tja - DRITINGS. Så ja, noen er gode på å skjule ja.

Anonymkode: 416e4...c7d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husker jeg jobba i kassa på butikken som student. Var en kar som kjøpte øl med en gang ølsalget åpnet. Han skalv litt, virka ellers helt normal. Lukta alkohol, men ikke noe å reagere på. Men da han mista buksa mens han betalte (skled ned), UTEN at han reagerte på det, da skjønte vi at han var, tja - DRITINGS. Så ja, noen er gode på å skjule ja.

Anonymkode: 416e4...c7d

Ja, og sånn er det jo. Står selv ofte på Rema 1000 og foran meg er mennesker som kjøper en ting: øl. Selvsagt har de, etter mitt syn, et problem. Og jeg synes jo det er trist at det er slik livet deres er blitt. Men hverken jeg eller den som sitter i kassen har myndighet til å si "Det får du ikke lov til". 

Men hvis personen etterpå observeres gående midt i bilveien, høiende og gaulende med flasken i hånden, da er det fare for liv og helse, og politiet ville blitt tilkaldt.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok ikke så enkelte. Hvilken hjemmel i lovverket skal vinmonopolet eller Rema 1000 vise til? Hvis personen oppfører seg greit på selve salgstedet, kan ikke virksomheten bedrive kontroll av kundens evne til å ta egne valg.

Hadde dette familiemedlemmet oppført seg truende eller på annen måte hatt en oppførsel som gjorde at det var aktuelt å utvise personen og/eller tilkalle politiet, så kunne de nok også nektet å selge vedkommende alkohol. Men det høres jo ut som personen oppfører seg, fordi om vedkommende sovner på bussen.

Ved skjenkekontroll skal man kontrollere at utesteder ikke selger alkohol til mindreårige eller serverer mer drikke til noen som allerede er svært beruset. Men det er forskjell på å selge noen et glass med alkohol (og dermed invitere til mer drikking) og det å selge en uåpnet flaske med alkohol. Den butikkansatte kan ikke vite at vedkommende skal drikke videre på bussen.

Men det er ulovlig å drikke på offentlig sted. Så bussjåføren kunne ha ringt politiet hvis vedkommende drikker på bussen.

Til syvende og sist er personen myndig og de nærmeste til å hjelpe er dere i familien. Ikke ansatte på vinmonopolet, Rema 1000 eller bussjåføren.

Problemstillingen din blir jo nesten som å beskylde butikkene for å sabotere foreldes forsøk på å unngå at ungene maser om sjokolade, fordi butikken har sjokolade i hyllene.

Lov om omsetning av alkoholholdig drikke, §8-11, det er ikke lov til å selge alkohol til, eller sjenke berusede personer.

Anonymkode: 7b45a...ddc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Lov om omsetning av alkoholholdig drikke, §8-11, det er ikke lov til å selge alkohol til, eller sjenke berusede personer.

Anonymkode: 7b45a...ddc

I samme paragraf står det:

Hvorvidt en person er, eller må antas å bli, åpenbart påvirket, vil ikke bare avhenge av om vedkommende er synlig ruset, men også av graden av påvirkning. For å være "åpenbart påvirket av rusmidler" kreves det at rusmiddelpåvirkningen er kvalifisert.

Hvor mange ganger for dagen tror du ikke vinmonopolet eller Rema 1000 får inn mennesker som kan betegnes som påvirket av et eller annet? Men hvor går grensen for "åpenbart påvirket"? At noen snakker litt utydelig, går litt rart, skjelver litt på hendene? 

Jeg har full forståelse for ts sin bekymring for sitt familiemedlem, men jeg synes det blir å skyve ansvaret fra seg å mene at ansatte i ulike utsalg skal ta det ansvaret og den belastningen familien tydeligvis ikke makter å ta. Nemlig å ta fra personen sin egen myndighet og selvbestemmelsesrett.

• Liker 2
Skrevet

Ser flere her skriver at polet eller butikken ikke har hjemmel til å nekte, men dette er feil. Dette står til og med på vinmonopolet sin hjemmeside (bilde vedlagt).

At vedkommende jeg snakker om er flink til å ta seg sammen og fake stemmer i noen tilfeller ja. Men også flere ganger (spesielt nå i den siste tiden) er han så møkings at hen ikke klarer å gå rett, er fjern i blikket og ja..  dere skjønner greia. Likevel blir hen observert med polpose ut butikken. 

Når det gjelder vanlige butikker er jeg forsåvidt enig i det dere skriver om at det ikke er enkelt for ansatte. Jeg har selv jobbet i butikk, og dette med salg til berusede var aldri en del av opplæringen en gang, kun hindring av salg til mindreårige. Å plutselig nekte salg til en beruset kan fort lage en ubehagelig situasjon for typisk en ungjente alene på jobb.

Men det er rart med alle disse plakatene og kampanjene som kun retter seg mot salg til mindreårige.. hvis salg til berusede hadde vært like mye frontet ville det jo vært lettere? Hvis feks denne personen som flere ganger har fått kjøpt, uansett tilstand, plutselig blir nektet nå, så er det jo større sannsynlighet for at det ville oppstått en ubehagelig situasjon . Hvis dere skjønner hva jeg mener.

Men ja, får vel ta en telefon til kommunen og fortelle om situasjonen...

Screenshot_20230822_114338_Chrome.jpg

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har full forståelse for ts sin bekymring for sitt familiemedlem, men jeg synes det blir å skyve ansvaret fra seg å mene at ansatte i ulike utsalg skal ta det ansvaret og den belastningen familien tydeligvis ikke makter å ta. Nemlig å ta fra personen sin egen myndighet og selvbestemmelsesrett.

Hehe, dette ventet jeg på 😅

Både vi i familien og andre utenom har  selvfølgelig forsøkt å hjelpe vedkommende med problemet sitt. Men så er det slik i Norge at om man ikke har vilje selv, er det ingenting vi som pårørende kan gjøre. Vi har prøvd å snakke med legevakt, politi og fastlege flere ganger, men får alltid til svar at ingenting kan gjøres. Tvang er svært strengt. Kan også nevnes at vedkommende har deriblant blitt hentet av ambulanse og sendt til psykiatrisk, men blitt sendt hjem morningen etter. Hen fikk også med seg posen med drikkevarer hen hadde med seg. 🙃 

Dette har foregått i flere år med andre ord.

Og ta fra en person selvbestemmelsesrett er bortimot umulig. 

Skjønner godt at det er lett for andre som ikke har vært i samme situasjon å tenke at pårørende må gjøre mer og at "det er bare å".... Men så lett er det dessverre ikke.

Skrevet

Om jeg var dere tror jeg at jeg ville kontaktet det aktuelle vinmonopolet og tatt en prat med daglig leder. Det kan hende at personen er god til å skjule det, men det kan også være at butikkpersonalet ikke er flinke nok til å nekte synlig berusede personer. Dere kan nok ikke be butikken om å nekte å selge til vedkommende, men dere kan be de om å være ekstra obs på denne personen. Vinmonopolet har lov å nekte uansett om de ikke er sikre på at personen er beruset. 

Anonymkode: 3daee...d37

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere VET at denne personen handler på polet selv, at den ikke har fått noen til å handle for seg?
Dere MÅ ha sett det for å rapportere, ville da sagt fra til leder ved det polutsalget, i første omgang.

Anonymkode: 5a427...b66

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, og sånn er det jo. Står selv ofte på Rema 1000 og foran meg er mennesker som kjøper en ting: øl. Selvsagt har de, etter mitt syn, et problem. Og jeg synes jo det er trist at det er slik livet deres er blitt. Men hverken jeg eller den som sitter i kassen har myndighet til å si "Det får du ikke lov til". 

Troller du!? Eller mener du oppriktig at man har et problem fordi man kjøper en sixpack øl, og ikke noe annet, under én handel? 

Snakk om å være dømmende! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere VET at denne personen handler på polet selv, at den ikke har fått noen til å handle for seg?
Dere MÅ ha sett det for å rapportere, ville da sagt fra til leder ved det polutsalget, i første omgang.

Det er jo ganske strengt dette her, og polet generelt er jo flinke til å følge lover og regler. Personen har kanskje noen en kjenner som handler for en, eller kjenner en ansatt ved det aktuelle polet? Tenker bør være sikre før dere gjør noe, men da er det absolutt greit å klage til daglig leder ved det polet, og be de skjerpe inn.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Spennende! Så alle de gangene jeg har reist innom og kjøpt øl så tror folk at jeg er alkoholiker??? Spennende tankegang.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi er temmelig sikre ja. Selvfølgelig kan vi ikke vite om alle gangene, men det er flere ganger han er blitt observert (av kjente, ikke meg personlig) gående ut fra polet med varer åpenbart beruset.

Får ta en telefon ja 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo faktisk ulovlig. Kanskje dere kunne tatt en prat med den som er leder ved vinmonopolet hvor ditt familiemedlem drar og handler? Si ifra til de at hen sliter med alkohol og at dere blir bekymret, fordi hen har klart å kjøpe alkohol der i beruset tilstand og at det har oppstått farlige situasjoner.

Anonymkode: a8fe0...391

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...